Ο Χριστιανισμός
ως θρησκεία της αγάπης και της ελευθερίας δεν μπορεί παρά να αρνείται το
φανατισμό. Αυτό φαίνεται στη ζωή και το έργο του Ιησού Χριστού που
χαρακτηρίστηκε από την αγάπη και το σεβασμό στον άνθρωπο. Το ίδιο και στη
συμπεριφορά των Αποστόλων, ενώ στα κείμενα της Καινής Διαθήκης δεν
αναφέρεται πουθενά εντολή για χρήση βίας στη διάδοση του Χριστιανισμού. Στην
πορεία, βέβαια, της ιστορίας πρέπει να διακρίνουμε ανάμεσα στην ουσία του
Χριστιανισμού και στα λάθη μερικών χριστιανών, που δεν αντιλήφθηκαν σωστά το
χριστιανικό μήνυμα της ελευθερίας ή για αλλότριους προς την πίστη σκοπούς
χρησιμοποίησαν βία στην αντιπαράθεσή τους να επιβάλουν την άποψη τους.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
|
Οι
μαθητές/ μαθήτριες να:
-
διακρίνουν τα αίτια και τις
μορφές του θρησκευτικού φανατισμού,
-
κρίνουν τη θέση του Χριστιανισμού για την
υπέρβαση του φανατισμού.
|
Βιώνοντας:
Επισήμανση φαινομένων φανατισμού.
-
«Ιδεοθύελλα»:
Οι μαθητές/μαθήτριες εντοπίζουν και καταγράφουν εκδηλώσεις φανατικών
συμπεριφορών, που έχουν παρατηρήσει στο περιβάλλον τους.
-
Εναλλακτικά:
«Ομαδοσυνεργασία»: Οι
μαθητές/μαθήτριες επιλέγουν ένα πρόσωπο ή μια ομάδα ανθρώπων, που έχει
εκδηλώσει φανατικές συμπεριφορές. Στη συνέχεια, κάθε ομάδα διαλέγει δύο
προσωπικά συναισθήματα και μια ερώτηση που θα έκαναν, αν βρίσκονταν απέναντι σε
αυτά τα πρόσωπα και είχαν τη δυνατότητα να διαλεχθούν μαζί τους.
Μορφές Φανατισμού
Δημιουργία του θεολόγου Μπάλτου Ιωάννη
Μορφές Φανατισμού
Δημιουργία του θεολόγου Μπάλτου Ιωάννη
Ματωμένη Κυριακή
Οι στίχοι είναι βασισμένοι
σε ένα ιστορικό γεγονός, που συνέβη την Κυριακή, 30 Ιανουαρίου 1972, στο Derry
ή Londonderry όπως είναι γνωστό στην Ευρώπη. Το Londonderry είναι η δεύτερη σε
πληθυσμό πόλη της Βορείου Ιρλανδίας και το συγκεκριμένο επεισόδιο μεταξύ
καθολικών και προτεσταντών δεν ήταν το πρώτο που συνέβαινε. Τέτοια επεισόδια
μίσους και θρησκευτικού φανατισμού ήταν πολύ συνηθισμένα στις πόλεις της
Βορείου Ιρλανδίας. Ξεκίνησε με την …παραδοσιακή ρίψη πετρών κι άλλων
αντικειμένων στις βρετανικές δυνάμεις, που στην αρχή διατήρησαν ψύχραιμη στάση
αλλά όταν τα επεισόδια εντάθηκαν, ο βρετανικός στρατός άρχισε να πυροβολεί κατά
του πλήθους, σκοτώνοντας 14 αθώους.
http://www.rockmachine.gr/2017/02/u2-sunday-bloody-sunday.html
http://www.rockmachine.gr/2017/02/u2-sunday-bloody-sunday.html
Νοηματοδοτώντας:
Εννοιολόγηση του θρησκευτικού
φανατισμού.
-
«Ομαδοσυνεργασία»:
Με αφορμή ένα σκίτσο (π.χ. Ζαμπίκος), οι μαθητές/μαθήτριες καταγράφουν μια δική
τους λεζάντα και συζητούν περιπτώσεις θρησκευτικού φανατισμού, τις οποίες ήδη
γνωρίζουν. Επιλέγουν και παρουσιάζουν μία από αυτές στην ολομέλεια.
-
Εναλλακτικά:
«Ομαδοσυνεργασία»: Δίνεται
στους μαθητές/μαθήτριες κείμενο σχετικό με τη θρησκευτική ελευθερία (Σύνταγμα,
άρθρο 13), το οποίο το επεξεργάζονται σε ομάδες. Έπειτα αναλύουν μία περίπτωση
θρησκευτικού φανατισμού, που γνωρίζουν και που έχει σχέση με τη θρησκευτική
ελευθερία. Επισημαίνουν τι θεωρούν ως το πιο σημαντικό, μία σκέψη και μία
απορία τους, και τέλος ακολουθεί παρουσίαση - συζήτηση στην ολομέλεια.
Θρησκευτικός φανατισμός μέσα από σκίτσα.
Δημιουργία του θεολόγου Μπάλτου Ιωάννη
ΦΟΝΙΑΔΕΣ ΣΤ' ΟΝΟΜΑ ΘΕΩΝ
Αναλύοντας:
Διαστάσεις του θρησκευτικού
φανατισμού. Η θέση του Χριστιανισμού.
-
«Ομαδοσυνεργασία» και «Ρόλος στον
τοίχο»: Δίνονται κατ’ επιλογή στις ομάδες κείμενα σχετικά με τον θρησκευτικό
φανατισμό (πχ. Γιαννουλάτος, Ιγνάτιος, Μαντζαρίδης, Στογιάννος,Δρίτσας, Μόσχος,
Παπαλεξανδρόπουλος). Οι μαθητές/μαθήτριες υπογραμμίζουν μία βασική ιδέα και την
παρουσιάζουν στην ολομέλεια. Στη συνέχεια «Ρόλος στον τοίχο»: Ένας φανατικός
θρησκευόμενος. Τι σκέφτεται, ποια τα συναισθήματα για τη θρησκευτική του
κοινότητα (μέσα στο περίγραμμα), τι σκέφτεται και ποια τα συναισθήματα για τους
πιστούς μιας άλλης κοινότητας (έξω από το περίγραμμα). Στη συνέχεια, οι
μαθητές/μαθήτριες καλούνται να φτιάξουν την ταυτότητά του (όνομα, ηλικία,
μόρφωση, επάγγελμα, ασχολίες, κ.λπ.). Ακολουθούν οι ερωτήσεις: Τι παρατηρείτε;
ποιο είναι το προφίλ του φανατικού θρησκευόμενου, γιατί γίνεται φανατικός, τι
του λείπει και τι ψάχνει στον φανατισμό; Τι θα τον συμβούλευε ένας
χριστιανός/μία χριστιανή;
-
Εναλλακτικά:
«Μελέτη περίπτωσης»: «Απόστολος
Παύλος. Από φανατικός διώκτης πιστός μαθητής». Οι μαθητές/μαθήτριες σε
ομαδοσυνεργασία καταγράφουν τις σκέψεις του Αποστόλου πριν και μετά τη
μεταστροφή του. Κατά περίπτωση δίνεται κείμενο που περιγράφει την μεταστροφή
του Παύλου (πχ. Καραχάλιας, Μπράτη, Πασσάκος, Φίλιας). [Οι μαθητές/μαθήτριες
μπορούν να βοηθηθούν από το υλικό που χρησιμοποίησαν στο μάθημα για την πίστη
και ειδικότερα στο δίλημμα: «Πιστεύω σε... / πιστεύω ότι…»]. Ακολουθεί συζήτηση
για τις αιτίες, το περιεχόμενο και τα αποτελέσματα του θρησκευτικού φανατισμού,
καθώς και για τις διαφορές του με τη χριστιανική πίστη.
Εφαρμόζοντας:
Αντιμετώπιση του θρησκευτικού
φανατισμού.
-
«Δάσκαλος σε ρόλο». Ο/Η εκπαιδευτικός υποδύεται έναν φανατικό
συμμαθητή/μια φανατική συμμαθήτρια. Οι μαθητές/μαθήτριες τού/τής περιγράφουν
πώς αισθάνονται και ποιες δυσκολίες αναφύονται στις μεταξύ τους σχέσεις. Θέτουν
ερωτήματα, διερευνούν τα κίνητρά του/της και επιχειρηματολογούν, με βάση όσα
έμαθαν στο προηγούμενο στάδιο του μαθήματος, προσπαθώντας να τον/την αποτρέψουν
από αυτή την επιλογή.
-
Εναλλακτικά:
«Δημόσια επιστολή
διαμαρτυρίας»: Οι μαθητές/μαθήτριες απευθύνονται σε δημόσιο πρόσωπο, που
εκφράζει έναν φανατικό δημόσιο λόγο, ένα κήρυγμα μισαλλοδοξίας. Επισημαίνουν
τις συνέπειες αυτού του «κηρύγματος» και εκφράζουν τις δικές τους απόψεις.
Τεκμηριώνουν τις θέσεις τους με επιχειρήματα που προέρχονται από το προηγούμενο
στάδιο του μαθήματος. Οι καλύτερες επιστολές μπορούν να αναρτηθούν σε
ιστοσελίδα του μαθήματος ή του σχολείου.
ΥΛΙΚΟ
καλα συναδελφε ,οι κομμουνιστες δεν εκαψαν βιβλια;δεν σκοτωσαν χριστιανους; δεν γκρεμισαν εκκλησιες; πολυ αθειστικουλης και πολιτικαλ κορεκτ μου βγαινεις. αρα πρεπει να σαι απο αυτους που βγαζουν κερδη με τη συνυπαρξη με τους αθεους του ιερωνυμου και του τσιπρα
ΑπάντησηΔιαγραφή