Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2016

Β' ΛΥΚΕΙΟΥ - 1.2 Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ (1ο δίωρο)

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/μαθήτριες να:
-          παρουσιάζουν το νόημα που δίνει ο Χριστιανισμός στην αποκάλυψη του Τριαδικού Θεού,
-          αξιολογούν τη σημασία που έχει η πίστη στην αποκάλυψη του Θεού στη ζωή των πιστών.











Βιώνοντας:
Αποκαλύψεις στη ζωή των ανθρώπων
  Αναζήτηση στο διαδίκτυο της λέξης «αποκαλύψεις»: Διαβάζοντας τους τίτλους των δημοφιλέστερων αποτελεσμάτων, καταγραφή συνηθισμένων χρήσεων του όρου στην καθημερινή ζωή
 Εναλλακτικά
«Επ’ αυτού θα είχα να πω»: Διαβάζω, ακούω, μαθαίνω τα πάντα για το αγαπημένο μου συγκρότημα, τραγουδιστή, ηθοποιό, αθλητή. Θα ήθελα να μου παρουσιαστεί προσωπικά και γιατί;


Ο Θεός... αποκαλύπτεται στον καθένα ξεχωριστά!!!


http://nzals.blogspot.com/2019/10/blog-post.html

ΑΓΙΟΙ ΤΟΠΟΙ




Ερωτήσεις επεξεργασίας

1)Πως περιγράφει την εμπειρία του ο ήρωας του κειμένου;
2) Ποια συναισθήματα των χαρακτηρίζουν;
3) Πως ο ήρωας «βλέπει» τον Χριστό (ή πως του αποκαλύπτεται ο Χριστός;)
4) Έχετε βιώσει ή ακούσει για κάποια παρόμοια εμπειρία;
http://ntsireve.blogspot.gr/2016/10/11.html



3.  Αναλύοντας
Το νόημα της Αποκάλυψης στον Χριστιανισμό και στις αποκαλυπτικές θρησκείες
 «Ομοδοσυνεργασία - Σήμανση και υπογράμμιση κειμένου»: Οι μαθητές/μαθήτριες επεξεργάζονται σύγχρονα κείμενα (π.χ. Ματσούκας, 1985, Γαλίτης, 2006) σχετικά με το νόημα της Αποκάλυψης στον Χριστιανισμό. Παρόμοια εργασία γίνεται με κείμενο από το Ισλάμ (Ζιάκας, 1988). Επίσης, μπορούν να αναγνωρίσουν στοιχεία των κειμένων σε σχετικές εικόνες (π.χ. 1) Θωμά Βαθά, Η Αποκάλυψη του Ιωάννη, 2) Αντρέι Ρουμπλιόφ, Η Φιλοξενία του Αβραάμ, 3) Φορητή εικόνα με θέμα από την Αποκάλυψη του Ιωάννη, 4) Μαρκ Σαγκάλ, Ο Μωυσής και η Φλεγόμενη Βάτος, 5) Ο αρχάγγελος Γαβριήλ αποκαλύπτει την όγδοη σούρα του Κορανίου στον Μωάμεθ).
  Εναλλακτικά:
«Σύγκριση κειμένων»: Σχέση προφητείας και αποκάλυψης με βάση ποικίλες αφηγήσεις στο πλαίσιο του Χριστιανισμού και των αποκαλυπτικών θρησκειών (Έξ, 3, 1-22, Μτ 17,1, Λκ 9, 29-31, Μτ 17, 4-9, Ζιάκας, 1988). Ομοιότητες και διαφορές.



1.  Φανερώσεις του Θεού στην ιστορία της Εκκλησίας

        «Αποκάλυψη του Θεού σημαίνει Θεοφάνειες στην κτίση και την ιστορία· συγχρόνως επισημαίνει την ριζική διαφορά μεταξύ δημιουργού και δημιουργήματος, όντος και μη όντος, ακτίστου και κτιστού…
 Έτσι ο Θεός μολονότι ακατάληπτος ως προς την ουσία του, γίνεται καταληπτός δυναμικά κατά τις ενέργειες.
 Και τούτο είναι έργο μόνο των θεοφανειών, οι οποίες με αυτό τον τρόπο γίνονται γέφυρες ή κρίκοι που συνδέουν τη θεότητα με την κτίση. Ιστορία, κτίση, σύμβολα και κάθε γνώση, αποτελούν τον μοναδικό δρόμο αυτής της αποκάλυψης.
Η ίδια η δημιουργία οφείλεται σε μια φανέρωση του Θεού, σε μια θεοφάνεια. Ολόκληρη η ιστορία της Π.Δ. γράφεται δια μέσου θεοφανειών. Κι αυτή η ιστορία είναι η απαρχή της ιστορίας της θείας οικονομίας. Δημιουργία, παράδεισος, πτώση, δραματικές συνέπειες, εκλογή περιούσιου λαού, μετακινήσεις, έξοδοι, πόλεμοι, προφήτες ιερείς βασιλιάδες, τα πάντα παρελαύνουν σε μια ιστορική πορεία, όπου φανερώνεται ο Ζωντανός και κοινωνικός Θεός.
Ο πατριάρχης Αβραάμ φιλοξενεί την ίδια την Αγία Τριάδα· σ’ ορισμένους αποκαλύπτεται με τη νεφέλη, τα όνειρα και τα οράματα, ενώ στο Μωυσή μιλάει «στόμα με στόμα», …ο προφήτης Ηλίας τον είδε στη “λεπτή αύρα”…

Είναι ο ίδιος Θεός που παρουσιάστηκε “αυτοπροσώπως” και έδωσε τον νόμο, μίλησε δια μέσου των προφητών και στην τελευταία φάση της περιόδου αυτής ενανθρώπισε (έγινε άνθρωπος) για όλους τους ανθρώπους.
Σε κάθε φάση της πορείας, στην προϊστορία και την ιστορία, είναι ο ίδιος ο τριαδικός Θεός που κάνει την παρουσία του… Ο απρόσιτος Θεός γίνεται ιστορικά προσιτός».
  
Ματσούκα, Ν. (1985). Δογματική και Συμβολική Θεολογία Β. Θεσσαλονίκη: Πουρνάρας, σελ. 58-62.

 Ερωτήσεις επεξεργασίας:
1) Τι είναι οι θεοφάνειες;
2) Ποιος είναι ο Θεός των χριστιανών, ποια τα χαρακτηριστικά του και ποια η διαφορά του με τον άνθρωπο;
3) Πως ο Θεός επικοινωνεί με τον κόσμο;
4) Τι είναι το σχέδιο της θείας οικονομίας;
5) Με ποιους τρόπους ο Θεός σώζει τον κόσμο;
6) Ποιο θεωρείς ότι είναι το μεγαλείο της αγάπης του Θεού προς τον άνθρωπο;
http://ntsireve.blogspot.gr/2016/10/11.html


2.  Αποκάλυψη του Θεού


   «Αυτή είναι λοιπόν η ουσία της αποκαλύψεως του Θεού… Όσο κι αν ο άνθρωπος προσπαθεί να ανέβει επάνω, όλες αυτές οι προσπάθειες της θρησκείας ή των υποκαταστάτων της, είναι ανίκανες να λυτρώσουν τον άνθρωπο, είναι ανίκανες να μας δείξουν τι βρίσκεται στον υπέρκοσμο.

Ο μόνος τρόπος είναι, ο Επάνω να ανοίξει μία καταπακτή, να ρίξει μια σκάλα, να έρθει κάτω ο ίδιος και να μας ανεβάσει επάνω. Αυτό έκανε ο Χριστός, αυτό είναι η εν Χριστώ αποκάλυψη, αυτή είναι η αποκάλυψη του Θεού.

 Ο Θεός κατέβηκε κάτω, γι’ αυτό λέει ο Χριστός «εγώ ειμί η οδός» και «η θύρα», γι’ αυτό και λέμε στην Παναγία: «Χαίρε κλίμαξ επουράνιε, δι’ ης κατέβη ο Θεός, χαίρε γέφυρα μετάγουσα τους εκ γης προς ουρανόν».

 Ή, για να χρησιμοποιήσω μίαν άλλην εικόνα, περπατάμε στο σκοτάδι, και εκεί που δε βλέπουμε μπροστά μας τίποτα, ξαφνικά μια αστραπή μάς φωτίζει και βλέπουμε πού βαδίζουμε. Αυτή είναι η αποκάλυψη. Δεν ανακαλύψαμε μόνοι μας πού βαδίζουμε, αυτό είναι αποκάλυψη. Κάποιος μου αποκαλύπτει κάτι…



Γαλίτη, Γ. (2006), «Αποκάλυψη και Εκκλησία», Πύργος: Ι. Μητρόπολη Ηλείας, σελ. 24-39. Ανακτήθηκε από http://www.pemptousia.gr/2013/06/theos-apokaliptomenos/ (10/9/2016).



3.  Περιεχόμενο της θεϊκής αποκάλυψης





        «…Δεν είναι λοιπόν το περιεχόμενο της αποκαλύψεως μία ιδέα και μία θεωρία, αλλά ένα πρόσωπο, το πρόσωπο του Ιησού Χριστού.

Πολλοί λένε, ο Χριστός ήταν ένας μεγάλος δάσκαλος, ηθικός αναμορφωτής, κοινωνικός εργάτης. Αν ήταν κάτι από αυτά, αλίμονό μας. Η σωτηρία μας θα ήταν αδύνατη.

Θα μπορούσε κάποιος να πει, ο Κομφούκιος είπε πολύ ωραία πράγματα, και ότι ο Μωάμεθ δεν είπε άσχημα πράγματα. Και ο Μωϋσής στην Παλαιά Διαθήκη είπε ωραία πράγματα, κανείς δεν μπορεί να μας σώσει όμως, κανείς δεν είναι ο σωτήρας.


Δεν σώζουν οι ηθικές διδασκαλίες, δεν σωζόμαστε αν γίνουμε καλοί άνθρωποι. Και ένας άθεος, βουδδιστής, ινδουϊστής, μπορεί να είναι καλός άνθρωπος. Σώζεται κανείς αν αφήσει το χέρι του να το πιάσει ο Χριστός, ο αποκαλυφθείς Θεός, και να τον οδηγήσει επάνω.
Δεν αρκεί να πιστεύεις στον Θεό. Σε θεό πιστεύουν όλες οι θρησκείες. Πρέπει να πιστεύεις στον Χριστό. Το πρόσωπο του Ιησού Χριστού είναι ο Θεός που αποκαλύφθηκε· “Κύριε, δείξον ημίν τον πατέρα και αρκεί ημίν”, λέγει ο Φίλιππος (Ιω. 14, 8). Και απαντά ο Χριστός: “Τοσούτον χρόνον μεθ’ υμών ειμί, και ουκ έγνωκάς με, Φίλιππε; ο εωρακώς εμέ εώρακε τον πατέρα”: διότι στο πρόσωπό μου βλέπει κανείς τον Πατέρα. Γι’ αυτό γράφει και ο Παύλος, ότι ο Χριστός είναι η “εικών του Θεού” (Β’ Κορ. 4, 4) “του αοράτου” (Κολ. 1, 15).
Αυτό είναι λοιπόν το περιεχόμενο της αποκαλύψεως του Θεού. Εδώ μπορούμε να διακρίνουμε τρεις βαθμίδες αποκαλύψεως. Η πρώτη είναι όταν ο Θεός ανοίγει, εξέρχεται εαυτού, δημιουργεί τον κόσμο (“Εν αρχή εποίησεν ο Θεός τον ουρανόν και την γην”)· στην δεύτερη έχουμε την πλήρωση της αποκαλύψεως (“Ο Λόγος σαρξ εγένετο”)· και έχουμε και μιαν τρίτη αποκάλυψη, που είναι η ολοκλήρωση, είναι η μέλλουσα κρίση. Εκεί θα αποκαλυφθεί πάλι ο Θεός, αλλά θα αποκαλυφθεί ως φως για τους αξίους και ως “πυρ καταναλίσκον” για τους αναξίους (“Αποκαλύπτεται οργή Θεού απ’ ουρανού επί πάσαν ασέβειαν και αδικίαν ανθρώπων” (Ρωμ. 1,18)».

Γαλίτη, Γ. (2006) «Αποκάλυψη και Εκκλησία», Πύργος: Ι. Μητρόπολη Ηλείας, σελ. 24-39. Ανακτήθηκε από http://www.pemptousia.gr/2013/06/theos-apokaliptomenos/ (10/9/2016).

 4. Καινή Διαθήκη, Η Μεταμόρφωση του Χριστού


Μτ 17,1:

Ύστερα από έξι μέρες, παίρνει ο Ιησούς μαζί του τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη, τον αδερφό του, και τους ανεβάζει σε ένα ψηλό βουνό. 
Λκ 9, 29-31:
29 Την ώρα που προσευχόταν, η όψη του προσώπου του έγινε διαφορετική και τα ρούχα του άσπρα κι αστραφτερά.
30 Ξαφνικά δύο άντρες άρχισαν να μιλούν μαζί του: ήταν ο Μωυσής και ο Ηλίας
31 οι οποίοι παρουσιάστηκαν με λαμπρότητα και μιλούσαν για τον θάνατό του στην Ιερουσαλήμ, με τον οποίο θα εκπλήρωνε την αποστολή του. 
Μτ 17, 4-9:
4 Και είπε ο Πέτρος στον Ιησού: «Κύριε, είναι ωραία να μείνουμε εδώ! Αν θέλεις, να κάνουμε εδώ τρεις σκηνές: μια για σένα, μια για τον Μωυσήκαι μια για τον Ηλία».
5 Ενώ μιλούσε ακόμα, ένα φωτεινό σύννεφο τους σκέπασε, και μέσα από το σύννεφο ακούστηκε μια φωνή που έλεγε:
«Αυτός είναι ο αγαπημένος μου Υιός, αυτός είναι ο εκλεκτός μου
αυτόν να ακούτε». 
6 Όταν το άκουσαν οι μαθητές, έπεσαν με το πρόσωπο στη γη και φοβήθηκαν πολύ.
7 Τους πλησίασε τότε ο Ιησούς, τους άγγιξε και τους είπε: «Σηκωθείτε και μη φοβάστε».
8 Σήκωσαν τότε τα μάτια τους και δεν είδαν κανέναν άλλον, παρά τον ίδιο τον Ιησού μόνον του.
9 Ενώ κατέβαιναν από το βουνό, τους πρόσταξε: «Μην πείτε σε κανέναν αυτό που είδατε, ώσπου να αναστηθώ από τους νεκρούς».


Ερωτήσεις επεξεργασίας:
1) Τι φανέρωσε ο Χριστός στους μαθητές Του;
2) Γιατί εμφανίστηκαν μαζί με τον Ιησού ο Μωϋσής και ο προφήτης Ηλίας;
3) Πως λέγεται το γεγονός ότι ακούστηκε η φωνή του Θεού Πατέρα;
4) Γιατί ο Χριστός ζητά από τους μαθητές να μη μιλήσουν στους υπόλοιπους μαθητές για τη Μεταμόρφωση;
5) Φανερώσεις του Θεού στην ιστορία της Εκκλησίας
http://ntsireve.blogspot.gr/2016/10/11.html


4.  Εφαρμόζοντας 
Η σημασία που έχουν στη ζωή των πιστών οι πεποιθήσεις τους για την αποκάλυψη
 «Ομαδοσυνεργασία – Επεξεργασία κειμένου με δημιουργικές ερωτήσεις»: –Οι μαθητές/μαθήτριες διαβάζουν τη μαρτυρία του Αντωνίου Bloom, σχετικά με την αποκάλυψη που βίωσε (Bloom, 2009). Ενδεικτικές ερωτήσεις: Τι σε κάνει να σκέφτεσαι η εμπειρία του συγγραφέα; Ποια ερωτήματα έχεις σχετικά με αυτή την εμπειρία; Για ποιους λόγους θεωρείς ότι ο συγγραφέας αποδέχτηκε τη βεβαιότητα της Ανάστασης; Ποια θα ήταν η διαφορά αν η πίστη απέκλειε εντελώς την αμφιβολία; Το κείμενο του Αντώνιου Bloom μπορεί να εξετασθεί και σε σχέση με το χωρίο Αποκ. 22, 20-21. Ενδεικτική ερώτηση: Τι μπορεί να σημαίνει για τους χριστιανούς ότι ο «Κύριος έρχεται σύντομα»

 Εναλλακτικά:«Αντιγνωμίες»: Όταν άνθρωποι με διαφορετικές θρησκευτικές αντιλήψεις εκφράζουν δημόσια την αμφισβήτησή τους για τη διδασκαλία περί αποκάλυψης μιας θρησκείας προσβάλλουν τους πιστούς αυτής της θρησκείας;


Η παρουσία του Θεού ως προσωπικό γεγονός



«Δεν μπορούσα να δεχτώ μια άσκοπη ευτυχία… Άρχισα να ψάχνω για κάποιο άλλο νόημα ζωής, πέρα από εκείνο που μπορούσα να βρω μέσα στις σκοπιμότητες… Άρχισα να διαβάζω το Ευαγγέλιο του Μάρκου. Ενώ διάβαζα τα πρώτα κεφάλαια, ξαφνικά, συνειδητοποίησα ότι, στην άλλη άκρη του γραφείου μου, υπήρχε κάποιος. Η βεβαιότητα ότι αυτός ο “Κάποιος” ήταν ο Χριστός που στεκόταν εκεί παράμερα, ήταν τόσο έντονη ώστε ποτέ έως τώρα δεν με έχει εγκαταλείψει.

Το γεγονός αυτό υπήρξε πραγματικά η αποφασιστική μου καμπή. Αφού ο Χριστός ήταν ζωντανός και εγώ είχα ζήσει την Παρουσία του, μπορούσα να πω με βεβαιότητα ότι αυτά που το Ευαγγέλιο έλεγε για τη Σταύρωση του Προφήτη της Γαλιλαίας, ήταν αλήθεια και ότι ο εκατόνταρχος είχε δίκιο όταν είπε: “Αληθώς Υιός Θεού εστί”. …

Το απίστευτο γεγονός της Ανάστασης ήταν για μένα πιο βέβαιο από κάθε άλλο γεγονός της ιστορίας. Γιατί την ιστορία πρέπει να την πιστέψω, την Ανάσταση την έμαθα από προσωπικό γεγονός. Η αλήθεια του Ευαγγελίου, για μένα, άρχισε με ένα γεγονός που παραμέρισε όλα τα προβλήματα απιστίας, ακριβώς γιατί ήταν μια άμεση και προσωπική εμπειρία.

Αυτό ακριβώς σημαίνει για μένα πίστη. Από τη μια, δηλαδή, να μην αμφιβάλει κανείς έτσι που να έχει μέσα του σύγχυση και περιπλοκές, από την άλλη όμως να διερωτάται με σκοπό να ανακαλύψει το πραγματικό νόημα της ζωής. Να έχεις, δηλαδή, αυτό το είδος της αμφιβολίας που σε κάνει να θέλεις να ρωτάς, να ανακαλύπτεις όλο και περισσότερο, να θέλεις διαρκώς να ερευνάς».



Bloom, Α. (2009). Μάθε να προσεύχεσαι. Μτφρ. Ε. Γκανούρη. Αθήνα: Η Έλαφος, σελ. 13-15.



Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ - ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ



Κουίζ: Ποιος είναι ο Θεός κατά την πίστη του Χριστιανισμού,




Δραστηριότητα: Αντιλήψεις ανθρώπων για τον Θεό,

 Δραστηριότητα: Ποιος είναι ο Θεός που πιστεύουμε.










ΥΛΙΚΟ


1.1 Η αποκάλυψη του Θεού στον κόσμο - Β΄ Λυκείου (και μια σύντομη εισαγωγή στην αναζήτηση του Θεού)




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου