Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2017

Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ Θ.Ε. 3 ΚΟΙΝΩΝΙΑ 3.2 ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ (2ο δίωρο)

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/ μαθήτριες να:
-          διερευνούν αίτια και συνέπειες των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων στον χώρο της θρησκείας,
-          διακρίνουν προτάσεις της Ορθόδοξης χριστιανικής  παράδοσης για την υπέρβαση των στερεοτύπων,
-   ασκούν κριτική σε απόψεις και στάσεις που στηρίζονται σε θρησκευτικά στερεότυπα.

Βιώνοντας:
Στερεότυπα και προκαταλήψεις στην καθημερινότητα των μαθητών/μαθητριών.

-          «Έντεχνος συλλογισμός (Artful Thinking): Δημιουργικές ερωτήσεις»: Δίνονται φωτογραφίες: παιχνιδιών που απευθύνονται σε μικρές σχολικές ηλικίες (π.χ. κούκλα Bratz, φιγούρα Hulk), σημαιοφόρου διαφορετικής εθνικής καταγωγής σε σχολική παρέλαση, εργαζόμενου ατόμου με ειδικές ανάγκες κ.λπ.  Οι μαθητές/μαθήτριες σε ομαδοσυνεργασία καταγράφουν 2 ερωτήματα για κάθε φωτογραφία. Καταγράφονται στον πίνακα και επιλέγονται τα 3 πιο ενδιαφέροντα πάνω στα οποία γίνεται σύντομη συζήτηση στην τάξη, προσπαθώντας να  διερευνηθούν τα στερεότυπα, τα αίτια δημιουργίας τους, και οι συνέπειές τους στο άτομο και στην κοινωνία. 

Κούκλες Bratz που απευθύνονται σε κορίτσια προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας


Φιγούρες Hulk που απευθύνονται σε αγόρια προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας.















Μαθητική παρέλαση με παραστάτρια μαθήτρια που φοράει μουσουλμανική μαντήλα, 24 Μαρτίου 2016.
-          Εναλλακτικά:
«Χάρτης εννοιών»: Οι μαθητές/ μαθήτριες δημιουργούν εννοιολογικό χάρτη για τα στερεότυπα. Συζήτηση: Για ποιες ομάδες ανθρώπων υπάρχουν στερεότυπα και γιατί (έγχρωμοι, μετανάστες, γυναίκες, ηλικιωμένοι, άτομα με αναπηρίες σωματικές ή νοητικές, ή με ψυχικές ασθένειες, διαφορετικοί θρησκευτικά, διαφορετικοί εθνικά,  σωματοτυπικά ή εμφανισιακά, με διαφορετική μαθησιακή επίδοση κ.λπ.).  Κατάθεση προσωπικών εμπειριών.









"JAFAR" (by Nancy Spetsioti)


προκατΑλήψεις του 3ου ΓΕΛ Βέροιας
Το θέμα είναι τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις που πολλοί άνθρωποι δέχονται σε καθημερινή βάση.
Νοηματοδοτώντας:
Η ύπαρξη στερεοτύπων και προκαταλήψεων στον χώρο της θρησκείας, τα αίτια και οι συνέπειές τους.

-          «Γράφουν υποχρεωτικά»: Δίνεται σύντομο κείμενο σχετικό με τα στερεότυπα στη θρησκεία (π.χ. Αγ. Γρηγόριος Θεολόγος ή Αρχιεπ. Χριστόδουλος Παρασκευαΐδης). Οι μαθητές/μαθήτριες, αφού καταγράψουν 2 σκέψεις τους, συζητούν για την ύπαρξη, τα αίτια, και τις συνέπειες στερεοτύπων και προκαταλήψεων, τόσο στο οικείο θρησκευτικό περιβάλλον τους όσο και σε άλλες θρησκείες (π.χ. ανωτερότητα/κατωτερότητα φύλων, φυλών, κοινωνικός διαχωρισμός, κάστες, πολιτιστική/εθνική προέλευση, γυναίκα στις θρησκείες, φονταμενταλιστικά στερεότυπα πιστού ή ‘ευσεβή’ κ.λπ.).

