Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2014

7. Η παρουσία του Θεού στην ανθρώπινη ιστορία

Α' Λυκείου
Η Παναγία και ο Άγιος Νικόλαος. Τοιχογραφία στη μονή Δοχειαρίου, Άγιο Όρος, 16ος αι.
Το σχέδιο της θείας οικονομίας πέρασε από τρεις φάσεις.
 Για την πραγματοποίησή του απαραίτητη προϋπόθεση ήταν η ελεύθερη συνεργασία, η συγκατάθεση των ανθρώπων. Καλεί πρώτα ο Θεός τον Αβραάμ, που συνεργάζεται με το Θεό υποδειγματικά και μεταφέρει στο λαό τις υποσχέσεις του για σωτηρία. Το ίδιο κάνουν και οι άλλοι πατριάρχες της Π. Διαθήκης. 
Η ζωή του Κυρίου, τα θαύματα, η διδασκαλία, το Πάθος και η Ανάστασή του είναι η δεύτερη φάση του θείου σχεδίου. Ο Κύριος είναι σωτήρας όχι ενός λαού, αλλ’ όλων των ανθρώπων (Λουκ. 3,6). Δεν ήρθε στη γη για να κρίνει, αλλά να σώσει το χαμένο πρόβατο, δηλαδή τον αποστάτη άνθρωπο. Ζητά από μας πίστη, μετάνοια, καλά έργα, αγάπη, αφοσίωση στο Θεό. Να είμαστε άγρυπνοι, αγωνιστές, ετοιμοπόλεμοι στο κακό και στα πάθη μας.
Η τρίτη φάση της Θείας οικονομίας είναι η Εκκλησία που ίδρυσε ο Κύριος. Αυτή συνεχίζει το σωτήριο έργο του. Σωζόμαστε μέσα στην Εκκλησία. Με τα μυστήριά της και μάλιστα με τη Θεία Ευχαριστία, παίρνουμε τον ίδιο το Χριστό, το Σώμα του και το Αίμα του. Προγευόμαστε τη Βασιλεία του Θεού, που έχει εγκαινιαστεί με την έλευση του Χριστού. Την πλήρη δόξα και μακαριότητα θα απολαύσουν οι πιστοί μετά την ανάσταση των νεκρών. Τότε θα ανακαινιστεί η κτίση και θα μεταμορφωθεί ο άνθρωπος
Η παρουσίαση του μαθήματος, εμπλουτισμένη  με θέματα της "Τράπεζας θεμάτων".

Η παρουσία του θεού στην ανθρώπινη ιστορία from ΠΕ 01

Και οι λύσεις της τράπεζας θεμάτων




ΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2014

ActionAid: Mην τους Καταδικάζεις. Άκουσέ τους.



ΜΗΝ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΕΙΣ. ΑΚΟΥΣΕ ΤΟΥΣ.

Και πάρε θέση κατά του ρατσισμού. 
Aς υψώσουμε το ανθρωπιστικό ανάστημά μας ενάντια στα καθημερινά περιστατικά ρατσισμού στη χώρα μας! 

Στo νέο μας βίντεο «Μην τους καταδικάζεις. Άκουσέ τους.» ο Θοδωρής Αθερίδης, η Ξένια Καλογεροπούλου, ο Γιώργος Καραγκούνης, η Σμαράγδα Καρύδη, ο Λευτέρης Λαζάρου, η Κατερίνα Λέχου, ο Παναγιώτης Μπουγιούρης, η Μαίρη Συνατσάκη και η Μαρία Χούκλη* αφηγούνται μια ιστορία σαν κι αυτές που συμβαίνουν καθημερινά σε μετανάστες που βρίσκονται στην Ελλάδα.

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟΥ I

ΜΙΚΡΑ ΟΜΟΡΦΑ ΠΛΑΣΜΑΤΑ
    Το Short Term 12 είναι, στην κυριολεξία, ένα ίδρυμα που φιλοξενεί παιδιά και εφήβους με προβλήματα συμπεριφοράς. Μια ιστορία για ένα γκρουπ "σπασμένων" παιδιών και νέων που προσπαθούν, βοηθώντας το ένα το άλλο, να επουλώσουν τις πληγές που τους δημιούργησαν οι οικογένειες και ο κοινωνικός τους περίγυρος.

       Η ταινία ακολουθεί ένα νεαρό ζευγάρι, την Γκρέις και τον Μέισον, οι οποίοι εργάζονται ως σύμβουλοι σε ένα ίδρυμα όπου φιλοξενούνται παιδιά με ανάρμοστη κοινωνική συμπεριφορά. Καθένα από αυτά, κουβαλάει και από μια ιστορία που τα βαραίνει και που γεννά καθημερινές εντάσεις, τις οποίες όμως η ομάδα του κέντρου φιλοξενίας διαχειρίζεται με τις αποτελεσματικότερες των μεθόδων: την συζήτηση και την επικοινωνία.
Όταν στο ίδρυμα εντάσσεται η Τζέιντεν, ένα προικισμένο αλλά ταλαιπωρημένο ψυχολογικά κορίτσι, η Γκρέις ταυτίζεται με τους πόνους ενός παιδιού που οφείλει αρχικά να προστατέψει, ενώ παράλληλα αφυπνίζονται οι προσωπικοί δαίμονες του σκοτεινού παρελθόντος της.
Αν και αποτελεί μόλις τη δεύτερη ταινία του Ντέστιν Ντάνιελ Κρίτον, το «Μικρά Όμορφα Πλάσματα» χαρακτηρίζεται από την σοκαριστικά ώριμη γραφή ενός σκηνοθέτη που προσεγγίζει με αξιοθαύμαστη ισορροπία και με αποδραματοποιημένη διάθεση ένα θέμα άκρως ευαίσθητο.



 ΟΤΑΝ  ΘΕΛΟΥΝ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ 
Αυτοσαρκασμός   και   ειρηνευτικά   μηνύματα στην   προσέγγιση   ενός   βαρυσήμαντου   θέματος   όπως   ο   θρησκευτικός    φανατισμός.

Σε ένα απομονωμένο χωριό του Λιβάνου, μια ομάδα γυναικών προσπαθεί να κρατήσει τα μίση μακριά από την τοπική κοινωνία. Μητέρες στην πλειονότητά τους αποφασίζουν να προστατέψουν με κάθε τρόπο τα παιδιά τους από έναν εμφύλιο πόλεμο: κάνουν δολιοφθορές στην κεραία της τηλεόρασης και του ραδιοφώνου, καίνε εφημερίδες και καταστρέφουν οτιδήποτε ενδέχεται να μολύνει την ειρηνική συμβίωση. Τίποτα όμως δεν μπορεί να παραμείνει αποστειρωμένο από τη θλιβερή πραγματικότητα, με το θρησκευτικό μίσος να αρχίσει να αναζωπυρώνεται ανάμεσα στους συγχωριανούς...




Σάββατο 27 Σεπτεμβρίου 2014

«Προσευχή»

Του Θανάση Νεοφώτιστου, του μεγάλου νικητή του Φεστιβάλ Μικρού Μήκους Ταινιών της Δράμας, ο οποίος απέσπασε τον Χρυσό Διόνυσο για την ταινία του Προσευχή.
Movie's Poster

TRAILER v1: PROSEFHI GREEK SCHOOL PRAYER | Short Film (NF) | from Thanasis Neofotistos on Vimeo.
Ο σκηνοθέτης καταπιάνεται με το δύσκολο θέμα της σεξουαλικής αφύπνισης μέσα σε ένα περιβάλλον bullying.
Στο Γυμνάσιο του Δημήτρη, ο Βασίλης με την παρέα του, μια ομάδα νταήδων, του προκαλούν τρόμο. Όταν μαθαίνει ότι πρέπει να πει την πρωινή προσευχή, ο Βασίλης καταλαμβάνει όλη του τη σκέψη. Τι θα γίνει όμως όταν θα φτάσει η μέρα να σταθεί μπροστά σε όλο το σχολείο και κυρίως μπροστά σ’ αυτόν;  Αναζητώντας την ταυτότητά τους, μέσα από τη βία, ο ένας θα παίξει με τα όρια του άλλου.
http://www.prosefhifilm.com/

Σταυρός και Σβάστικα: o Xριστιανός απέναντι στο νεοναζισμό

Το τραγικό μέτρο της παθολογίας και της παρακμής της γερμανικής κοινωνίας του μεσοπολέμου δεν ήταν ο Χίτλερ αλλά τα εκατομμύρια των Γερμανών που τον αποθέωναν.”(π. Φιλόθεος Φάρος[1])
Πηγή: patigandolfo.wordpress.com/ 
Πηγή: patigandolfo.wordpress.com/
Τα τελευταία χρόνια όλο και σε περισσότερες χώρες κάνει έντονη επανεμφάνιση ο αγκυλωτός σταυρός. Νεοναζιστικά κινήματα, των οποίων οι οπαδοί νοσταλγούν τον Χίτλερ και τις μεθόδους δράσης του, κερδίζουν έδαφος και δημοτικότητα που συνοδεύεται με έξαρση φαινομένων βίας. Δολοφονίες και ξυλοδαρμοί εναντίον μεταναστών και Ρομά, λεκτική βία, ρητορική αντισημιτισμού και μίσους σε συνανθρώπους με διαφορετικότητα, καθώς και διαδικτυακές προτροπές σε βία συνθέτουν το σύγχρονο σκηνικό μιας εγκληματικότητας με εξτρεμιστικό ιδεολογικό υπόβαθρο.
            Σε διάφορους κύκλους κυριαρχεί η άποψη ότι ο χώρος οξυγόνου ή έστω ανοχής του φαινομένου μπορεί να «αγγίζει» ή και να εγκολπώνει χριστιανούς. Η παραπάνω γνώμη όμως απέχει από την πραγματικότητα. Στο ερώτημα: «είναι δυνατόν ένας χριστιανός να είναι νεοναζιστής;», η απάντηση είναι κατηγορηματικά «όχι».
            Το ζήτημα δεν είναι για τον χριστιανό πολιτικό ή ακόμη περισσότερο κομματικό. Ο άνθρωπος που πιστεύει στον Χριστό δεν μπαίνει, ούτε περιορίζεται απαραίτητα εκ των προτέρων σε συγκεκριμένα πολιτικά ή κομματικά καλούπια. Ο νεοναζισμός αφορά τον πιστό ως έκφραση αρνητικών αξιών που έρχονται σε ευθεία αντίθεση με τις αρχές του Χριστιανισμού. Η Εκκλησία, μακριά και η ιδία από κάθε φυλετισμό, διακηρύσσει την αξία κάθε ανθρώπου ως δημιουργήματος κατ’εικόνα και καθ’ ομοίωση του Θεού. Δεν υπάρχουν άνθρωποι ανώτεροι και κατώτεροι, «υπεράνθρωποι» και «υπάνθρωποι» μέσα στην Εκκλησία. Μπορεί η κοινωνία να διακρίνεται σε κάστες και τάξεις, η ίδια η φύση να ευνοεί ή να «αδικεί» ανθρώπους, αλλά στα μάτια του Θεού τα παραπάνω δεν ισχύουν. Το χρώμα του δέρματος, η σωματική αρτιότητα ή η αναπηρία και η ασθένεια, η ηλικία, το φύλο δεν επηρεάζουν την αγάπη του Ουράνιου Πατέρα προς τα παιδιά του. Το αίμα του Χριστού χύθηκε για όλους και όλοι στη Θεία Λειτουργία κοινωνούν από το ίδιο ποτήριο.
Ο χριστιανός δεν μπορεί να μισεί τον ξένο. Ξέρει ότι ο Κύριος υπήρξε «ξένος» στον κόσμο αυτόν και κάθε Μ. Παρασκευή ψέλνει με κατάνυξη «δός μοι τούτον τον ξένον». Ο χριστιανός δεν μπορεί να εχθρεύεται τον μετανάστη, ούτε ακόμη και να είναι αδιάφορος στα προβλήματα του. Θυμάται ότι ο ίδιος ο Ιησούς έγινε μετανάστης και πρόσφυγας, όταν βρέφος ακόμη αναγκάστηκε να φύγει στην Αίγυπτο με την Παναγία και τον Δίκαιο Ιωσήφ για να γλυτώσει από τη μανία του Ηρώδη. Ο χριστιανός δεν μπορεί να επικροτεί, ούτε φυσικά να συμμετέχει ο ίδιος σε πράξεις εγκληματικής βίας. Βάση της πίστης και της ζωής του είναι η αγάπη προς τον πλησίον και μοντέλο προς μίμηση ο πράος Χριστός που δίνει τη ζωή Του για τον άνθρωπο.
Και στο θέμα του αντισημιτισμού τα μέλη της Εκκλησίας δεν μπορούν παρά να στέκονται απέναντι σε κάθε θεωρία και ιδεολογία μίσους, προκατάληψης και διακρίσεων. Η Εκκλησία αποκαλείται νέος Ισραήλ, αλλά δεν περιφρονεί, ούτε μισεί τον παλαιό. Ούτε φυσικά θεωρεί ξένη την Παλαιά Διαθήκη ως προς τα δόγματα και τη λειτουργική της πραγματικότητα. Θεωρίες που απορρίπτουν την Παλαιά Διαθήκη και φθάνουν ακόμη και σε ανιστόρητες εικασίες περί μη ιουδαϊκής καταγωγής του Ιησού Χριστού δεν έχουν θέση στην Εκκλησία. Το μοντέλο της στάσης του χριστιανού απέναντι στο φαινόμενο του αντισημιτισμού- ειδικά στη χώρα μας- δόθηκε τόσο από τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Δαμασκηνό, όσο και από τον Επίσκοπο Ζακύνθου Χρυσόστομο που κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής προστάτεψαν τον εβραϊκό πληθυσμό με θάρρος και καινοδιαθηκική αυτοθυσία.
            Ο σταυρός του Κυρίου είναι σύμβολο αυτοθυσίας, που εκφράζει την υπέρτατη αλληλεγγύη και ενώνει τους ανθρώπους στη σκιά του. Είναι σύμβολο ζωής, ο προπομπός και η προϋπόθεση της Ανάστασης, της όντως Ζωής. Αντίθετα ο αγκυλωτός σταυρός έφερε τη βία και τον θάνατο στην ανθρωπότητα. Θυμίζει πόλεμο, μανία εξουσίας, εξόντωση εκατομμυρίων συνανθρώπων και εκφράζει μια ιδεολογία που διαχωρίζει ρατσιστικά ανθρώπους.
Στη ζωή του χριστιανού υπάρχει χώρος μόνο για έναν σταυρό, του Κυρίου.
[1]    Από το βιβλίο “Ο μύθος της ψυχικής νόσου”, π. Φιλόθεος Φάρος, εκδόσεις Αρμός 2001, σελ. 65.
Αναδημοσίευση: pemptousia.gr

Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου 2014

6. «Ποιήσωμεν άνθρωπον ...»

Α΄ Λυκείου.
Μάθημα 6. «Ποιήσωμεν άνθρωπον…»


ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Οι μαθητές να…

1. Να ερμηνεύουν θεολογικά τη φράση «κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν».
2. Να διατυπώνουν το σκοπό δημιουργίας του ανθρώπου.
3. Να συνδέουν την ανάγκη δοξολογίας του Θεού με τη δημιουργία και τη ζωή του ανθρώπου.
4. Να αναγνωρίζουν τη λατρεία (μυστήρια και ακολουθίες) ως «χώρο» συνάντησης και ένωσης του ανθρώπου με το Θεό.

5. Να συνειδητοποιήσουν ότι με τη λατρεία του Θεού παρέχεται η δυνατότητα βιωματικής του προσέγγισης.  


Ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο μ’ έναν ιδιαίτερο σκοπό; να φθάσει σε βαθύτερη κοινωνία μαζί του. Κανένα άλλο δημιούργημα δεν πλάστηκε με παρόμοια δυνατότητα και προοπτική.
 Γι’ αυτό και η διαδικασία της δημιουργίας του ανθρώπου είναι διαφορετική από τη διαδικασία δημιουργίας των υπόλοιπων κτισμάτων του Θεού.


Η παρουσίαση του μαθήματος, εμπλουτισμένη  με θέματα της "Τράπεζας θεμάτων".

6. Ποιήσωμεν άνθρωπον... from ΠΕ 01

Και οι λύσεις της τράπεζας θεμάτων



ΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Οδηγίες για τη διδακτέα - εξεταστέα ύλη των μαθημάτων Α΄ τάξης Ημερησίου Γενικού Λυκείου

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ 

Η διδακτέα και  εξεταστέα ύλη στο μάθημα των Θρησκευτικών προδιαγράφει τα όρια ενός στοιχειώδους γραμματισμού των μαθητών, σύμφωνα με τα υφιστάμενα Αναλυτικά Προγράμματα και με βάση τα εγκεκριμένα διδακτικά μέσα και βιβλία. Ο ορισμός της εξυπηρετεί τον σχεδιασμό της μάθησης από τον εκπαιδευτικό αλλά και τις βασικές απαιτήσεις της διαμορφωτικής και τελικής αξιολόγησης και, ασφαλώς, είναι χρήσιμος για τον μαθησιακό προσανατολισμό των μαθητών και για την προετοιμασία τους στις εξετάσεις. Ωστόσο, η διδακτική διεργασία και η διδασκαλία στο μάθημα των Θρησκευτικών αφορούν σε στόχους και προσδοκώμενη μάθηση,  η οποία σαφέστατα υπερβαίνει τα στενά όρια μιας ορισμένης ποσότητας εξεταστέας ύλης.

Επομένως, η διδασκαλία δεν πρέπει να είναι απλώς μια τυπική διαδικασία μεταφοράς/παράδοσης έτοιμης γνώσης με βάση την  εξεταστέα ύλη. Επιπλέον, η διδασκαλία δεν μπορεί να είναι προσκολλημένη στα γνωσιακά περιεχόμενα του διδακτικού βιβλίου, κατά τρόπο αποκλειστικό, και μάλιστα χωρίς τη δημιουργική συμβολή και τον κριτικό αναστοχασμό των ίδιων των μαθητών, ούτε μπορεί να έχει ως μοναδικό στόχο την προετοιμασία των μαθητών για τις τελικές εξετάσεις. Σύμφωνα με τα προηγούμενα, η οριζόμενη εξεταστέα ύλη αποτελεί τον κεντρικό κορμό της ετήσιας διδακτικής πορείας, χωρίς να αποκλείεται, ανάλογα με τις αντικειμενικές συνθήκες και σύμφωνα με την κρίση  του διδάσκοντα, η συμπληρωματική διδασκαλία και άλλων διδακτικών θεμάτων που  περιλαμβάνονται στα διδακτικά βιβλία των τάξεων του Λυκείου.

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ καιΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
Βιβλίο: «Ορθόδοξη Πίστη και Λατρεία», Χ. Γκότση, π. Γ. Μεταλληνού, Γ. Φίλια

Η διδακτέα-εξεταστέα ύλη του μαθήματος ορίζεται ως εξής:

2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας
3. Ο Χριστός εγκαινιάζει την αληθινή λατρεία
6. «Ποιήσωμεν άνθρωπον…»
7. Η παρουσία του Θεού στην ανθρώπινη ιστορία
8. Χριστούγεννα: η γιορτή της ενανθρώπησης του Θεού
9. Το κήρυγμα και τα θαύματα του Χριστού μέσα από τη λατρεία
10. «Προσκυνούμεν σου τα Πάθη Χριστέ..»
11. Η Ανάσταση του Χριστού
13. Τι μπορεί να μάθει ο άνθρωπος για το Θεό; Προσέγγιση της γιορτής της Μεταμόρφωσης
14. Ο Τριαδικός Θεός: οι γιορτές της Πεντηκοστής και του Αγίου Πνεύματος
15. Συναγμένοι στη Θεία Ευχαριστία: η ουσία της Εκκλησίας
16. Παναγία, η μητέρα του Χριστού
18. Οι άγιες εικόνες: έκφραση της πίστης
19. Η μνήμη των αγίων, αφορμές για ένα σύγχρονο ανθρωπολογικό προβληματισμό
21. Η είσοδος και ένταξη στη Εκκλησία: τα μυστήρια του Βαπτίσματος και του Χρίσματος
22. Ίδρυση και ιστορική εξέλιξη της Θείας Ευχαριστίας
23. Το βαθύτερο νόημα της Θείας Λειτουργίας
24. Το μυστήριο της Μετάνοιας
25. Η ευλογία για μια ζωή συζυγίας: το βαθύτερο νόημα του μυστηρίου του Γάμου
26. Πνευματική διακονία: το μυστήριο της Ιεροσύνης
31. Προβληματισμοί για τη λειτουργική γλώσσα και μουσική
32. Η θέση των λαϊκών στη σύγχρονη λατρεία, επισημάνσεις και προβληματισμοί
37. Πνευματισμός-εσωτερισμός-δεισιδαιμονία-Προλήψεις
http://religionslehrer.blogspot.gr/

Τετάρτη 24 Σεπτεμβρίου 2014

3. Θρησκεία: ένα πανανθρώπινο φαινόμενο

Β΄ Λυκείου.
Ο άνθρωπος είναι ον θρησκευτικό (homo religiosus).
Η θρησκεία ως πανανθρώπινο φαινόμενο διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο στην πνευματική ζωή των ανθρώπων, αλλά συγχρόνως επηρεάζει βαθιά την ουσία και τις εκφάνσεις του πολιτισμού των λαών. 
Το θρησκευτικό βίωμα χαρακτηρίζεται από το βάθος και την ένταση. Σ' αυτό συμμετέχει όλος ο ψυχισμός του ανθρώπου ως νόηση, συναίσθημα και βούληση.
 Επηρεάζει βαθιά την προσωπικότητα του πιστού και τη διαμορφώνει ανάλογα με το είδος του απολύτου, στο οποίο αναφέρεται.
(http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-B126/498/3243,13167/)


3. Θρησκεία: ένα πανανθρώπινο φαινόμενο

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Οι μαθητές να…

Να διαπιστώσουν τον παγκόσμιο και διαχρονικό χαρακτήρα του φαινομένου της θρησκείας.
Να πληροφορηθούν τον τρόπο προσέγγισης του φαινομένου μέσω των επιμέρους ανθρωπιστικών επιστημών (Φιλοσοφίας, ιστορίας, κοινωνιολογίας).
Να εννοήσουν τον βιωματικό τρόπο προσέγγισης της θρησκείας και να μπορέσουν να ερμηνεύσουν κάθε θετικό προβληματισμό.
(Γ2/2289 Αναλυτικό πρόγραμμα του ΜτΘ των Α',Β' και Γ' του Ενιαίου Λυκείου)




 Η παρουσίαση του μαθήματος.

Διδακτέα-εξεταστέα ύλη των Θρησκευτικών Β΄ τάξης Ημερησίου Γενικού Λυκείου και Γ΄ τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου


Κάντε ΚΛΙΚ πάνω στο εξώφυλλο για να κατεβάσετε το έγγραφο


ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ 
Β΄ ΤΑΞΗ  ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Βιβλίο: «Χριστιανισμός και Θρησκεύματα», Δ.Λ. Δρίτσα, Δ.Ν. Μόσχου, Στ. Λ. Παπαλεξανδρόπουλου
Η διδακτέα-εξεταστέα ύλη του μαθήματος ορίζεται ως εξής: 
3. Θρησκεία: ένα πανανθρώπινο φαινόμενο
4. Ποιος είναι ο Θεός κατά την πίστη του Χριστιανισμού
5. Η Βασιλεία του Θεού: όραμα αλλιώτικης ζωής ή ουτοπία;
7. «Τίνα με λέγουσιν οι άνθρωποι είναι;»
9. Αρχή και πορεία του κόσμου

10. Ο άνθρωπος στο αρχικό του μεγαλείο
11. Γιατί υπάρχει το κακό στον κόσμο;
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
21. Φανατισμός και ανεξιθρησκία
24. Πίστη και Επιστήμη: αλληλοαποκλειόμενα ή αλληλοσυμπληρούμενα;
25. Ελληνισμός και Χριστιανισμός
28. Τα αφρικανικά θρησκεύματα
29. Ο Ιουδαϊσμός
30. Το Ισλάμ (Α΄)
31. Το Ισλάμ (Β΄)
32.Ο Ινδουισμός (Α΄)
33.Ο Ινδουισμός (Β΄)
35. Ο Βουδισμός
36. Η κινεζική θρησκεία
37. Η ιαπωνική θρησκεία

Γ΄ ΤΑΞΗ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

Βιβλίο: «Χριστιανισμός και Θρησκεύματα», Δ.Λ. Δρίτσα, Δ.Ν. Μόσχου, Στ. Λ. Παπαλεξανδρόπουλου
Η διδακτέα-εξεταστέα ύλη του μαθήματος ορίζεται ως εξής: 
3. Θρησκεία: ένα πανανθρώπινο φαινόμενο
4. Ποιος είναι ο Θεός κατά την πίστη του Χριστιανισμού
7. «Τίνα με λέγουσιν οι άνθρωποι είναι;»
9. Αρχή και πορεία του κόσμου
10. Ο άνθρωπος στο αρχικό του μεγαλείο
11. Γιατί υπάρχει το κακό στον κόσμο;
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
21. Φανατισμός και ανεξιθρησκία
25. Ελληνισμός και Χριστιανισμός
29. Ο Ιουδαϊσμός
30. Το Ισλάμ (Α΄)
31. Το Ισλάμ (Β΄)
32.Ο Ινδουισμός (Α΄)
33.Ο Ινδουισμός (Β΄)
35. Ο Βουδισμός

Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου 2014

Η συνάντηση του Χριστού με τη Σαμαρείτισσα.

Α' Λυκείου 3. Ο Χριστός εγκαινιάζει την αληθινή λατρεία
Διάλογος του Κυρίου με τη Σαμαρείτισσα (αποσπάσματα)
... Έφτασε (ο Ιησούς) σε μια πόλη της Σαμάρειας που λεγόταν Συχάρ... Εκεί βρισκόταν το πηγάδι του Ιακώβ... Έρχεται τότε μια γυναίκα από τη Σαμάρεια να βγάλει νερό. Ο Ιησούς της λέει: «Δώσ’ μου να πιω». 
Η γυναίκα του απάντησε: «Εσύ είσαι Ιουδαίος κι εγώ Σαμαρείτισσα. Πώς μπορείς να ζητάς να σου δώσω νερό να πιεις;» – οι Ιουδαίοι αποφεύγουν κάθε επικοινωνία με τους Σαμαρείτες. 
Ο Ιησούς της απάντησε: «Αν ήξερες τη δωρεά του Θεού και ποιος είναι αυτός που σου λέει «δώσ’ μου να πιω», τότε εσύ θα του ζητούσες κι εκείνος θα σου έδινε ζωντανό νερό». Του λέει η γυναίκα: «Κύριε, εσύ δεν έχεις ούτε καν κουβά, και το πηγάδι είναι βαθύ από πού, λοιπόν, το ’χεις το τρεχούμενο νερό;»... Ο Ιησούς της απάντησε: «Όποιος πίνει απ’ αυτό το νερό θα διψάσει πάλι· όποιος όμως πιει από το νερό που θα του δώσω εγώ δε θα διψάσει ποτέ, αλλά το νερό που θα του δώσω θα γίνει μέσα του μια πηγή που θα αναβλύζει νερό ζωής αιώνιας». 
Του λέει η γυναίκα: «Κύριε, βλέπω ότι εσύ είσαι προφήτης· οι προπάτορές μας λάτρεψαν το Θεό σ’ αυτό το βουνό (το Γαριζίν) εσείς όμως λέτε ότι στα Ιεροσόλυμα βρίσκεται ο τόπος όπου πρέπει κανείς να τον λατρεύει». «Πίστεψέ με, γυναίκα», της λέει τότε ο Ιησούς, «είναι κοντά ο καιρός που δε θα λατρεύετε τον Πατέρα ούτε σ’ αυτό το βουνό ούτε στα Ιεροσόλυμα... Είναι κοντά ο καιρός, ήρθε κιόλας, που όσοι πραγματικά λατρεύουν, θα λατρέψουν τον Πατέρα με τη δύναμη του Πνεύματος, που αποκαλύπτει την αλήθεια· γιατί έτσι τους θέλει ο Πατέρας αυτούς που τον λατρεύουν. 
Ο Θεός είναι πνεύμα. Κι αυτοί που τον λατρεύουν πρέπει να τον λατρεύουν με τη δύναμη του Πνεύματος, που φανερώνει την αλήθεια». Του λέει τότε η γυναίκα: «Ξέρω ότι θα έρθει ο Μεσσίας, δηλαδή ο Χριστός όταν έρθει εκείνος, θα μας τα εξηγήσει όλα». «Εγώ είμαι», της λέει ο Ιησούς, «εγώ που σου μιλάω αυτή τη στιγμή» (Ιωάν. 4. 5-26).



Jesus met the woman at the well
Jesus met the woman at the well
And he told her, everything that she'd done, that she'd done

And he said, woman, look-a here woman,
Tell me where is your husband?
She said whoa, whoa, whoa, whoa, I don't have one

He said, woman, look-a here woman,
They tell me you have five husbands
And that man you have now sure ain't one

She went running, crying, God help me
She said whoa, whoa, whoa, whoa, you must be the prophet
Because you told me everything that I've done



Jesus met the woman at the well
Jesus met the woman at the well
Jesus met the woman at the well
And he told her everything she'd ever done

He said, woman, woman, where is your husband?
He said, woman, woman, where is your husband?
He said, woman, woman, where is your husband?
I know everything you've ever done

She said, jesus, jesus, I ain't got no husband
She said, jesus, jesus, I ain't got no husband
She said, jesus, jesus, ain't got no husband
And you don't know everything I've ever done

He said, woman, woman, you've got five husbands
He said, woman, woman, you've got five husbands
He said, woman, woman, you've got five husbands
And the one you have now, he's not your own

She said, this man, this man, he must be a prophet
She said, this man, this man, he must be a prophet
She said, this man, this man, he must be a prophet
He done told me everything I've ever done

Jesus met the woman at the well
Jesus met the woman at the well
Jesus met the woman at the well
And he told her everything she'd ever done

3. Ο Χριστός εγκαινιάζει την αληθινή λατρεία

Α΄ Λυκείου.
Μάθημα 3. ο Χριστός εγκαινιάζει την αληθινή
Λατρεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Οι μαθητές να…

1. Να κατανοήσουν ότι ο Χριστός σεβάστηκε την εβραϊκή λατρεία, αλλά ταυτόχρονα διαφοροποιείται ριζικά απ’ αυτήν.
2. Να διακρίνουν την πραγματική, πνευματική λατρεία από την τυπική, εξωτερική, και να επιχειρηματολογούν.
3. Να ερμηνεύουν τα κύρια σημεία του διαλόγου του Χριστού με τη Σαμαρείτισσα σε σχέση με τη λατρεία.

4. Να συγκρίνουν τις θυσίες της ιουδαϊκής θρησκείας και τη θυσία του Χριστού.



Η παρουσίαση του μαθήματος, εμπλουτισμένη  με τα θέματα της "Τράπεζας θεμάτων".



ΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2014

Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2014

ΔΕ 1 - ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ

Β΄ Λυκείου.
Από τη στιγμή που ο άνθρωπος αρχίζει να σκέπτεται, αρχίζει και να ερωτά.
 Είναι το μόνο έμψυχο ον που έχει τη δυνατότητα να ερωτά και να προσπαθεί να δώσει απαντήσεις. Το προνόμιο αυτό είναι σύμφυτο με τη λογική του και με τον όλο ψυχισμό του. Με το πρώτο μας μάθημα θα επιχειρήσουμε όλοι μαζί να αναζητήσουμε και να επισημάνουμε τα κρίσιμα ερωτήματα που σχετίζονται με τα μεγάλα ζητήματα της ύπαρξης και της ζωής. Ακόμη θα προσπαθήσουμε να διακριβώσουμε εάν ο Χριστιανισμός δίνει απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά.
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-B126/498/3243,13165/



Εικόνα
1. Ερωτήματα σχετικά με τα μεγάλα ζητήματα της ζωής
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Οι μαθητές να…

             1.  Να επισημάνουν, μέσα από διαλογική συζήτηση, τα πιο κρίσιμα ερωτήματα για τα μεγάλα ζητήματα της ζωής.
         2.    Να κατανοήσουν την αναγκαιότητα αναζήτησης απαντήσεων για τα μεγάλα ζητήματα της ζωής.
             3.  Να αναζητήσουν απαντήσεις στη διδασκαλία και ζωή  της Ορθόδοξης Εκκλησίας και να τοποθετηθούν προσωπικά και υπεύθυνα απέναντι στα κρίσιμα ερωτήματα.
(Γ2/2289 Αναλυτικό πρόγραμμα του ΜτΘ των Α',Β' και Γ' του Ενιαίου Λυκείου).


Πού πηγαίνω άραγε;..

ΣΚΟΝΗ ΣΤΗΝ ΑΜΜΟ - Dust in the Wind


Βαλτε να πιούμε


 Η παρουσίαση του μαθήματος.

Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2014

1.Η λατρεία στη ζωή των πιστών σήμερα

Α' Λυκείου. 
γ) Προβληματισμοί για τη χριστιανική λατρεία στη σύγχρονη κοινωνία
Το θέμα της παρακολούθησης ή της συμμετοχής των λαϊκών δεν είναι το μόνο πρόβλημα στη χριστιανική λατρεία σήμερα. Το σοβαρότερο, ίσως, πρόβλημα είναι το ότι οι λαϊκοί δεν πιστεύουν βαθιά στα τελούμενα κατά τη Θεία Λειτουργία ή τις άλλες ακολουθίες, αλλά θεωρούν ότι η λατρεία είναι μια απλή θρησκευτική εκδήλωση. 
Η λατρεία, όμως, είναι η έκφραση της πίστης μας. 
Είναι αδύνατο να λέμε ότι πιστεύουμε στο Θεό, αλλά να μην πιστεύουμε ότι κατά τη Θεία Ευχαριστία μεταλαμβάνουμε το Σώμα και το Αίμα του Χριστού ή ότι κατά το Βάπτισμα λαμβάνουμε τη «Σφραγίδα» του Αγίου Πνεύματος, Η μη σύνδεση της πίστης με τη λατρεία είναι φαινόμενο ενός εκκοσμικευμένου Χριστιανισμού, δηλαδή μιας σύγχρονης τάσης κατά την οποία οι χριστιανοί νομίζουν ότι πιστεύουν στο Θεό, ενώ, στην ουσία, τον απορρίπτουν. Στην ιστορία της Εκκλησίας, η πίστη στο Θεό και η ουσιαστική συμμετοχή στη λατρεία ήταν πάντοτε αξεχώριστες. Πόσο, όμως, γνωρίζουμε αυτή την ιστορία;


Η παρουσίαση του μαθήματος, εμπλουτισμένη  με τα θέματα της "Τράπεζας θεμάτων".