Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου 2017

Α' ΛΥΚΕΙΟΥ 2.4 Η ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/ μαθήτριες να:
-   εντοπίζουν τη σχέση της χριστιανικής παράδοσης και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων (ατομικών και κοινωνικών),
-   αναλύουν ζητήματα ευθύνης των θρησκειών για την υπεράσπιση των ανθρώπινων δικαιωμάτων.


ΤΟ ΚΟΥΙΖ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Η ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ


Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 


Active Member  Μια Γιορτή στου Νουριάν
Η ΓΗ ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ, ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΕΚΛΕΚΤΟΥΣ, ΟΥΤΕ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΥΣ ΡΟΛΟΥΣ


Παρουσιάζοντας:
Ανθρώπινα δικαιώματα και καθημερινότητα.
-          «Ιδεοθύελλα» και «κατασκευή εννοιολογικού χάρτη»: Με αφορμή φωτογραφίες από την επικαιρότητα ή την αναφορά της λέξης «δικαιώματα», οι μαθητές/μαθήτριες αποτυπώνουν λέξεις και φράσεις, οργανώνουν έννοιες σε χάρτη (με έμφαση στο κοινωνικό-ατομικό, υλικό-πνευματικό), ιεραρχούν, ταξινομούν, συνδέουν.
-          Εναλλακτικά:
«Παραγωγή κάρτας γνώσεων»»: Με αφορμή ένα βίντεο από το εκπαιδευτικό πακέτο η «Νεολαία για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα» ή κάποια δράση /σελίδα ημερολογίου απ’ το υλικό «Στείλε τον φίλο μου στο σχολείο» οι μαθητές/μαθήτριες με ομαδοσυνεργασία επισημαίνουν, αναλύουν, καταχωρούν τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Human Rights


Η Ιστορία των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων


Ενωμένοι

The 30 Articles of Human Rights




Εφαρμόζοντας:
Αναφορές στη σχέση του Χριστιανισμού με τα ανθρώπινα δικαιώματα.
-            «Σκέψου,Συζήτησε ανά 2 και ανά 4, Μοιράσου(TPSS)»: Οι μαθητές/μαθήτριες επεξεργάζονται βιβλικά κείμενα (πχ. Λουκ. 6:31, Ματθ. 7:12, Κολ.3:11, Γαλ.3:28, Ησαϊας 26,9), και συσχετίζονται με σύγχρονα δικαιώματα (αδελφοσύνη, κοινωνική δικαιοσύνη, ειρήνη).
-          Εναλλακτικά:
«Επίλυση προβλήματος»: Ο σύγχρονος (δυτικός) πολιτισμός μπορεί να ερμηνευθεί χωρίς την συμβολή του Χριστιανισμού αναφορικά με τα δικαιώματα του ανθρώπου; (Βοηθητικά: βιβλικά κείμενα/ρήσεις(τα παραπάνω)  -  Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα (1948)–Σύγχρονο κείμενο (Γ. Μαντζαρίδη, 2015).

 1. Βιβλικά κείμενα για τα ανθρώπινα δικαιώματα
«Όπως θέλετε να σας συμπεριφέρονται οι άνθρωποι, έτσι ακριβώς να συμπεριφέρεστε κι εσείς σ’ αυτούς» (κατά Λουκάν, 6, 31).
«Όλα όσα θέλετε να σας κάνουν οι άλλοι άνθρωποι, αυτά να τους κάνετε κι εσείς· σ’ αυτό συνοψίζονται ο νόμος και οι προφήτες» (κατά Ματθαίον, 7, 12).
«Σ’ αυτή τη νέα κατάσταση δεν υπάρχουν πια εθνικοί και Ιουδαίοι, περιτμημένοι κι απερίτμητοι, βάρβαροι, Σκύθες, δούλοι, ελεύθεροι· του Χριστού είναι όλα και ο Χριστός τα διέπει όλα» (προς Κολοσσαείς, 3, 11).
«Δεν υπάρχει πια Ιουδαίος και ειδωλολάτρης, δεν υπάρχει δούλος και ελεύθερος, δεν υπάρχει άντρας και γυναίκα· όλοι σας είστε ένας, χάρη στον Ιησού Χριστό» (προς Γαλάτας, 3, 28).
«Κύριε, όταν οι κρίσεις σου εφαρμόζονται στη γη, μαθαίνει την δικαιοσύνη η οικουμένη» (Ησαΐας, 26, 9).
Πηγή: Ελληνική Βιβλική Εταιρία, Αθήνα, 2003.

