Δευτέρα 3 Μαρτίου 2014

Ο τρόπος του παπαγάλου


Για να διευκρινίσει τον τρόπου του Σουφισμού και να αποσαφηνίσει τους κανόνες του, ο Μοουλάνα, πολύ γνωστός στο δυτικό κόσμο, είπε την εξής ιστορία:

  Υπήρχε κάποτε ένας έμπορος που είχε έναν όμορφο παπαγάλο στο κλουβί. Καθώς ετοιμαζόταν να φύγει σε επαγγελματικό ταξίδι στην Ινδία, ο παπαγάλος του είπε «Θα σου ήμουν πολύ ευγνώμων εάν, μόλις φτάσεις στην Ινδία, δώσεις τους χαιρετισμούς μου στους φίλους μου τα πουλιά που ζουν εκεί και να τους πεις ότι ζω εδώ σε ένα κλουβί». 
Ο έμπορος δέχτηκε αυτή την ακίνδυνη παράκληση. 
Μόλις έφτασε στην Ινδία πήγε σε ένα μεγάλο δέντρο όπου ζούσε μια αποικία πολύχρωμων παπαγάλων, παρόμοιων με τον δικό του. Όπως το είχε υποσχεθεί, μετέφερε τα χαιρετίσματα. 
Μόλις τελείωσε την ομιλία του, ένας από τους παπαγάλους έπεσε στο έδαφος και παρέμεινε αδρανής.
 Ο έμπορος μας εντυπωσιάστηκε από αυτό.
 Όταν επέστρεψε σπίτι, πολύ αμήχανος και στενοχωρημένος από αυτό το γεγονός ότι μπορεί να είχε προκαλέσει το θάνατο ενός όμορφου ινδικού παπαγάλου, είπε στο δικό του πουλί τι είχε συμβεί. Εκείνη τη στιγμή ο παπαγάλος του έπεσε από το ξύλο του κλουβιού του, προφανώς εξαιτίας μιας ξαφνικής καταληπτικής αποπληξίας.
   Ο έμπορος μας πήρε το πουλί από το κλουβί και το άφησε στο περβάζι του παραθύρου, σκοπεύοντας να το θάψει αργότερα στον κήπο.
Έμεινε εμβρόντητος όταν είδε το όμορφο πουλί να πετάει μακριά προς το πλησιέστερο δέντρο και να εκφράζει τις ευχαριστίες του με αυτά τα λόγια: «Μου διηγήθηκες την εμπειρία σου με τα όμοια μου πουλιά στην Ινδία και μου μετέφερες το μήνυμα τους, λέγοντας μου πώς να βγω από την φυλακή μου. Χωρίς να το γνωρίζεις, μου είπες το μυστικό της ελευθερίας μου. Σε ευχαριστώ φίλε μου!»
 Η μικρή ιστορία, όπως και άλλες σούφικες ιστορίες, είναι πλούσια σε σύμβολα και διδασκαλίες. 
Για να διδαχθεί πώς να ελευθερωθεί, η ψυχή (παπαγάλος), η οποία είναι φυλακισμένη στο σώμα (το κλουβί), προσπαθεί να έρθει σε επαφή με άλλα πνεύματα (ινδικοί παπαγάλοι), τα οποία είναι ελεύθερα από όλους τους γήινους περιορισμούς και ζουν στον άλλο κόσμο (Ινδία). Σε αυτό το στάδιο, η ψυχή, η οποία δεν έχει άλλο τρόπο για να επικοινωνήσει απευθείας με το υπερπέράν, πρέπει να χρησιμοποιήσει τη δυνατότητα της αφαίρεσης σαν μέσο επικοινωνίας (τον έμπορο). Η μέθοδος υποδεικνύει την αναγκαιότητα να εκμηδενιστεί ο εγωισμός και ο εγωκεντρισμός.
    Με αφορμή αυτή τη μικρή ιστορία, ο σούφικος τρόπος ονομάζεται «ο τρόπος του παπαγάλου".

Κάτι παρόμοιο (το σώμα ως φυλακή της ψυχής - φυσικά αντίθετα απ' το Χριστιανισμό, που ο άνθρωπος είναι μια ενιαία ψυχοσωματική οντότητα)  μας λέει και το παρακάτω τραγούδι:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...