Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2017

Α' ΛΥΚΕΙΟΥ Θ.Ε. 4 ΑΞΙΕΣ - 4.2 ΑΓΑΠΗ (2ο δίωρο)

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/ μαθήτριες να:
-          διερευνούν την αγάπη ως υπέρβαση του εγωισμού  και πρόταση ζωής στον Χριστιανισμό,
-          αναδεικνύουν διαστάσεις της χριστιανικής αγάπης ως θεμελιώδους αξίας του σύγχρονου κόσμου.



Βιώνοντας:
Τρόποι έκφρασης της αγάπης.
-          «Ακρόαση τραγουδιού και συμπλήρωση κενών σε κείμενα»: Οι μαθητές/μαθήτριες ακούν ένα τραγούδι σχετικό με την αγάπη (πχ. «Αγάπη είναι» μουσική: Κόμης Χ ή «Άσμα Ασμάτων» μουσική Μ. Χατζιδάκης). Καλούνται σε φύλλο εργασίας, στο οποίο δίνονται οι στίχοι με κενά, να συμπληρώσουν τα κενά με   λέξεις και φράσεις που είναι σημαντικές για την νοηματοδότηση της έννοιας. Εναλλακτικά καλούνται να επαναλάβουν ή να αποτυπώσουν στον πίνακα λέξεις και φράσεις που τους άρεσαν ή τους εντυπωσίασαν.
«Αγάπη είναι» μουσική: Κόμης Χ


ΕΞΤΑΣΗ ΤΕΑΜ - ΑΓΑΠΗ


       Αγάπη είναι να μοιράζεσαι τα πάντα
Στα δύσκολα και στις αρρώστιες μαζί..........
Αγάπη είναι, δεν κοιτάω εθνικότητες, ούτε χρώματα, μόνο προσωπικότητες........
Αγαπάτε αλλήλους μας είπε ο ίδιος ο Χριστός
Αντικατοπτρίζει το Θεό, γι' αυτό πρόσεξε πότε θα πεις τη λέξη σ' αγαπώ...

Ν' αγαπάς - Θαλασσινός Παντελής


       Ν' αγαπάς τα βουνά και τα πέλαγα,
τους γνωστούς και τους άγνωρους τόπους,
τα πουλιά, τα λουλούδια, τα σύννεφα,
και πολύ ν' αγαπάς τους ανθρώπους.
Τα θεριά ν' αγαπάς και τ' ανήμερα,
τα νησιά, τα ποτάμια, τ' αστέρια.
Κι αν ποτέ σε πληγώσουν κατάστηθα
φίλοι, αγρίμια, λευκά περιστέρια,
ν' αγαπάς, να ξεχνάς και να χαίρεσαι
τη δική σου γαλήνη και κείνα
που μ' αγάπη το νου μας φωτίζουνε,
και βλασταίνουν αμάραντα κρίνα.



Love (The only treasure) Πρεσβ. Σάββας Κυράζογλου





-          Εναλλακτικά:
«Θεατρικό παιχνίδι»: «Η καλή σου η κουβέντα» (για τη δραστηριότητα βλ. Γκόβας, 2002). Τα παιδιά παρατηρούν τα μέλη της ομάδας και σκέφτονται δύο θετικά σχόλια για τον καθένα. Κατόπιν κινούνται στον χώρο, χαιρετιούνται ανά δύο και ανταλλάσσουν τις καλές κουβέντες τους: π.χ. «Γεια σου, ήθελα να σου πω ότι τα πήγες πολύ καλά στο μπάσκετ χτες». Στη συνέχεια επιλέγουμε μια καλή κουβέντα και την επαναλαμβάνει όλη η ομάδα ταυτόχρονα στο παιδί, συνοδεύοντάς τη με μια μικρή κίνηση.

Νοηματοδοτώντας:
Αγάπη και εγωισμός με βάση τη χριστιανική θεολογία.
-          Ομαδοσυνεργασία με Φύλλα Εργασίας. Επεξεργασία πατερικών ή σύγχρονων θεολογικών κειμένων (πχ. Αββά Δωροθέου, (Το παράδειγμα του κύκλου) Διδασκαλία 6,9PG 881696BD, Μαξίμου Ομολογητού, Κεφάλαια περί αγάπης, 2,9,PG90,985CD,  Κεφάλαια διάφορα 1,26,PG 90,1189 Α, με καθοδηγητικές ερωτήσεις (πηγή της αγάπης, ιδιοτελής-ανιδιοτελής, πλησίον-Θεός κ.λπ)
-          Εναλλακτικά:

«Επεξεργασία με φύλλο εργασίας»: «Ο ύμνος της αγάπης» (Α Κορ 13, 1-13).












Περί αγάπης

«Όποιος αγαπά τον Θεό, δεν μπορεί να μην αγαπήσει και κάθε άνθρωπο σαν τον εαυτό του, αν και τον δυσαρεστούν τα πάθη εκείνων που δεν έχουν ακόμη καθαριστεί. Γι’ αυτό χαίρεται με αμέτρητη και ανέκφραστη χαρά για τη διόρθωσή τους. Εκείνος που βλέπει και ίχνος μόνο μίσους μέσα στην καρδιά του, προς οποιονδήποτε άνθρωπο για οποιοδήποτε φταίξιμό του, είναι εντελώς ξένος από την αγάπη προς τον Θεό. Γιατί η αγάπη προς τον Θεό δεν ανέχεται διόλου το μίσος κατά του ανθρώπου.
“Όποιος με αγαπά -λέει ὁ Κύριος- θα τηρήσει τις εντολές μου. Και η δική μου εντολή είναι να αγαπάτε ένας τον άλλο”. Άρα λοιπόν εκείνος που δεν αγαπά τον πλησίον του, δεν τηρεί την εντολή του Κυρίου. Εκείνος που δεν τηρεί την εντολή, ούτε τον Κύριο μπορεί να αγαπήσει.
Μακάριος ο άνθρωπος που μπορεί αν αγαπήσει τον κάθε άνθρωπο στον ίδιο βαθμό. Όποιος αγαπά τον Θεό, αγαπά δίχως άλλο τον πλησίον του. Ένας τέτοιος άνθρωπος δεν μπορεί να φυλάει χρήματα· τα διαχειρίζεται κατά το θέλημα του Θεού και τα μοιράζει σ’ εκείνους που έχουν ανάγκη.
Όταν σε προσβάλει κανένας ή σε εξευτελίσει σε κάτι, τότε φυλάξου από τους λογισμούς της οργής, μήπως με τη λύπη σε χωρίσουν από την αγάπη και σε μεταφέρουν στη χώρα του μίσους».


Μάξιμος ο Ομολογητής, Φιλοκαλία των ιερών Νηπτικών, μτφρ. Α. Γαλίτης, τόμ. Β΄ (3η έκδ., Θεσ/νίκη: Το περιβόλι της Παναγίας, 1991), 49-51 (επιλογή).