«Ου δέχομαι ταύτην την νομοθεσίαν, ουκ επαινώ την συνήθειαν. Άνδρες ήσαν οι νομοθετούντες, διά τούτο κατά γυναικών η νομοθεσία»
Άγιος Γρηγόριος  ο Θεολόγος, Λόγος 37.

«Ελάτε όπως είστε. Και με τα πανταλόνια σας και τις κοντές φούστες σας, ακόμη ελάτε και με τα σκουλαρίκια σας».
Χριστόδουλος Παρασκευαΐδης, Αρχιεπίσκοπος Αθηνών απευθυνόμενος σε μαθητές και μαθήτριες Λυκείου.

-          Εναλλακτικά:
«Μετάδοση βίντεο και ρόλος στον τοίχο»: Προβολή ολιγόλεπτου βίντεο ή αποσπασμάτων κινηματογραφικής ταινίας (π.χ.
«Τιμπουκτού», ή «
Water»). Στη συνέχεια τοποθετούνται στον πίνακα περιγράμματα βασικών ρόλων της ταινίας , όπου οι μαθητές/μαθήτριες γράφουν σκέψεις και συναισθήματα των ρόλων. Ακολουθεί συζήτηση για τα στερεότυπα στον χώρο της θρησκείας.

Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΧΗΡΑΣ ΣΤΗΝ ΙΝΔΙΑ (ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ 7η ΤΕΧΝΗ) Ι

Water



WADJDA (ΤΟ ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ)
Ολόκληρη η ταινία ΕΔΩ

Αναλύοντας:
Θεολογικά ρεύματα και θρησκευτικά πρόσωπα απέναντι στα στερεότυπα και στις προκαταλήψεις.

-          «Εκπόνηση σχηματισμού κειμένου»:  Δίνονται Καινοδιαθηκικά χωρία όπου ο Χριστός καταργεί τα στερεότυπα της εποχής. Οι μαθητές/μαθήτριες σε ομαδοσυνεργασία γράφουν δίπλα σε κάθε χωρίο τίτλο και δρώντα πρόσωπα. Συζήτηση για τη στάση του Χριστού απέναντι στα στερεότυπα και κατά πόσο αυτή επηρεάζει τη σημερινή Εκκλησία. 

Ο καλός Σαμαρείτης
Η παραβολή του Τελώνη και του Φαρισαίου
Ο Ιησούς συγχωρεί μια αμαρτωλή γυναίκα
36Κάποιος Φαρισαίος προσκάλεσε τον Ιησού σε γεύμα. Ο Ιησούς μπήκε στο σπίτι του Φαρισαίου και κάθισε στο τραπέζι. 37Στην πόλη ήταν κάποια αμαρτωλή γυναίκα· όταν άκουσε ότι ο Ιησούς γευματίζει στο σπίτι του Φαρισαίου, έφερε ένα αλαβάστρινο δοχείο με μύρο, 38στάθηκε πίσω κοντά στα πόδια του και κλαίγοντας τα έβρεχε με τα δάκρυά της και τα σκούπιζε με τα μαλλιά της· τα φιλούσε και τα άλειφε με το μύρο.
39Όταν το είδε αυτό ο Φαρισαίος που τον είχε προσκαλέσει, είπε από μέσα του: «Αν ο άνθρωπος αυτός ήταν προφήτης, θα γνώριζε ποια και τι είδους γυναίκα είναι αυτή που τον αγγίζει· γιατί είναι αμαρτωλή». 40Ο Ιησούς απάντησε σ’ αυτές τις σκέψεις του και του είπε: «Σίμων, έχω κάτι να σου πω». «Πες μου Διδάσκαλε», είπε εκείνος. 41«Δύο άνθρωποι χρωστούσαν λεφτά σε κάποιον δανειστή· ο ένας πεντακόσια δηνάρια κι ο άλλος πενήντα. 42Επειδή όμως δεν είχαν να τα επιστρέψουν, τα χάρισε και στους δυο. Πες μας λοιπόν, ποιος από τους δυο θα του χρωστάει μεγαλύτερη ευγνωμοσύνη;» 43Ο Σίμων αποκρίθηκε: «Νομίζω εκείνος στον οποίο χάρισε τα περισσότερα». «Ορθά έκρινες», του είπε ο Ιησούς· 44και ρίχνοντας τη ματιά του στη γυναίκα τού είπε: «Βλέπεις ετούτη τη γυναίκα; Όταν μπήκα στο σπίτι σου, δε μου έπλυνες με νερό τα πόδια. Αυτή, αντίθετα, με δάκρυα μου έπλυνε τα πόδια και μου τα σκούπισε με τα μαλλιά της. 45Ένα φίλημα δε μου ’δωσες· ενώ αυτή, από τη στιγμή που μπήκε, δεν έπαψε να μου φιλάει τα πόδια. 46Το κεφάλι μου δεν μου το άλειψες με λάδι, ενώ αυτή μου άλειψε με μύρο τα πόδια. 47Γι’ αυτό, λοιπόν, σε βεβαιώνω πως οι πολλές της αμαρτίες συγχωρήθηκαν, όπως δείχνει η πολλή ευγνωμοσύνη της. Σ’ όποιον συγχωρούνται λίγες αμαρτίες, αυτός δείχνει λίγη ευγνωμοσύνη». 48Και στη γυναίκα είπε: «Οι αμαρτίες σου συγχωρήθηκαν». 49Όσοι κάθονταν μαζί με τον Ιησού στο τραπέζι άρχισαν να λένε μεταξύ τους: «Ποιος είναι αυτός που ακόμη και αμαρτίες συγχωρεί;»
50Μετά ο Ιησούς είπε στη γυναίκα: «Η πίστη σου σ’ έσωσε· πήγαινε στο καλό».

Λουκ 7, 36-50

Ο Ιησούς τρώει με τελώνες και αμαρτωλούς
Ο Ιησούς συνομιλεί με τη Σαμαρείτισσα
27Εκείνη την ώρα ήρθαν οι μαθητές του κι απορούσαν που συνομιλούσε με γυναίκα.

Ιω 4, 27 

Ο Ιησούς συναντά τον τυφλό
Η προσφορά της χήρας
Ο Ιησούς ευλογεί τα παιδιά
-          Εναλλακτικά:
«Μελέτη περίπτωσης»: Παρουσιάζονται στην τάξη διάφορα θεολογικά ρεύματα και πρόσωπα που αντιστάθηκαν στα στερεότυπα. Η επεξεργασία γίνεται σε ομαδοσυνεργασία και έχει προγραμματιστεί και  προετοιμαστεί από πριν (Φεμινιστική θεολογία - Μαύρη Θεολογία: Θέσεις και εκπρόσωποι. Εναλλακτικές προτάσεις: Elisabeth Behr-Sigel  Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ, Μητέρα Τερέζα, π. Αθηναγόρας Λουκατάρης - Κέντρο Προστασίας Ανηλίκων Ρομ Ιεράς Μητροπόλεως Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως-, Κλήμης Πυρουνάκης - Δίκτυο Στήριξης Φυλακισμένων και Αποφυλακισμένων Γυναικών, και Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, π. Στρατής  Δήμου – Αγκαλιά-,  κ.α.). 


 The times they are a-changin from Tony Fox on Vimeo.

Martin Louther King



I have a dream (Martin Luther King) speech with greek subtitles

I have a dream (Martin Luther King) speech with greek subtitles from Alex Lunatic on Vimeo.

Εφαρμόζοντας:
Κριτική στα στερεότυπα της θρησκευτικής ταυτότητας. 

-          «Εφημερίδα τοίχου»: Οι μαθητές/μαθήτριες αναρτούν τα προϊόντα από τις δραστηριότητές τους. Πλαισιώνουν με υπέρτιτλους, συνθήματα, φωτογραφίες, εικόνες, σχόλια, αγιογραφικά χωρία, σύντομα κείμενα με προσωπικές απόψεις τους κ.α.
-          Εναλλακτικά:
«Στο σκοινί της μπουγάδας»: Δίνεται σε φωτοτυπία κείμενο για τα στερεότυπα στη θρησκεία (π.χ. Πάπας Φραγκίσκος). Καταγράφονται σύντομες σκέψεις σε χαρτιά που κρεμάνε σε σκοινί. Διαβάζονται και ακολουθεί συζήτηση. 

 Η Αγία Γραφή για τα στερεότυπα
8Δεν υπάρχει πια Ιουδαίος και ειδωλολάτρης, δεν υπάρχει δούλος και ελεύθερος, δεν υπάρχει άντρας και γυναίκα· όλοι σας είστε ένας, χάρη στον Ιησού Χριστό.
Γαλ. 3, 28
12«Όλα όσα θέλετε να σας κάνουν οι άλλοι άνθρωποι, αυτά να τους κάνετε κι εσείς· σ’ αυτό συνοψίζονται ο νόμος και οι προφήτες».
Ματθ.7,12

11Σ’ αυτή τη νέα κατάσταση δεν υπάρχουν πια εθνικοί και Ιουδαίοι, περιτμημένοι κι απερίτμητοι, βάρβαροι, Σκύθες, δούλοι, ελεύθεροι· του Χριστού είναι όλα και ο Χριστός τα διέπει όλα.
 Κολ 3,11
1Αδερφοί μου, την πίστη σας στον Κύριο της δόξας, τον Ιησού Χριστό, να μην την εκδηλώνετε με μεροληπτικές πράξεις προς τους συνανθρώπους σας. 2Για παράδειγμα: Έρχεται στη σύναξή σας κάποιος με χρυσά δαχτυλίδια και πολυτελή ενδύματα. Κι έρχεται κι ένας φτωχός με λερωμένα ρούχα. 3Αν δώσετε σημασία στον καλοντυμένο λέγοντάς του: «Κάθισε, παρακαλώ, εδώ στην καλή θέση», και στο φτωχό πείτε: «Εσύ στάσου εκεί ή κάθισε εδώ κάτω, δίπλα στο σκαμνί που βάζω στα πόδια μου», 4δε μεροληπτείτε και δε γίνεστε κριτές, κάνοντας πονηρές σκέψεις;
5Ακούστε, αγαπητοί μου αδερφοί. Ο Θεός διάλεξε αυτούς που για τον κόσμο είναι φτωχοί, να γίνουν πλούσιοι στην πίστη και να κληρονομήσουν τη βασιλεία του, αυτήν που υποσχέθηκε σ’ όσους τον αγαπούν.
Ιακ, 2, 1-5

Για τη βία στις θρησκείες
 «Πιστεύω ότι κάθε θρησκεία έχει πάντα και κάποιους φονταμενταλιστές. Δεν μου αρέσει να μιλάω για ισλαμιστική βία επειδή κάθε ημέρα, όταν διαβάζω τις εφημερίδες, βλέπω βία... Αυτός ο άνδρας σκότωσε τη γυναίκα του και ο άλλος σκότωσε την πεθερά του. Κι όλοι αυτοί οι άνθρωποι είναι βαφτισμένοι ρωμαιοκαθολικοί. Αν μιλήσω για την ισλαμική βία θα πρέπει να μιλήσω και για τη βία των καθολικών. Δεν χρησιμοποιούν όλοι οι μουσουλμάνοι βία, όπως ούτε και όλοι οι καθολικοί».
Πάπας Φραγκίσκος σε δήλωση για τρομοκρατική επίθεση – δολοφονία Γάλλου ιερέα στη Νορμανδία τον Ιούλιο 2016.

ΥΛΙΚΟ

3.2 Στερεότυπα (2017-18)


3.2 Στερεότυπα - Β΄ Λυκείου

«Αυτά που μας χωρίζουν» και «Αυτά που μας ενώνουν»


Μια τάξη , φυλετικά διαχωρισμένη

Λαθρεπιβάτης: Μια αντιρατσιστική ταινία βραβευμένη με Όσκαρ. - Πρόταση Διδακτικής αξιοποίησης


Προκατάληψή μου σ' αγαπώ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου