Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2016

Β' ΛΥΚΕΙΟΥ - 1.3 Ο ΘΕΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

  ΣΚΟΠΟΣ - ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ (2ο δίωρο)

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Οι μαθητές να…

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/μαθήτριες να:
-   αναλύουν τη χριστιανική διδασκαλία για τη δημιουργία του κόσμου,
-   εξετάζουν πεποιθήσεις των θρησκειών, παραδόσεων ή φιλοσοφικών πεποιθήσεων για την προέλευση και τη δημιουργία του κόσμου,
-   προσδιορίζουν την ευθύνη του πιστού απέναντι στον κόσμο ως δημιούργημα του Θεού.

1.  Παρουσιάζοντας -Το κοσμοείδωλο της δημιουργίας στην Παλαιά Διαθήκη


1. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ppt from ΠΕ 01 ΜΠΑΛΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Εν αρχή εποίησεν ο Θεός τον ουρανόν και την γην.

  Β' ΛΥΚΕΙΟΥ
  9. Αρχή και πορεία του κόσμου
Τα πρώτα χρόνια της διαστημικής εξερεύνησης είχαν ίσως τις πιο συγκλονιστικές στιγμές εκδήλωσης της πίστης των αστροναυτών. Το 1968, για παράδειγμα, την παραμονή των Χριστουγέννων, το διαστημόπλοιο Apollo 8 βρισκόταν σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη. Ήταν η πρώτη φορά που επανδρωμένο διαστημικό σκάφος βρισκόταν εκεί και η αποστολή θα άνοιγε τον δρόμο για την προσσελήνωση που θα γινόταν από το πλήρωμα του Apollo 11.





Η τροχιά γύρω από τη Σελήνη προσέφερε στους αστροναύτες ένα απίστευτο θέαμα, καθώς έβλεπαν τη Γη από μακριά να ανατέλλει πάνω από τον δορυφόρο της σε κάθε πλήρη περιστροφή του διαστημοπλοίου. Η εικόνα αυτή, της Γης να «γεννάται» κάθε λίγες ώρες, έδωσε στο τριμελές πλήρωμα, τους Bill Anders, Jim Lovell και Frank Borman, την ιδέα να διαβάσουν, διαδοχικά, τους 10 πρώτους στίχους του βιβλίου της «Γένεσης» σε ζωντανή χριστουγεννιάτικη ραδιοφωνική αναμετάδοση προς τη Γη:
«Εν αρχή εποίησεν ο Θεός τον ουρανόν και την γην.
 2. Η δε γη ην αόρατος και ακατασκεύαστος και σκότος επάνω της αβύσσου και πνεύμα Θεού επεφέρετο επάνω του ύδατος. 
3. Και είπεν ο Θεός· γενηθήτω φως· και εγένετο φως.
 4. Και είδεν ο Θεός το φως, ότι καλόν· και διεχώρισεν ο Θεός το φως, ότι καλόν· και διεχώρισεν ο Θεός ανά μέσον του φωτός και ανά μέσον του σκότους. 
5. Και εκάλεσεν ο Θεός το φως ημέραν και το σκότος εκάλεσε νύκτα. Και εγένετο εσπέρα και εγένετο πρωί, ημέρα μία. 
6. Και είπεν ο Θεός· γενηθήτω στερέωμα εν μέσω του ύδατος και έστω διαχωρίζον ανά μέσον ύδατος και ύδατος. Και εγένετο ούτως.
 7. Και εποίησεν ο Θεός το στερέωμα, και διεχώρισεν ο Θεός ανά μέσον του ύδατος, ο ην υποκάτω του στερεώματος, και αναμέσον του ύδατος, του επάνω του στερεώματος. 
8. Και εκάλεσεν ο Θεός το στερέωμα ουρανόν. Και είδεν ο Θεός, ότι καλόν, και εγένετο εσπέρα και εγένετο πρωί, ημέρα δευτέρα.
9. Και είπεν ο Θεός· συναχθήτω το ύδωρ, το υποκάτω του ουρανού, εις συναγωγήν μίαν, και οφθήτω η ξηρά. Και εγένετο ούτως. Και συνήχθη το ύδωρ, το υποκάτω του ουρανού, εις τας συναγωγάς αυτών, και ώφθη η ξηρά. 
10. Και εκάλεσεν ο Θεός την ξηράν γην και τα συστήματα των υδάτων εκάλεσε θαλάσσας. Και είδεν ο Θεός, ότι καλόν».
Τη μετάδοση έκλεισε ο Borman, ευχόμενος ευτυχισμένα Χριστούγεννα και «ο Θεός να σας ευλογεί όλους, όλους πάνω στη Γη».




α) Εισαγωγικές διευκρινίσεις
Το κείμενο της Γένεσης γράφτηκε κατά την παράδοση από το Μωυσή, χρονολογείται από το 13ο αιώνα π.Χ. και διηγείται με αλληγορικό τρόπο βαθιές αλήθειες για τη δημιουργία του κόσμου και του ανθρώπου και τη σχέση τους με το Θεό. Σκοπό έχει να εξηγήσει για ποιο λόγο ο Θεός επενέβη στην ανθρώπινη ιστορία και στη ζωή του λαού Του. Δεν είναι επιστημονική πραγματεία, απλά ο συγγραφέας χρησιμοποίησε ως μέσον γνώσεις της εποχής εκείνης, για να διατυπώσει τις αλήθειες αυτές.
Η σύγχρονη επιστήμη (βιολογία, ανθρωπολογία, παλαιοντολογία κτλ.) ερμηνεύει την προέλευση του ανθρώπου ως αποτέλεσμα βιολογικής εξέλιξης από κατώτερα ζωικά είδη. Πρόκειται για τη θεωρία της εξέλιξης Λήμμα σε Wikipedia που πρωτοδιατυπώθηκε από τον Κ. Δαρβίνο (1809-1882)Λήμμα σε Wikipedia και με διάφορες βελτιώσεις υφίσταται μέχρι σήμερα ως βασική θεωρία. Θεωρήθηκε ότι συγκρούεται με τη διδασκαλία της Παλαιάς Διαθήκης και προκάλεσε γι' αυτό πολλές συζητήσεις. Όμως όταν συγκρίνουμε τα πορίσματα της επιστήμης με τη Γένεση δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι: τα γεγονότα της Γένεσης δεν είναι ούτε ιστορικά, αλλά ούτε και μύθοι• εκφράζουν υπαρξιακές αλήθειες για όλο το ανθρώπινο γένος και τον κόσμο από την αρχή της ιστορίας του (σε όποια εποχή και να την τοποθετήσουμε)• επομένως αυτά ισχύουν για την ανθρώπινη ύπαρξη όλων των εποχών,
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-B126/498/3244,13168/


2. Εφαρμόζοντας

Επεξεργασία κειμένων (Βαβυλωνιακό έπος δημιουργίας, αφρικανικό, κινέζικο, ιαπωνικό μύθο, κείμενο από την ινδουιστική παράδοση, ελληνική μυθολογία/Θεογονία Ησίοδου, απόσπασμα από την Εξαήμερο, κείμενο Κορανίου, κλπ).
Π.χ. 1.    Αφρικανικός μύθος

«Ο ουρανός όπου κατοικεί ο Θεός, ήταν κάποτε πολύ κοντύτερα από ό,τι είναι σήμερα. Τόσο κοντά ήταν που οι άνθρωποι μπορούσαν να τον αγγίξουν. Αλλά μια μέρα κάποιες γυναίκες πήραν κομμάτια από τον ουρανό για να τα μαγειρέψουν στη σούπα. Τότε ο Θεός θύμωσε και απομακρύνθηκε στη σημερινή του απόσταση».

Ninian Smart, The Religious Experience of Mankind, 1980 (1969), σελ. 60. Στο Δρίτσας, Δ., Μόσχος, Δ., Παπαλεξανδρόπουλος, Στ., Χριστιανισμός και Θρησκεύματα Β΄ Γενικού Λυκείου, Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος», 2011, σελ. 232.  
3. Διερευνώντας

Η δημιουργία του κόσμου «εκ του μηδενός» και η δημιουργία του ανθρώπου «κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν» Θεού.
- «Ομαδοσυνεργασία - Δουλεύοντας με κείμενο»: Αναζήτηση του νοήματος της αναφοράς «εκ του μηδενός» και «κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν» Θεού των χωρίων 1,26-28 και 2,4-9 και 15-25 της Γένεσης σε πατερικό ή και σύγχρονο θεολογικό κείμενο (π.χ. Ιωάννης Δαμασκηνός, Γουέαρ 1982).
- Εναλλακτικά:

«Ομαδοσυνεργασία - Επίλυση προβλήματος»: Ανάγνωση σύγχρονου θεολογικού κειμένου (Γουέαρ, 1982) και επίλυση του προβλήματος σε ομάδες: «Εάν ο κόσμος δεν προερχόταν εκ του μηδενός και ο άνθρωπος δεν εικόνιζε τον Θεό, άραγε, ποιες θα ήταν οι συνέπειες στην ύπαρξη;». Συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης.
4. Αναπλαισιώνοντας
Συνθέσεις και αντιθέσεις στο ζήτημα της δημιουργίας. Επιστήμη και θρησκεία
-        «Αντιγνωμίες ή ανοικτή συζήτηση με θέμα»: Σχέση επιστήμης και θρησκείας. «Τα επιστημονικά επιτεύγματα για την κατανόηση της αρχής και της ιστορικής εξέλιξης της δημιουργίας επηρεάζουν την πίστη;» (Σχολικό Βιβλίο Β΄ Λυκείου, ΔΕ 24 και ρήση: Μεγάλου Βασιλείου: «Δεν μειώνεται ο θαυμασμός μας για τα έργα του Θεού, αν βρεθεί ο τρόπος με τον οποίο έγινε κάποιο από τα θαυμαστά αυτά έργα», PG 29, 25).
-        Εναλλακτικά:
«Η    “αλήθεια”   του    κειμένου»:    Οριοθέτηση   του    περιεχομένου    των    όρων,
«αλληγορία», «ανθρωπομορφικές εκφράσεις», «ακρίβεια», κ.ά. με αναφορές στο κείμενο της Γένεσης. Ανίχνευση της σχέσης συμβολικής γλώσσας και θεολογικού νοήματος, βιβλικού κοσμοείδωλου και επιστημονικής έρευνας.

5. Αξιολογώντας:
Η ευθύνη του ανθρώπου έναντι της δημιουργίας.
-        «Σιωπηρό ερέθισμα με κείμενο»: «Ο Θεός έβαλε τον άνθρωπο στον Παράδεισο για να εργάζεται και να τον φυλάσσει» (πρβλ. Γεν 2,15). Τι σημαίνει αυτό στη σημερινή συνάφεια. Έκφραση προσωπικών απόψεων που συζητούνται.
-        Εναλλακτικά:
«Προβολή εικόνων σε Power Point ή ντοκιμαντέρ»: με θέμα την ομορφιά και την αρμονία του κόσμου. Οι μαθητές/μαθήτριες γράφουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια μια σκέψη ή ένα συναίσθημα σχετικά με την ευθύνη του ανθρώπου απέναντι στην κτίση.


MAN GAVE NAMES TO ALL THE ANIMALS











9. Αρχή και πορεία του κόσμου I



9. Αρχή καιπορεία του κόσμου IIΙ


Εν αρχήεποίησεν ο Θεός τον ουρανόν και την γην.

Προτεινόμενο Εκπαιδευτικό Υλικό

-          Εκπαιδευτικό υλικό ΥΠ.Π.Ε.Θ.:
α) Ψηφιακό Σχολείο / Διαδραστικά Βιβλία Μαθητή/Μαθήτριας, http://digitalschool.minedu.gov.gr (βλ. Α΄ Γυμνασίου ΔΕ 25, 26, 27, Α΄ Λυκείου ΔΕ 7, Β΄ Λυκείου ΔΕ 9, 10, 11):
1.    Α΄ Γυμνασίου, ΔΕ 25: Δραστηριότητα: Η διήγηση της Γενέσεως,
2.    Β΄ Λυκείου, ΔΕ 10: Δραστηριότητα: Τρισδιάστατη εικονική περιήγηση στην Καπέλα Σιξτίνα (Βατικανό),
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-B126/498/3244,13168.
3.    Β΄ Λυκείου, ΔΕ 10: Δραστηριότητα: Το κείμενο της Γενέσεως, Ερμηνεία,
4.    Β΄ Λυκείου, ΔΕ 11. Δραστηριότητα: Γιατί υπάρχει το κακό στον κόσμο;
β) Ό.π., Αποθετήριο Μαθησιακών Αντικειμένων «Φωτόδεντρο», (βλ. Συλλογές / Θρησκευτικά, Θεματική Περιοχή / Θρησκευτικά):
1.      Συλλογή εικόνων: Η δημιουργία του κόσμου,
2.      Συλλογή φωτογραφιών: Το σύμπαν,
3.      Δραστηριότητα: Αρχή και πορεία του κόσμου,
4.      Κουίζ: Αρχή και πορεία του κόσμου,
5.      Σταυρόλεξο: Αρχή και πορεία του κόσμου,

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...