Ο ύμνος της Αγάπης

«Αν μπορώ να λαλώ όλες τις γλώσσες των ανθρώπων, ακόμα και των αγγέλων, αλλά δεν έχω αγάπη για τους άλλους, οι λόγοι μου ακούγονται σαν ήχος χάλκινης καμπάνας η σαν κυμβάλου αλαλαγμός. Κι αν έχω της προφητείας το χάρισμα κι όλα κατέχω τα μυστήρια κι όλη τη γνώση, κι αν έχω ακόμα όλη την πί­στη, έτσι που να μετακινώ βουνά, αλλά δεν έχω αγάπη, είμαι ένα τίποτα. Κι αν ακόμα μοιράσω στους φτωχούς όλα μου τα υπάρχοντα, κι αν παραδώσω στη φωτιά το σώμα μου για να καεί, αλλά δεν έχω αγάπη, σε τίποτα δεν μ' ωφελεί.
Εκείνος που αγαπάει έχει μακροθυμία, έχει και καλοσύνη· εκείνος που αγαπάει δεν ζηλοφθονεί· εκείνος που αγαπάει δεν κομπάζει ούτε περηφανεύεται· είναι ευπρεπής, δεν είναι εγωιστής ούτε ευερέθιστος· ξεχνάει το κακό που του έχουν κάνει. Δεν χαί­ρεται για το στραβό που γίνεται, αλλά μετέχει στη χαρά για το σω­στό. Εκείνος που αγαπάει, όλα τα ανέχεται· σε όλα εμπιστεύεται, για όλα ελπίζει, όλα τα υπομένει.
Ποτέ η αγάπη δεν θα πάψει να υπάρχει. Τα θεία μηνύματα των προφητών κάποτε δεν θα υπάρχουν πια· η γλωσσολαλία θα πάψει· θα σταματήσει η γνώση των μυστηρίων του Θεού. Γιατί και η γνώ­ση μας και η προφητεία μας περιορίζονται μονάχα σ’ ένα μέρος της αλήθειας. Όταν όμως το τέλειο που περιμένουμε θα ‘ρθει, τότε το μερικό θα πάψει να υπάρχει.
Μικρό παιδί όταν ήμουν, σαν μικρό παιδί μιλούσα, αισθανό­μουν και σκεφτόμουν. Άντρας πια όταν έγινα, κατήργησα τους τρόπους του μικρού παιδιού. Αλήθεια, τώρα βλέπουμε τα πράγ­ματα θαμπά, σαν μέσα από μεταλλικό καθρέφτη· τότε όμως πρόσω­πο με πρόσωπο θα δούμε τον Θεό. Τώρα γνωρίζω μόνο ένα μέρος τότε όμως θα γνωρίσω με πληρότητα, όπως και ο Θεός μ’ έχει γνω­ρίσει.
Θα μείνουν τελικά για πάντα αυτά τα τρία: η πίστη, η ελπίδα κι η αγάπη. Και απ’ αυτά, το πιο σπουδαίο είναι η αγάπη», (Ρωμ. 13, 1-13).


Πηγή: Ελληνική Βιβλική Εταιρία, Αθήνα, 2003.


Η παραβολή του ασώτου υιού



Αναλύοντας:
Διαστάσεις της χριστιανικής αγάπης ως θεμελιώδους αξίας του σύγχρονου κόσμου.
-          «Ανάγνωση φωναχτά» κειμένων που εμπεριέχουν διαστάσεις της χριστιανικής αγάπης στο σύγχρονο κόσμο (πχ. Ραούλ Φολλερώ, όσιος Πορφύριος Καυσοκαλυβίτης κ.λπ. ). Ακολουθεί καθοδηγούμενος  διάλογος.
-          Εναλλακτικά: 
«Κείμενο με έμπνευση»: Οι μαθητές/μαθήτριες καλούνται να γράψουν ένα δικό τους ελεύθερο κείμενο με βάση το Α Κορ 13, 1-13 ακούγοντας ένα μουσικό κομμάτι (πχ. Zbigniew Preisner, από την ταινία «Bleu» του Κισλόφσκι).

                                          ὁ Θεὸς ἀγάπη ἐστίν!


«Η αγάπη είναι η προβολή του προσώπου του Χριστού επάνω στο πρόσωπο του φτωχού, του πονεμένου, του καταδιωγμένου… Ο παράδεισος είναι να αγαπάς τους άλλους. … Από το λογικό που προδίδει, από το χρήμα που σαπίζει, από τη μηχανή που υποδουλώνει, Κύριε σώσε την αγάπη»
«…Για να ξεφύγουμε από την αγάπη “κάνουμε ελεημοσύνη”. Ελεημοσύνη  δίχως αγάπη, είναι ένα τίποτε. Αγάπη σημαίνει να ανακαλύψεις πρώτα απ’ όλα τον άνθρωπο, μέσα σ’ αυτόν που έχει ανάγκη, και να τον σεβαστείς».
«Αγάπη δεν σημαίνει να λυπάσαι. Με τον οίκτο, αυτό το ασθενικό σχήμα της αγάπης κάνουμε μακαρίως γαργάρες. Ο οίκτος είναι η πρόφαση. Είναι μια πράξη βδελυρή να ξεφορτώνεσαι επάνω στην πλάτη των δυστυχισμένων ή στην αγκαλιά των μικρών παιδιών τους, αυτά που θα πετούσες ασφαλώς στα  σκουπίδια.
«Μέχρι την ημέρα που θα σταματήσουμε να λέμε: εγώ, τα αγαθά μου, οι υποθέσεις μου, η περιουσία μου. Τότε οι άνθρωποι θα φωνάξουν μέσα στην απελευθερωμένη καρδιά τους: ό,τι κατέχω είναι αυτό που έδωσα. Αγάπη δε σημαίνει να δίνης, αλλά να μοιράζεσαι».
«…Η αγάπη που αγνοεί τις τάξεις τις διακρίσεις και τις φυλές. Η αγάπη που αγνοεί τα σύνορα. Η αγάπη που κοροϊδεύει τον πόλεμο η αγάπη πιο δυνατή κι από το θάνατο. Η αγάπη που τα πάντα νικά κι όλα θεραπεύει. Η σταυρωμένη αγάπη: είναι η βεβαιότητα της Ανάστασης».
«Αν ο Χριστός χτυπήσει αύριο την πόρτα σας θα τον αναγνωρίσετε; Θα έλθει ίσως σαν άλλοτε φτωχός κι αποδιωγμένος. Σαν ένας εργάτης, σαν ένας άεργος ή ένας απεργός, που αγωνίζεται σε δίκαια απεργία. Μπορεί ακόμη να είναι πρόσφυγας, ένας από τα εκατομμύρια προσφύγων, με κάποιο διαβατήριο του ΟΗΕ στο χέρι. Ένας από αυτούς που κανείς δε θέλει και που περιπλανώνται σ’ αυτή την έρημο, τον κόσμο. Ένας από κείνους που πρέπει να πεθάνουν “γιατί κανείς δεν ξέρει από πού έρχονται άνθρωποι σαν κι αυτούς”. Σαν άλλοτε στην Βηθλεέμ η Παναγία… Αν ο Χριστός χτυπήσει αύριο την πόρτα σας θα τον αναγνωρίσετε;».
«Όσο υπάρχει στη γη ένας αθώος που πεινά, που θα κρυώνει, ή που θα καταδιώκεται όσο θα υπάρχει επάνω στη γη ένας λιμός που θα μπορούσαμε να αποφύγουμε ή μια φυλακή, η Επανάσταση της αγάπης του Χριστού δεν θα έχει συμβεί!...».


Φολλερώ Ραούλ, (χ. χ.). Αγάπη και Πράξη, Αθήνα: Ι.Μ. Νίκαιας, σελ. 15, 16, 19, 20, 29, 30, 32.




Εφαρμόζοντας:
Προσωπικές απόψεις για συγκεκριμένα πρότυπα αγάπης.
-            «Αντιγνωμίες(Debate)»: Αγάπη που ελευθερώνει, αγάπη που σκλαβώνει / Η αγάπη του Θεού και η αγάπη των ανθρώπων.
-            Εναλλακτικά:
«Έντεχνος Συλλογισμός (Artful Thinking)-Βάζω τίτλο»:  Δίνονται διάφορες εικόνες-πίνακες (Σταύρωση, μάνα με παιδί, ιεραποστολή, συσσίτια, νοσοκόμος κ.λπ). 
ΥΛΙΚΟ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου