Πέμπτη, 30 Μαρτίου 2017

Β' ΛΥΚΕΙΟΥ ΗΘΙΚΗ 5.5 ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ (5ο δίωρο)

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/μαθήτριες να:
-          αξιολογούν θέσεις και στάσεις στον Χριστιανισμό σε ζητήματα ετερότητας,
-          αναγνωρίζουν την ευθύνη του πιστού απέναντι στην περιθωριοποίηση και απόρριψη του άλλου στο περιβάλλον τους,
-          προτείνουν με θρησκευτικά κριτήρια τρόπους αποδοχής της ετερότητας.

Βιώνοντας:
Μορφές ετερότητας από τη σύγχρονη πραγματικότητα και στάσεις απέναντι σ’ αυτήν.
-          «Ιδεοθύελλα» με βάση την ερώτηση: «Ποιον θεωρείτε διαφορετικό;» Καταγράφονται στον πίνακα οι απαντήσεις των μαθητών/μαθητριών και ομαδοποιούνται.

-          Εναλλακτικά:
«Τοποθέτηση απέναντι σε κείμενο»: Διαβάζεται στην ολομέλεια της τάξης ένα ποίημα για την ετερότητα ( Οδ. Ελύτης, Δ. Χριστοδούλου ή Martin Niemöller). Ακολουθεί καταγραφή στον πίνακα των συναισθημάτων που προκάλεσε το ποίημα στους μαθητές/στις μαθήτριες.


Άνθρωποι διαφορετικών φύλων, ηλικιών, τάξεων και εθνικοτήτων περιμένουν σε εφτά διαφορετικές ουρές, δημιουργώντας μια τεράστια ανθρώπινη σειρά. Η μία άκρη της αποτελείται από εικόνες ευμάρειας και υπερ-καταναλωτισμού, ενώ η άλλη από φτώχεια και συσσίτια. Casus Belli σημαίνει Αφορμή Πολέμου. Στο τέλος της ανθρώπινης αλυσίδας, η αντίστροφη μέτρηση ξεκινά. Η σκηνοθεσία του Γιώργου Ζώη δίνει την αίσθηση ενός μεγάλου μονοπλάνου, που συνδέει όλες τις ουρές, τις κοινωνικές τάξεις και τις φυλές. Ο πρώτος σε κάθε ουρά κάνει δύο βήματα και βρίσκεται τελευταίος στην αμέσως επόμενη. [Πηγή: www.doctv.gr]

 1)      Οδυσσέα Ελύτη, Άξιον εστί (απόσπασμα)
«Βλέπεις, είπε, είναι οι Άλλοι
και δε γίνεται Αυτοί χωρίς Εσένα
και δε γίνεται μ’ Αυτούς χωρίς, Εσύ
Βλέπεις, είπε, είναι οι Άλλοι
Και ανάγκη πάσα να τους αντικρίσεις
Η μορφή σου αν θέλεις ανεξάλειπτη να ΄ναι
Και να παραμένει αυτή».
Νοηματοδοτώντας:
Αίτια της περιθωριοποίησης λόγω θρησκευτικής ή άλλης ετερότητας. Στάσεις του Χριστιανισμού απέναντι στην ετερότητα.
-          «Παραγωγή κάρτας γνώσεων»: Δίνονται σύντομες φράσεις από την Καινή και την Παλαιά Διαθήκη με θέμα την ετερότητα. Στη συνέχεια οι μαθητές/μαθήτριες γράφουν τη λέξη «περιθωριοποίηση» σε χαρτί μεγάλου μεγέθους (Α3) και καλούνται σε ομάδες να καταγράψουν τις μορφές και τα αίτιά της ενώνοντάς τα με γραμμές που δείχνουν τη σύνδεσή τους. Η κάρτα ολοκληρώνεται με την αντιστοίχιση των βιβλικών φράσεων σε όσα έχουν γράψει.

-          Εναλλακτικά:
«Έντεχνος συλλογισμός (Artfulthinking)»: Προβάλλονται φωτογραφίες περιθωριοποιημένων ανθρώπων. Οι μαθητές/μαθήτριες τις επεξεργάζονται με το μοτίβο «Βλέπω, Ισχυρίζομαι, Αναρωτιέμαι». Στη συνέχεια διαβάζεται με την τεχνική της «αφήγησης» το χωρίο Μτ 25, 31-40. Ακολουθεί συζήτηση με θέμα: «Τι προτείνει ο Χριστός για τα πρόσωπα που είδατε στις προηγούμενες φωτογραφίες;».


 Η Βρετανία τιμωρεί τους αστέγους της. Η Βρετανία του 2017 και του "περήφανου" Brexit : Καρφιά κάτω από γέφυρα για να μην κοιμούνται οι άστεγοι! Και δίπλα ένας άντρας διαμαρτύρεται για τα καρφιά που τοποθετούν οι καταστηματάρχες για τους άστεγους!

Στην άλλη μεριά της λεπτής γραμμής! 
Δημιουργία του θεολόγου Μπάλτου Ιωάννη
Τώρα πλέον είμαι στο δρόμο. Το χειμώνα μένω σε δημόσιους χώρους. Το καλοκαίρι σε εγκαταλειμμένα κτίρια. Καθημερινά προσπαθώ να πείσω την αστυνομία ότι δεν έχω κλέψει, δεν είμαι ξένος, δεν είμαι “junkie”. Ο κάθε αστυνομικός όταν με αντικρίζει βλέπει μπροστά του αυτό που αντιπαθεί περισσότερο. Μόνο τσιγγάνο δε με λένε λόγω παρουσιαστικού. Ευτυχώς δεν έχω πρόβλημα με το φαγητό. Από τις πρώτες μέρες είχα μάθει για το συσσίτιο στην εκκλησία των Αγίων Πάντων. Δεν ντρέπομαι να παίρνω φαγητό από την εκκλησία. Από αλλού δεν θέλω, ούτε στη ζητιανιά έχω βγει γιατί να σου πω την αλήθεια ποτέ δεν έδωσα ελεημοσύνη σε κανέναν. Αισθάνομαι άσχημα να ζητώ από τους άλλους να κάνουν αυτό που δεν έκανα ποτέ εγώ. 





Αναλύοντας:
Θρησκευτικά κριτήρια αποδοχής της ετερότητας.
-          «Σύγκριση κειμένων»: Δίνονται στους μαθητές/στις μαθήτριες κείμενα από τον Χριστιανισμό και το Ισλάμ (ή τον ΙΒουδισμό) για την ετερότητα. Οι μαθητές/μαθήτριες καλούνται να εντοπίσουν ομοιότητες / διαφορές.
Κείμενα που προτείνονται:
  1. Γαλ 3, 28
  2. Ιω 13,34
  3. Δευτ 10,19
  4. Εβρ 13,1-3
  5. Α Ιω 4, 20
  6. Λκ 8, 26-39 [θεραπεία του (ειδωλολάτρη) δαιμονισμένου στα Γάδαρα] ή Λκ 17, 12-19 (θεραπεία των δέκα λεπρών).
  7. Μτ 21, 31: «οἱ τελῶναι καὶ αἱ πόρναι προάγουσιν ὑμᾶς εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ».
  8. Βίος της Οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας.
  9. Εδάφια από το Κοράνιο: κεφ. 2, στίχοι 177 και 273, κεφ. 4, στ. 123, κεφ. 10, στ. 26-27.
  10. Ηθική διδασκαλία του Βουδισμού (Γιαννουλάτος, 2004).

-          Εναλλακτικά:
«Τοποθέτηση απέναντι στο κείμενο»: Δίνονται στους μαθητές/στις μαθήτριες κείμενα με θέμα τις στάσεις του Χριστιανισμού (Βαρριάς, 2010, Μητρ. Σισανίου και Σιατίστης Παύλος, 2013) και μιας άλλης θρησκείας (που θα επιλέξει από πριν ο/η εκπαιδευτικός) για την ετερότητα. Οι μαθητές/μαθήτριες τοποθετούνται απέναντι στο κείμενο και ακολουθεί συζήτηση.

Εφαρμόζοντας:
Ευθύνη του πιστού/της πιστής για τα κοινωνικά προβλήματα που προκύπτουν από την ετερότητα.
-          «Έντεχνος συλλογισμός (Artfulthinking): Συνδέοντας, επεκτείνοντας, προκαλώντας». Προβάλλεται ο πίνακας «Κραυγή» του Νορβηγού ζωγράφου Έντβαρντ Μουνχ. Οι μαθητές/μαθήτριες επιχειρούν να συνδέσουν τον πίνακα με όσα έμαθαν, να τα επεκτείνουν και να απαντήσουν στο ερώτημα: «Ποιος ευθύνεται για την επίλυση των προβλημάτων που προκύπτουν από την ετερότητα;».
-          Εναλλακτικά:
«Θέατρο Φόρουμ» και «παγωμένη εικόνα»: Μια ομάδα μαθητών/μαθητριών με «παγωμένη εικόνα» αποδίδει κάποιο πρόβλημα (σενάριο) που προκύπτει από την ετερότητα. Οι υπόλοιποι μαθητές/υπόλοιπες μαθήτριες παρεμβαίνουν, για να προτείνουν λύσεις.




Στο  επεισόδιο παρουσιάζονται δύο ιδιαίτερα ιδρύματα που λειτουργούν με πρωτοβουλία δύο ιερωμένων: ο «Φάρος του Κόσμου», που φιλοξενεί ανήλικα παιδιά Ρομά στον Δενδροπόταμο και το «Σπίτι της Μαρίας», ένας χώρος για τις ανύπαντρες μητέρες και τα μωρά τους.
Παρουσίαση: Γιάννης Μελισσίδης, Ευαγγελία Βόλνα
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μουρτζόπουλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...