Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ
Η Εκκλησία ευλογεί και εντάσσει στο σώμα της την ένωση του άνδρα και της γυναίκας «εἰς σάρκα μίαν» με το μυστήριο του Γάμου.
Με την ευλογία
του Θεού, η ένωση αυτή γίνεται συζυγία, κοινωνία
ζωής και σωμάτων
με στόχο την τελείωση των προσώπων και τη σωτηρία.
Η απόκτηση παιδιών δεν είναι ο πρώτος ή ο μοναδικός
σκοπός του Γάμου. Τα παιδιά είναι καρπός της αγαπητικής σχέσης των συζύγων.
Έτσι, δημιουργείται
η οικογένεια, η «κατ’ οἶκον Ἐκκλησία»».
Ο Θεός δημιούργησε
και ευλόγησε το πρώτο ζευγάρι. Η Εύα ήταν για τον Αδάμ σάρκα από τη σάρκα του, συμπορευτής
του στο δρόμο για την τελείωση και την ένωση με το Θεό.
Η αρχική αυτή ενότητα και η κοινή πορεία του ζεύγους διασπάστηκε από την πτώση του ανθρώπου. Έτσι άρχισαν οι έχθρες και
οι εγωιστικές
αντιπαραθέσεις μεταξύ του άνδρα και της γυναίκας.
Ο Χριστός, όμως, ευλογώντας το Γάμο, μεταμορφώνει
τα αποτελέσματα της πτώσης σε μια κοινωνία ενότητας του ανδρογύνου, μεταξύτους και
με το Θεό.
Η σημαντικότερη στιγμή του μυστηρίου του Γάμου είναι όταν ο ιερέας ενώνει τα χέρια των νυμφευόμενων (η λεγόμενη «άρμοση των χειρών»). Η ωραία αυτή συνήθεια σημαίνει την αδιάσπαστη ένωσή τους αλλά και την τιμή που δείχνει στο νέο ζευγάρι ο Θεός, ο οποίος οδηγεί τη γυναίκα προς τον άνδρα ως νυμφαγωγός, όπως κάποτε είχε οδηγήσει την Εύα προς τον Αδάμ.
Ο απόστολος Παύλος ονομάζει «μέγα» το μυστήριο του Γάμου (παραπάνω κείμενο), διότι η ένωση του άνδρα και της γυναίκας «εἰς σάρκα μίαν» έχει ως πρότυπο την ένωση του Χριστού με την Εκκλησία.
Είναι αδύνατη
η εφαρμογή της αγάπης μεταξύ των ανθρώπων χωρίς την αναφορά στο Θεό.
Γι’ αυτό τονίζεται
ότι ο άνδρας αγαπά και φροντίζει τη γυναίκα όπως αγάπησε την Εκκλησία ο Χριστός
(δηλαδή μέχρι θανάτου), η δε γυναίκα υπακούει στον άνδρα όπως η Εκκλησία στο Χριστό.
Ο άνδρας
θεωρείται ως
κεφαλή της γυναίκας όχι με την έννοια της εξουσίας, αλλά με την έννοια της θυσίας
όπως ακριβώς συνέβη με το Χριστό, που είναι η κεφαλή της Εκκλησίας.
Σχολικό Βιβλίο Θρησκευτικών Α΄ Λυκείου, ΔΕ 25.__
Οι συμβολισμοί του μυστηρίου του γάμου(αντιστοίχιση)

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου