Σάββατο, 8 Οκτωβρίου 2016

Α' ΛΥΚΕΙΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΣ - ΠΡΟΣΩΠΟ / 1.2 AΥΤΟΓΝΩΣΙΑ (2ο δίωρο)


 ΣΚΟΠΟΣ - ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/μαθήτριες να:
-   συνδέουν την αυτογνωσία με τη γνώση του άλλου, του κόσμου και του Θεού,
-   εξετάζουν τη σημασία της αυτογνωσίας στη σχέση με τον άλλο και τον Θεό.

Α' Λυκείου 1.2. Αυτογνωσία

1.  Βιώνοντας

Δρόμοι που οδηγούν στην αυτογνωσία και σύνδεσή της με τη γνώση του άλλου.
Στο τετράδιο του ο καθένας/η καθεμία γράφει σε δύο στήλες  τα  πάθη και τις αρετές του/της (προτερήματα - ελαττώματα)  και τα "εξομολογείται".  
Παράδειγμα:
Υπερηφάνεια (υπεροψία)                         Αγάπη
Φιλαυτία                                                     Δικαιοσύνη  
Πλεονεξία (απληστία)                               Αγνότητα     
Φθόνος                                                      Σεβασμός
Αλαζονεία                                                  Υπομονή
Ματαιοδοξία                                              Ευγνωμοσύνη 

Θυμός                                                       Συγχώρεση



Ξέρω το όνομά μου, την ηλικία μου το βάρος μου, το χρώμα των μαλλιών μου, 
όμως τον εαυτό μου δεν τον γνωρίζω.
Αυτός σε μένα τον ίδιο παραμένει κρυμμένος και άγνωστος.


2. Νοηματοδοτώντας
Δρόμοι αυτογνωσίας και θεογνωσίας (π.χ. λογική, αισθήσεις, βιώματα).
     «Καθοδηγούμενος διάλογος» με αφορμή  
 απόσπασμα από την εκπομπή "Πρωταγωνιστές" του Σταύρου Θεοδωράκη: Τι χρώμα έχει το σκοτάδι; -- Ρεπορτάζ στη Σχολή Τυφλών Θεσσαλονίκης πρωταγωνιστές, όπου η νεαρή "ανακάλυψε το Θεό μέσα από την τύφλωσή της".





Τὶ χρώμα ἔχει τὸ σκοτάδι; from enoriaAZ on Vimeo.




ΕΡΩΤΗΣΗ:
Πώς αλλάζει κανείς μετά από μεγάλες τομές στη ζωή ή με τη συνάντηση με τον Θεό;
3.  Αναλύοντας
4. «Πρώτα απ’ όλα χρειάζεται το «γνώθι σαυτόν». Δηλαδή να γνωρίσεις τον εαυτό σου, ποιος είσαι. Ποιος είσαι στ’ αλήθεια, όχι ποιος νομίζεις εσύ ότι είσαι! Με την γνώση αυτή γίνεσαι ο σοφότερος των ανθρώπων. Με τέτοια επίγνωση έρχεσαι σε ταπείνωση και παίρνεις χάρη από τον Κύριο. […] Ο φοβούμενος να γνωρίσει τον εαυτό του, αυτός βρίσκεται μακριά από την γνώση. Άλλο τίποτε δεν αγαπά, παρά να βλέπει μόνο λάθη στους άλλους και να τους κρίνει. Αυτός δεν βλέπει στους άλλους χαρίσματα, αλλά μόνον ελαττώματα –δεν βλέπει στον εαυτό του ελαττώματα, παρά μόνο χαρίσματα. Και αυτό είναι το χαρακτηριστικό ελάττωμα των ανθρώπων του καιρού μας που δεν αναγνωρίζουμε ο ένας το χάρισμα του άλλου».
Γέροντας Ιωσήφ ο Ησυχαστής (2011). Έκφρασις Μοναχικής εμπειρίας.
Άγιο Όρος: Εκδόσεις Ι.Μ. Φιλοθέου.

5. «Γνώρισε τον εαυτό σου πριν από όλα, διότι τίποτα δεν είναι δυσκολότερο από αυτό, τίποτα επιπονότερο, τίποτα κοπιαστικότερο. Όταν όμως γνωρίσεις τον εαυτό σου, τότε θα μπορέσεις να γνωρίσεις και τον Θεό και να εξετάσεις με τον λογισμό τα κτίσματα, όπως ταιριάζει». 
Όσιος Νείλος ο Ασκητής
6. «Αυτός που γνωρίζει τον εαυτό του, έλαβε τη γνώση των πάντων. Διότι το να γνωρίζει κανείς τον εαυτό του, είναι η ολοκλήρωση της γνώσης των πάντων». 


Άγιος Ισαάκ ο Σύρος
Γράψτε σε δύο στήλες διδασκαλίες και αλήθειες σχετικά με τη γνώση του εαυτού και τη γνώση του Θεού.

4.  Εφαρμόζοντας
«Μα όταν κανείς γνωρίζει καλά έναν άλλον, είναι σα να γνωρίζει τον εαυτό του» (Σαίξπηρ, Άμλετ, V. II. 138-140)

 «Είδες τον αδελφό σου, είδες τον Θεό σου» (αββάς Απολλώς, Γεροντικόν).

«Υπάρχω σημαίνει επικοινωνώ, σημαίνει υπάρχω για έναν άλλο. Δεν μπορώ να γίνω ο εαυτός μου χωρίς τον άλλο. Πρέπει να βρω τον εαυτό μου σε έναν άλλο, ανακαλύπτοντας τον άλλο στον εαυτό μου.»
Ανταλλαγή και συζήτηση εντυπώσεων. 

1.2 Αυτογνωσία - Α΄Λυκείου (2017-18)

...πως "βλέπουμε" εμείς τον εαυτό μας και πως μας βλέπουν οι άλλοι


Πού πηγαίνω άραγε;...










Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...