2. Τα ανθρώπινα δικαιώματα
«…Ο [σύγχρονος] πολιτισμός δεν μπορεί να ερμηνευθεί χωρίς τη χριστιανική παράδοση, όπως βέβαια αυτή διαμορφώθηκε και διαδόθηκε στον δυτικό χριστιανικό κόσμο.
    Χαρακτηριστική είναι η διακήρυξη της ελευθερίας, της ισότητας και της αξιοπρέπειας των ανθρώπων και η αναγνώριση των αναφαίρετων δικαιωμάτων τους. Οι θέσεις αυτές, που προβάλλονται ως υψηλές κατακτήσεις του πολιτισμένου κόσμου, έχουν τις ρίζες τους στην μακραίωνη χριστιανική παράδοση. Ακριβέστερα, είναι τα κελύφη χριστιανικών θέσεων χωρίς το πνευματικό τους περιεχόμενο. Η ανεπανάληπτη αξία του ανθρώπου, που δικαιολογεί και τα αναφαίρετα δικαιώματά του, πηγάζει από την ιδιότητά του ως δημιουργήματος «κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν» Θεού. Επειδή ο άνθρωπος αξιολογείται σε σχέση με τον Θεό, γι’ αυτό δεν υπόκειται σε τίποτε άλλο και έχει αναφαίρετα δικαιώματα. Χωρίς την θεολογική αυτή βάση η Διακήρυξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων παραμένει μετέωρη. Ταυτόχρονα όμως ο τρόπος με τον οποίο προβάλλονται τα ανθρώπινα δικαιώματα φανερώνει την άμεση επίδραση του νεωτερικού ατομοκεντρικού ανθρωπισμού. Στην πραγματικότητα ο ανθρωπισμός αυτός ανατρέπει τον χριστιανικό ανθρωπισμό που ανάγει την ανθρώπινη αξία στον Θεό. Αποξενώνοντας τον άνθρωπο από τον Θεό και αντιμετωπίζοντάς τον καθεαυτόν, χωρίς καμία υπερβατική σχέση και αναφορά, τον συρρικνώνει σε απλή ατομικότητα και φαλκιδεύει την προσωπική και την κοινωνική ζωή του. Τα ίδια τα ανθρώπινα δικαιώματα παραμορφώνονται και μετατρέπονται σε διασπαστικά στοιχεία της κοινωνικής ζωής και μέσα καταδυναστεύσεως των αδυνάτων. Ανάλογες παρατηρήσεις μπορούν να γίνουν και για άλλες περιοχές του σύγχρονου πολιτισμού, όπου ουσιώδη στοιχεία του Χριστιανισμού διαπλάστηκαν ή μεταλλάχτηκαν σε πολιτιστικές αξίες.
 Μαντζαρίδη, Γ. (20153). Χριστιανική Ηθική, ΄Αγιον Όρος, Ιερά Μονή Βατοπαιδίου,  τ.1, σ.241-242
Διερευνώντας:
Περιπτώσεις σεβασμού και καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ζητήματα ευθύνης των θρησκειών.
-          «Κατευθυνόμενη έρευνα στο διαδίκτυο»: Σύγχρονες θρησκευτικές διώξεις. Η περίπτωση των χριστιανών. Παρουσίαση σε εικονική ραδιοφωνική ή τηλεοπτική εκπομπή
-          Εναλλακτικά:
«Μετάδοση βίντεο»: Προβολή αποσπάσματος της ταινίας «TheMission»/R.Joffe (θέμα: Αποικισμός των Ευρωπαίων και ιεραποστολή στην αμερικανική ήπειρο ).Σχολιασμός   σε ομαδοσυνεργασία με χρήση Φύλλου Εργασίας, που θα έχει δοθεί στους μαθητές / στις μαθήτριες πριν την προβολή.
Ο χριστιανισμός η πλέον διωκόμενη θρησκεία ανά τον κόσμο.
Θρησκευτικά δικαιώματα στον σύγχρονο κόσμο - διδασκαλίες και πρακτικές των θρησκειών.
-          «Προετοιμασμένη συνάντηση με το κείμενο και Κείμενο χωρίζεται σε μέρη»: Εισαγωγή από τον/την εκπαιδευτικό και επεξεργασία κείμενου σχετικού με τα θρησκευτικά δικαιώματα στον σύγχρονο κόσμο (π.χ. Γιαννουλάτος, Η Αναζήτηση των Πανανθρώπινων Αξιών, 2004). Ακολουθεί συζήτηση.
-          Εναλλακτικά:
«Αντιγνωμίες»: Μετά από σύντομη μελέτη πηγών (π.χ. άρθρα στον τύπο ή κοινωνιολογικές έρευνες / μπορούν να αξιοποιηθούν μερικώς και όσα εξέτασαν οι μαθητές/μαθήτριες σε προηγούμενα στάδια), τίθενται τα ερωτήματα: «Έχουμε οπισθοχώρηση ή πρόοδο στο ζήτημα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε παγκόσμιο επίπεδο στο πλαίσιο του 21ου αι.; Οι θρησκείες στη σύγχρονη έκφανσή τους λειτουργούν σε σχέση με την ετεροδοξία με τρόπο πιο ανοιχτό σε σχέση με το παρελθόν;». Οι μαθητές/μαθήτριες αναπτύσσουν επιχειρήματα υπέρ της μιας ή της άλλης άποψης.


Αξιολογώντας:
Προσωπική τοποθέτηση έναντι της προάσπισης, αλλά και της καταπάτησης των δικαιωμάτων.
-        «Έντεχνος συλλογισμός (ArtfulThinking) Δημιουργικές ερωτήσεις»: Προβολή εικόνων (απεργία οδοκαθαριστών, συνθήματα σε τοίχους και μνημεία κ. ά.) και τοποθέτηση των μαθητών στα ερωτήματα όπως: Μπορεί το δικαίωμα του ενός να αναιρεί την ελευθερία του άλλου;
-        Εναλλακτικά:
«Επίλυση προβλήματος»: «Τζαμί στην Αθήνα / στην πόλη μου σήμερα».



ΥΛΙΚΟ


ΒΛΥΚ2.4. Η ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ

Get Up, Stand Up The Wailers and Bob Marley



Παιδική εργασία: Ένα σύνθετο κοινωνικό πρόβλημα


Ζωτική εκπαίδευση


ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ


Πόσο καλά γνωρίζεις τα ανθρώπινα δικαιώματα;


Εκπαιδευτικό υλικό για τα ανθρώπινα δικαιώματα

Νεολαία υπέρ των Ανθρωπίνων ∆ικαιωµάτων


ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΑΚΕΤΟ «ΖΩΝΤΑΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ»




Ανάλεκτα τ. 26: Ορθοδοξία και Ανθρώπινα Δικαιώματα

Ανθρώπινα Δικαιώματα

ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ

Ανθρώπινα δικαιώματα 

Μπρουνέι: "Ναι" στην σαρία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου