Σάββατο 29 Σεπτεμβρίου 2018

Okja

Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ - ΔΙΛΗΜΜΑΤΑ 1.3 ΓΕΝΕΤΙΚΗ (3ο δίωρο)

Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ - ΔΙΛΗΜΜΑΤΑ 1.4 ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ (4ο δίωρο)


Σε μία εποχή που έχουμε ξεχάσει ποιος είναι ο ρόλος μας σε αυτό τον πλανήτη, που ο άνθρωπος είναι πρώτα και πάνω από όλα καταναλωτής, ο Τζουν-χο με μία σκηνοθετικά εντυπωσιακή, mainstream οικογενειακή περιπέτεια (γυρισμένη σε λαμπερό εντυπωσιακό σινεμασκόπ από τον φωτογράφο Ντάριους Κόντζι), επικαλείται το ψέμα που είναι το σινεμά για να μας υπενθυμίσει κάτι πολύ αληθινό: τα ζώα έχουν πολλά να μας διδάξουν για το πώς κανείς θα έπρεπε να αναπνέει, να αγαπά, να στηρίζει την οικογένειά του, να τιμά τους φίλους του, να πηγαίνει βόλτες, να παίζει, να χαρίζει αγκαλιές ή να χουζουρεύει στον ήλιο.



Στο πολύ κοντινό μέλλον, οι μεγάλες πολυεθνικές θα παράγουν κλωνοποιημένα ζώα για να μπορέσουν να ικανοποιήσουν τον συνεχώς αυξανόμενο πληθυσμό με φτηνό, «νόστιμο» τυποποιημένο κρέας. 
Από τα νεοϋορκέζικα γραφεία της Mirando Corporation, η Λούσι Μιράντο (Τίλντα Σουίντον) μάς πληροφορεί ότι το μέλλον έφτασε στην πόρτα μας. Ή σε 26 φάρμες ανά τον κόσμο. Ενα παράξενο γουρουνάκι που «βρέθηκε» στη Χιλή και μεγάλωσε σε διαστάσεις ελέφαντα, δίνει ελπίδες ότι οι απόγονοί του μπορούν να είναι η λύση στο πρόβλημα του πλανήτη.
 Η Λούσι (που θέλει να δημιουργήσει ένα πιο φιλικό προφίλ στην εταιρία που δημιούργησε ο αδίστακτος πατέρας της και η αμείλικτη δίδυμη αδελφή της) δεν αναφέρει τη λέξη «κλώνος» φυσικά, ούτε ότι το γουρουνάκι δεν είναι παρά ένα γενετικά μεταλλαγμένο πείραμα σε εργαστήρια του Νιου Τζέρσεϊ. Για να μπορέσει να προσελκύσει το κοινό, οργανώνει ένα διαγωνισμό και χτίζει έναν μύθο: 26 παράγωγα γουρουνάκια ανατίθενται σε κτηνοτρόφους σε διαφορετικά μέρη της γης και θα τα ξανασυναντήσουμε σ' ένα τηλεοπτικό ριάλιτι σόου (με παρουσιαστή τον εκκεντρικό ζωολόγο που σκιαγραφεί ο Τζέικ Τζίλανχαλ) 10 χρόνια μετά, για να ανακαλύψουμε ποιος θα μας παραδώσει τον πρωταθλητή - το καλύτερο, το μεγαλύτερο, το «Super Pig». Ο νικητής θα βραβευτεί σε μία ανεπανάληπτη φιέστα στην καρδιά της 5ης Λεωφόρου και οι καταναλωτές θα μπορούμε να ευφησυχαστούμε: η κατανάλωση κρέατος θα συνεχίσει για πάντα.

Όσο ωμό όμως κι αν είναι το «Meat is Murder» μήνυμα του, τόσο συγκινητικά τρυφερό είναι το παράλληλο κάλεσμά του στο συναίσθημα. Ναι ο κόσμος μας ήταν είναι και θα παραμείνει κυνικός, το σύστημα αδιάβλητο και ο καπιταλισμός ανίκητος. Όμως η επιλογή για το πώς θα ζήσουμε τη ζωή μας είναι πάντα δική μας. Και η διαφύλαξη του παιδιού, αλλά και του αλλόκοτου τέρατος, που κρύβουμε μέσα μας είναι η καλύτερη εκδίκηση
πηγή

Τρίτη 25 Σεπτεμβρίου 2018

Για να νικήσουν

Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ - 2.1 ΠΛΟΥΤΟΣ (1ο δίωρο)

Μας αφορά; Τούτος ο κόσμος δυο μάσκες φορά, άλλη στο Νότο κι άλλη στο Βορρά



«Για να νικήσουν»
Στίχοι & Μουσική: Social Waste
Είναι ένα θέμα που σε αφορά
Τούτος ο κόσμος δυο μάσκες φορά
Άλλη στο Νότο κι άλλη στο Βορρά
Και δεν είναι όλα μια χαρά
Γι’ αυτό δεν μπορώ τους μεγάλους του κόσμου
Που προσπαθούνε να φτάσουν εντός μου
Να μου μιλήσουν και να με πείσουν
Για να νικήσουν
Πες πως γεννιέσαι και έχεις λεφτά, σπίτια και κότερα κι εξοχικά
Και πως ανήκεις στην κατηγορία εκείνη που λέμε `καλή κοινωνία’
Πρωτόδες το φως σε κάποια κλινική, μα φυσικά και ιδιωτική
Πήγες στα νήπια και τα προνήπια και γενικά τα ξεκίνησες ήπια
Κι ύστερα ήρθε εκείνη η ώρα που για τα σχολεία σου λένε προχώρα
Για να λάβεις μόρφωση που να `ναι όσια κι όπως θα μάντεψες όχι δημόσια
Για να στο κάνω και συγκεκριμένο πες ότι σου `γραφε το πεπρωμένο
Να ζήσεις Αθήνα, Λονδίνο, Παρίσι και γενικότερα κάπου στη Δύση
Να πας στα καλύτερα πανεπιστήμια να συναναστρέφεσαι την academia
Και την ελίτ την οικονομική, πολιτική και καλλιτεχνική
Να `χεις ζωής μέσο όρο 80 παρά να μη χρειαστεί να στηθείς στην ουρά
Να σου πάν όλα πρίμα –δε βγαίνει κι η ρίμα- μα δε θα σου πω άλλα κλισέ για το χρήμα
Γιατί στην ουσία , για να `χεις υγεία θα τρέχει για σένα ως κι η τεχνολογία
Και δε θα σε νοιάζει, γιατί να σε νοιάζει; Τι πάει να πει το ταβάνι πως στάζει
Εσύ θα ντυθείς τα επώνυμα ρούχα, θα πιεις τα ακριβά τα ποτά τα αλκοολούχα
Θα αλλάξεις σελίδα στην εφημερίδα για νέα απ’ τον κόσμο μα κι απ’ την πατρίδα
Θα ανάψεις τσιγάρο και θα σχεδιάσεις το πώς και το πού διακοπές θα περάσεις
Θα πάρεις αμάξι, θα λες `είμαι εντάξει’, θα θέλεις να μπει η ζωή σου σε τάξη
Γιατί έτσι λένε σε όλους πως πρέπει εκείνοι που δήθεν είναι καθωσπρέπει
Και δε θα ζητήσεις να βρεις εξηγήσεις και ύστερα θα `ρθει η σειρά σου να πείσεις
Είναι ένα θέμα που σε αφορά
Τούτος ο κόσμος δυο μάσκες φορά
Άλλη στο Νότο κι άλλη στο Βορρά
Και δεν είναι όλα μια χαρά
Γι’ αυτό δεν μπορώ τους μεγάλους του κόσμου
Που προσπαθούνε να φτάσουν εντός μου
Να μου μιλήσουν και να με πείσουν
Για να νικήσουν
Και τώρα ξέχνα τα όλα και πες ότι γεννήθηκες στο Μαρακές
Στη Σιέρα Λεόνε και τη Λιβερία, τη Σενεγάλη, τη Μαυριτανία
Όχι δεν ήταν σε νοσοκομείο, ούτε και πήγες ποτέ σε σχολείο
Δεν πήρες παιχνίδια από πολυκατάστημα ούτε θα ζεις για μεγάλο διάστημα
50 χρόνια το πολύ-πολύ , αν η ζωή είναι μαζί σου καλή
κι αν φυσικά δε σου τύχουν προβλήματα όπως εμφύλιοι και πραξικοπήματα
αν συνηθίσεις σε βίο αυτάρκη κι αν δε σου τύχει να πέσεις σε νάρκη
τότε θα είσαι απ’ τους τυχερούς και απ’ τους οργανισμούς τους γερούς
κι ίσως να μάθεις και κολυβογράμματα, μπορεί –που ξέρεις- να δεις και γεράματα
να `χεις μισθό κάτω από δυο δολάρια και συνοδεία παντού τη μαλάρια
ίσως σε βγάλουν και φωτογραφία, ίσως στα Πούλιτζερ πας τα βραβεία
θα χεις ζωή αμφιβόλου ποιοτητας και 15 λεπτά δημοσιότητας
Ή πες πως γεννιέσαι κορίτσι πράμα στο Πακιστάν στη Γη των Φυλών
Να μη σε πιάνει κανένα θάμα μήτε ανθρώπων μήτε και θεών
Ή κάπου στην Αίγυπτο παιδί εργάτης στα βαμβακοχώραφα ή και στην Κίνα
Να φτιάχνεις παπούτσια, φανέλες και μπάλες ή να `σαι απ’ τα παιδιά εκείνα
Που μοίρα τα μοίρανε ξεχωριστή κι είχαν κυανόκρανο για βιαστή
Στο Πορτ-ο-Πρένς ή στη Μονρόβια και τους κολλήσανε στάμπα ισόβια
Γι’ αυτό δεν μπορώ τους μεγάλους του κόσμου που προσπαθούνε να φτάσουν εντός μου
Να μου μιλήσουν και να με πείσουν, για να νικήσουν

Δευτέρα 24 Σεπτεμβρίου 2018

Η φύση μας μιλά...

Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ - ΔΙΛΗΜΜΑΤΑ 1.4 ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ (4ο δίωρο)
Παρακολουθήστε το πραγματικά εξαιρετικό βίντεο.


«Κάποιοι με αποκαλούν Φύση, κάποιοι άλλοι «μητέρα φύση»
Βρίσκομαι εδώ για πάνω από τεσσεράμισι δισεκατομμύρια χρόνια
Είκοσι δύο χιλιάδες πεντακόσιες φορές περισσότερο από εσένα
Στην πραγματικότητα δεν χρειάζομαι τους ανθρώπους αλλά οι άνθρωποι είναι αυτοί που με χρειάζονται
Ναι, το μέλλον σου εξαρτάται από μένα
Αν ευδοκιμήσω, θα ευδοκιμήσεις
Αν κλονιστώ, θα κλονιστείς και εσύ ή και χειρότερα (;)
Αλλά βρίσκομαι εδώ για αιώνες
Έχω ταΐσει είδη σπουδαιότερα από εσένα, και έχω αφήσει να λιμοκτονήσουν είδη σπουδαιότερα από εσένα
Οι ωκεανοί μου, το έδαφός μου, τα τρεχούμενα νερά μου, τα δάση μου,
Όλα μπορούν είτε να σε βοηθήσουν είτε να σε εγκαταλείψουν
Με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο οι ενέργειές σου θα καθορίσουν τη μοίρα σου όχι τη δική μου

Είμαι η φύση

Θα συνεχίσω να υπάρχω
Εγώ είμαι προετοιμασμένη να εξελιχθώ
Εσύ;»

Το βίντεο με τη φωνή της Τζούλια Ρόμπερτς μαζί με μια σειρά πέντε ακόμη σποτ, συνθέτουν την
οικολογική καμπάνια που δημιούργησε ο Λι Κλόου με τίτλο «Η φύση μιλάει».
Στα βίντεο η φύση όντως μιλά με διάσημες φωνές και είναι πολύ θυμωμένη. Εκτός από την Ρόμπερτς
έχουν δανείσει τις φωνές τους στη φύση ο Χάρισον Φορντ (υποδύεται τη φωνή του ωκεανού), ο Εντ
Νόρτον (της Γης), ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ (του δάσους), η Πενέλοπε Κρουζ (του νερού), ο Κέβιν Σπέισι (του τροπικού δάσους), ο Ιαν Σομερχάλντερ (του βυθού) και η Λουπίτα Νιόνγκο (του λουλουδιού).


Βασική διαφοροποίηση της καμπάνιας είναι ότι ο πλανήτης δεν ζητά βοήθεια, υπήρχε πριν, θα υπάρχει και μετά από τους ανθρώπους, οι οποίοι θα πρέπει να βοηθήσουν τους εαυτούς τους, αν θέλουν να σωθούν. 

Χαρακτηριστικά είναι και τα λόγια, που λέει ο Χάρισον Φορντ ως ωκεανός:




«Καταλαμβάνω το μεγαλύτερο μέρος αυτού του πλανήτη. Κάθε σύννεφο, κάθε σταγόνα γυρνά πίσω σε μένα. Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο κάθε ζωντανό ον με έχει ανάγκη. Το ίδιο ισχύει και για τους ανθρώπους. Δεν τους χρωστάω τίποτα, αλλά τους δίνω. Κι αυτοί παίρνουν. Μόνο που μπορώ πάντα να τους τα πάρω
πίσω…».

Η φύση μας μιλά με διάσημες φωνές και οργή. Θα την ακούσουμε;

πηγή

Κυριακή 23 Σεπτεμβρίου 2018

Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΙΛΗΜΜΑΤΑ 1.2 ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ (2ο δίωρο)

                   Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ Η ΗΘΙΚΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/μαθήτριες να:
- διερευνούν στάσεις του Χριστιανισμού και των θρησκειών απέναντι στην τεχνολογία,
- διατυπώνουν ηθικά κριτήρια για τη χρήση της τεχνολογίας.


Παρουσιάζοντας:
Η χρήση της τεχνολογίας στην καθημερινότητα των νέων.



- «Εννοιολογικός χάρτης (Mind map)»: Οι μαθητές/μαθήτριες αναφέρουν συγκεκριμένα παραδείγματα χρήσης της τεχνολογίας στην καθημερινή τους ζωή. Γίνεται σύγκριση με παλαιότερες εποχές.
- Εναλλακτικά:
«Υπέρ και κατά»: Tablet ή βιβλίο; - Μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή προσωπική συνάντηση; Ενσύρματο τηλέφωνο ή smart phone; Κεριά ή ηλεκτρικό φως; Θερινό σινεμά ή home cinema; Μετρητά ή πιστωτική κάρτα;
Εφαρμόζοντας:
Η χρήση της τεχνολογίας σε διαφορετικές συνθήκες ή θρησκευτικά περιβάλλοντα.
- «Ιστοεξερεύνηση μέσω διαδικτύου» εντοπίζονται διαστάσεις της χρήσης του διαδικτύου για μετάδοση θρησκευτικών μηνυμάτων, φονταμενταλιστικών διακηρύξεων, προσηλυτισμό κ.λπ. ή ερευνάται η επίδραση της τεχνολογίας στο λατρευτικό, κηρυκτικό και ποιμαντικό έργο της Εκκλησίας, ή γνωρίζουν θρησκευτικούς χώρους όπου γίνεται χρήση της τεχνολογίας για συγκεκριμένους σκοπούς.

Η νέα εφαρμογή «Βηματάρισσα» από την Πεμπτουσία τώρα και για i-phones και i-pads


- Εναλλακτικά:
«Συντάσσουν σειρά θέσεων»: Σε φύλλο εργασίας και με τη μέθοδο «Σκέψου, Γράψε, Συζήτησε, Μοιράσου (TWPS)» εκφράζουν θέσεις και προτάσεις αντιμετώπισης σχετικά με μερικές αρνητικές όψεις της τεχνολογίας: Διαδικτυακός εκφοβισμός, εθισμός στο διαδίκτυο, εθισμός στην τηλεόραση, έκθεση ιδιωτικής και προσωπικής ζωής, διαφήμιση και καταναλωτισμός.


ΙΝΤΕΡΝΕΤ-ΙΣΜΟΣ, ο εθισμός των νέων στο διαδίκτυο


Ο εθισμός στο διαδίκτυο
https://webtv.ert.gr/ert1/prosopika/10fev2016-prosopika-o-ethismos-ton-efivon-sto-diadiktio-ke-i-kindini-pou-egkimoni/
https://www.youtube.com/watch?v=6jKId6K_fJc
Διερευνώντας:
Θετική ή αρνητική στάση του Χριστιανισμού και άλλων θρησκειών στη χρήση της τεχνολογίας.
- «Τοποθέτηση απέναντι στο κείμενο»: Οι μαθητές/μαθήτριες καλούνται να τοποθετηθούν με θεολογικά κριτήρια απέναντι σε θεολογικό κείμενο (π.χ. Θ. Ζιάκα).
Θεόδωρος Ζιάκας, Ο νεωτερικός μεσσιανισμός

Εθισμός και Τεχνολογία


- Εναλλακτικά:
«Στοχασμός για ερωτήματα»: Στοχασμός, σημείωση σκέψεων και συζήτηση με αφορμή θεολογικό κείμενο σχετικό με την τεχνολογία και θεολογία
Αναπλαισιώνοντας:
Το ανθρώπινο πρόσωπο της τεχνολογίας. Ηθικά κριτήρια χρήσης της τεχνολογίας.
- «Επεξεργασία κειμένου με καθοδηγητικές ερωτήσεις»: Οι μαθητές/μαθήτριες επεξεργάζονται με τη μέθοδο «Σκέψου, Συζήτησε ισότιμα. Μοιράσου (
TTPS)» κείμενο από ημερίδα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με τα ηθικά διλλήματα της πληροφορικής.
- Εναλλακτικά:
«Προβολή βίντεο»: Απόσπασμα από ταινία (π.χ. Μοντέρνοι Καιροί, ή Ταξίδι στην Άγρια Φύση, ή Ζωντανή Μετάδοση, ή Minority Report κ.λπ.) Οι μαθητές/μαθήτριες συμπληρώνουν φύλλο εργασίας με ερωτήσεις όπως: «Ποιο πρόβλημα που αφορά τις συνθήκες της σύγχρονης ζωής θέτει ο σκηνοθέτης;», «ποια ηθικά κριτήρια και προϋποθέσεις θα έκαναν τη ζωή των πρωταγωνιστών πιο ανθρώπινη;» κ.λπ.
Αξιολογώντας:
Κριτική θέση απέναντι στη θεοποίηση ή δαιμονοποίηση της τεχνολογίας.
- «Θετικό - Αρνητικό»: Οι μαθητές/μαθήτριες παίρνουν θέση διατυπώνοντας επιχειρήματα σε θέσεις όπως:
1. Η τεχνολογία έκανε αφύσικη τη ζωή μας. Ο σωστός τρόπος ζωής είναι κοντά στη φύση, στα πρότυπα των παππούδων μας.
2 Η τεχνολογία κάνει τη ζωή μου και τις σχέσεις μου ευκολότερες.
3. Είναι σημαντικό να έχει κάποιος ό,τι πιο μοντέρνο κυκλοφορεί στον χώρο της τεχνολογίας: Αν βγήκε μια νέα έκδοση της παιχνιδομηχανής μου ή του κινητού μου πρέπει οπωσδήποτε να την αποκτήσω κι εγώ.
4. Η τεχνολογία παραβιάζει την ιδιωτικότητά μας. Είναι ο Μεγάλος Αδελφός στη ζωή μας.
5. Δεν μπορώ να φανταστώ τη ζωή μου χωρίς τεχνολογία: Αν δεν έχω ίντερνετ ή κινητό δεν μπορώ να κάνω τίποτα.
6. Η Τεχνολογία με αποξενώνει απ’ τους άλλους και τον Θεό.
- Εναλλακτικά:
«Έντεχνος Συλλογισμός (Artful Thinking): Αντιλαμβάνομαι, γνωρίζω, φροντίζω»: Οι μαθητές/μαθήτριες διαμορφώνουν αξιολογικές κρίσεις με αφορμή μια γελοιογραφία σχετική με τα κοινωνικά δίκτυα.









ΥΛΙΚΟ









Τρίτη 18 Σεπτεμβρίου 2018

Κοινοί Θνητοί - Του Κόσμου Οι Λαοί

Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ  ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ -  2.1 ΠΛΟΥΤΟΣ (1ο δίωρο)

Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ Θ.Ε. 2 ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ 2.2 ΕΡΓΑΣΙΑ (2ο δίωρο)

Πιτσιρίκια δεν θα φαν για να έχω εγώ μπουφάν; (Του Κόσμου Οι Λαοί)




Ακούστε το τραγούδι «Του Κόσμου Οι Λαοί» από το συγκρότημα «Κοινοί Θνητοί», με ωραία, πρωτότυπη μουσική και κυρίως στίχους που τσακίζουν κόκαλα. Όσο κι αν δεν συμφωνεί κανείς με όλα, ξεσκεπάζει πλήθος «άβολες αλήθειες» που θα έπρεπε να μας κάνουν να ανησυχήσουμε, να ξυπνήσουμε, να προβληματιστούμε, να συζητήσουμε και να ενεργοποιηθούμε.
Ζ.Ι.
Στίχοι:
«Κάποιες χώρες έχουν άφθονους πόρους
Ενώ άλλοι δεν έχουν τίποτα
Ποια είναι η μοίρα τους;
Να πεθάνουν από την πείνα;
Να υπάρχει για πάντα φτώχεια;
Ποιος είναι τότε ο σκοπός του πολιτισμού;
Γιατί τότε υπάρχει η ανθρώπινη συνείδηση;
Ποιος είναι τότε ο σκοπός του ΟΗΕ;» (Φιντέλ Κάστρο)
Έχει αίμα το Adidas το καινούριο που φοράω
και το κινητό στη θήκη που στο χέρι μου κρατάω
έχει κόπο και ιδρώτα το πουκάμισο το Armani
και κουβάλημα οι σπόροι στου καφέ μου το χαρμάνι
Έχει πόνο και φοβέρες κάθε κουταλιά Nutella
και το δέρμα που χρειάστηκε στις μπάλας μου την γκέλα
έχει δάκρυα ο κάθε κόμπος που έχω στο χαλί μου
και το τζόκεϊ που με μαγκιά φοράει η κεφαλή μου
Γιατί όλα όσα είπα της ζωής μου προϊόντα
μου τα αφήσαν οι δικοί μου ή τα αγόρασα από σπόντα
τα δουλέψανε παιδιά που είναι γεννημένα δούλοι
μεροφάι μεροδούλι, και εμείς παίζουμε κρυφτούλι
Τυνησία και Σουδάν Μαλαισία Πακιστάν
και δεκάδες χώρες που τα πιτσιρίκια δεν θα φαν
για να έχω εγώ μπουφάν με υπογραφή της Nike
μπας και δώσει ο Θεός να μου κάνουν κανένα like
Όταν έβγαινα να παίξω στην αλάνα με την μπάλα
κάποιες οικογένειες δεν είχαν να πάρουν γάλα
Όταν άφηνα χαρταετό στον ουρανό να ανέβει
κάποιοι άφηναν το παιδί τους μοναχό να ζητιανεύει
Όταν μου έλεγε η γιαγιά μου κάθε βράδυ παραμύθια
σκότωναν αθώες ψυχές άλλωστε έτσι από συνήθεια
όταν μου έφερνε η νονά μου την λαμπάδα και παιχνίδια
συνομήλικοι μου ψαχναν την τροφή τους στα σκουπίδια
Όταν έβλεπα μικρός το χοντρό και τον λίχνο
βάζουν σκλάβους να δουλεύουν στα ορυχεία του Κονγκό
όταν οι γονείς μου με είχαν, αγκαλιές και χάδια
χαρτομάντηλα πουλούσα και λουλούδια στα φανάρια
Ό,τι φόρεσα ως τώρα Nike, Puma και Sportex
τα έχουν φτιάξει δια της βίας στην Ασία στο Μπαγκλαντές
όσα λόγια και να πω, όσους στίχους και να γράψω,
στράφι θα πάνε αν τον κόσμο δεν αλλάξω
Σε αυτή την μηχανή, του κόσμου οι λαοί
αντί για λάδι καίνε, ανθρώπου αίμα
μα αλλάζουν οι καιροί και θα έρθει και η στιγμή
που ο δούλος θα είναι αυτός που βάζει στέμμα
Όταν έπαιζα μικρός με το πρώτο το Nintendo
στην Ινδία οι ανήλικοι κουβάλαγαν τσιμέντο
όταν έφτιαχνα το δέντρο με φωτάκια και στολίδια
τα παιδιά στην Βραζιλία ψάχναν μέσα στα σκουπίδια
Όταν έκανα ποδήλατο στο δρόμο τα απογεύματα
συνομήλικους στην Κίνα τους σκότωναν για μοσχεύματα
κοκκίνιζα σαν κοίταζα της τάξης τα κορίτσια
ενώ στην Ινδονησία τα πουλούσανε για βίτσια
Όταν έβλεπα τον Αλαντίν στην Disney με το τζίνι
τα αδέλφια μου γαζώνανε κάτω στην Παλαιστίνη
μα σε ευχαριστώ Θεέ, που έχω και έναν ΟΗΕ
και να ενδιαφερθώ για αυτά δεν χρειάστηκε ποτέ
Να είναι καλά και το ΝΑΤΟ και οι Ηνωμένες Πολιτείες
της θρησκείας το αδελφάτο, όλες τις παιδεραστίες
μα όμως πάνω από όλα τα άλλα, στου μεγάλου μας τη σάλα
δεν θα είχες την κουτάλα, αν δεν ήσουν καπιτάλα
Και το σύστημα ρολόι που ρυθμίστηκε να τρώει
την εργατική την τάξη που όλα αυτή τα έχει παράξει
μα άντε να το καταλάβει και μετά ποιος θα προλάβει
από το κύμα να γλυτώσει και πανί να ανασηκώσει
Στο σχολείο ως αριστούχος να κρατάω την σημαία
ήμουν από άλλη χώρα και δεν με έκανες παρέα
με έχεις σκοτώσει στο Ιράκ, στο Βιετνάμ, στην Παλαιστίνη
εγώ αγέννητο μωρό και δεν είχα καν ευθύνη
Μου είχες βγάλει τα όργανά μου,
μπας και πάρεις τα λεφτά σου
για να ζήσουν παραπάνω λίγο τα αφεντικά σου
με είχες σκλάβο στο παζάρι και με πούλαγες φαντάσου
θα γυρίσει ο τροχός και θα ‘ρθει και η σειρά σου
μέσα σ’ αυτήν την μηχανή αν ενωθούμε όλοι μαζί
και χαράξουμε αντίθετη πορεία στο γρανάζι
ένα θα γίνω εγώ και εσύ και θα έρθει εκείνη η στιγμή
όπου αλλάζουν οι καιροί και σίγουρα θα τους πειράζει
Αρκεί σε αυτή την μηχανή, όλου του κόσμου οι λαοί
να σταματήσουμε για πάρτι τους να χύνουμε αίμα
θα έρθει εκείνη η στιγμή που η φωνή μας θα ακουστεί
και ο δούλος μόνος νικητής στη κεφαλή θα βάζει στέμμα.

Κυριακή 16 Σεπτεμβρίου 2018

The Real Face Of Modern World

Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ - ΔΙΛΗΜΜΑΤΑ 1.2 ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ (2ο δίωρο)




1. Τεχνολογικός μεσσιανισμός
Ο τεχνολογικός μεσσιανισμός αποτελεί εξ αρχής τον πυρήνα του νεωτερικού πνεύματος.
Είναι η πίστη ότι η τεχνολογική εξέλιξη θα οδηγήσει α) στην εξίσωση των προσβάσεων στη γνώση (θα μαθαίνεις ό,τι θέλεις, «πατώντας ένα κουμπί») και β) στην «κοινωνία της αφθονίας», με όλα τα αγαθά «προσιτά στους πάντες».
Παρά τα μυθολογούμενα για την «αθρησκευτικότητά» του, ο νεωτερικός άνθρωπος είναι βαθύτατα θρησκευτικός.
Η νεωτερικότητα έχει το ισχυρότερο και το πιο πλήρες σύστημα θρησκείας που έχει φανεί στην ιστορία. Με βαθιά πίστη. Τεράστιο, αλλά προπαντός, εκπληκτικού κύρους
ιερατείο (κάθε λογής «ειδικών»).
 Πάνδημη δημόσια λατρεία στα πολυκαταστήματα και στην τηλεόραση). Η θρησκεία αυτή είναι ο τεχνολογικός μεσσιανισμός. Η πίστη ότι η Επιστήμη και η Τεχνολογία θα λύσουν όλα τα προβλήματα και θα φέρουν στον άνθρωπο την ευτυχία.
Θεόδωρος Ζιάκας, Ο νεωτερικός μεσσιανισμός
Απόσπασμα από το φάκελο μαθήματος Θρησκεία και σύγχρονος κόσμος της Γ' Λυκείου 

Σάββατο 8 Σεπτεμβρίου 2018

Οικολογία και Ευχαριστιακή χρήση του κόσμου

Ένας άνθρωπος αλλοτριωμένος, χωρίς εσωτερική γαλήνη και ισορροπία δεν είναι δυνατόν να έχει σωστές σχέσεις με την φύση.
 Ένας τέτοιος άνθρωπος θα βλέπει τα ζώα, τα φυτά και τα άλλα στοιχεία του φυσικού κόσμου με εχθρική και εκμεταλλευτική διάθεση.

Οικολογία και Ευχαριστιακή χρήση του κόσμου

Με τέτοιο πνεύμα, ο άνθρωπος αισθάνεται μέσα στον κόσμο, ότι βρίσκεται μέσα στην δημιουργική αγάπη του Θεού.

Η υπερβολική μόλυνση του περιβάλλοντος και η αλόγιστη χρήση του φυσικού κόσμου από τον σύγχρονο άνθρωπο, έχει μεταβάλει την οικολογία από άγνωστο σε πολλούς κλάδο της βιολογικής επιστήμης σε πασίγνωστο και θορυβώδες κίνημα διαμαρτυρίας.
Σε μια φάση όπου τα υψηλά επίπεδα ρύπανσης και η επαπειλούμενη εξάντληση των πηγών του πλανήτη μας κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για το μέλλον της ανθρωπότητας, ευαίσθητοι άνθρωποι με ανεπτυγμένο αίσθημα κοινωνικοπολιτικής ευθύνης συνεγείρονται σε μια ύστατη προσπάθεια για τη σωτηρία της ζωής.
Στις μέρες μας οι άνθρωποι αυτοί, οι «οικολόγοι» δεν ξεκινούν πάντα από τις ίδιες ιδεολογικές και πνευματικές αφετηρίες.
 Η οικολογία σαν παγκόσμιο κοινωνικοπολιτικό κίνημα αποτελεί μια έντονη διαμαρτυρία για τον άλογο, καταχρηστικό και απάνθρωπο τρόπο ζωής του σύγχρονου δυτικού ανθρώπου, του «πολιτισμένου» ανθρώπου. Αποτελεί ανθρωπιστική ένσταση ενάντια σε μια μορφή πολιτισμού που στρέφεται σε τελική ανάλυση εναντίον του ανθρώπου.
Οι πιο προωθημένοι οικολογικοί προβληματισμοί εντοπίζουν το πρόβλημα όχι τόσο στην κατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος, όσο στον ίδιο τον άνθρωπο, στην εσωτερική του ακαταστασία και στην αλλοτριωμένη σχέση του με τον κόσμο.
 Ένας άνθρωπος αλλοτριωμένος, χωρίς εσωτερική γαλήνη και ισορροπία δεν είναι δυνατόν να έχει σωστές σχέσεις με την φύση.

 Ένας τέτοιος άνθρωπος θα βλέπει τα ζώα, τα φυτά και τα άλλα στοιχεία του φυσικού κόσμου με εχθρική και εκμεταλλευτική διάθεση.
.....Αντίθετα με τον πτωτικό άνθρωπο, ο άνθρωπος που ανορθώνεται κατά Χριστόν μέσα στην Εκκλησία, επανέρχεται στην προπτωτική σχέση αρμονίας με την κόσμο.
Ο άνθρωπος με το βάπτισμα καθίσταται «εν Χριστώ καινή κτίσις». Ο παλαιός άνθρωπος της πτώσης και της αμαρτίας εξαφανίζεται και ο νέος αναγεννημένος άνθρωπος εγκαινιάζει ένα τρόπο σχέσης με την φύση, σύμφωνα με τους νόμους και τους όρους της «καινής κτίσεως». Ήδη οι προφητικές επαγγελίες για την εσχατολογική μεσσιανική βασιλεία αναφέρονται με σαφήνεια σε μια πλήρη αποκατάσταση των αρμονικών σχέσεων του ανθρώπου με την φύση. Είναι χαρακτηριστικές οι γλαφυρές εικόνες από την παλαιοδιαθηκική προφητική παράδοση, όπου περιγράφονται τα άγρια θηρία σαν ειρηνικοί φίλοι και το μικρό παιδί να παίζει βάζοντας άφοβα το χέρι του στην φωλιά του φαρμακερού φιδιού.
 Αυτή η κατάσταση, προπτωτική είτε υπερπτωτική, φανερώνεται στη ζωή των αγίων. Είναι πασίγνωστα τα παραδείγματα των αγίων που συζούσαν ειρηνικά με άγρια ζώα, των λιονταριών που αρνήθηκαν να κατασπαράξουν τους μάρτυρες στα ρωμαϊκά αμφιθέατρα, του αγίου Ισαάκ του Σύρου που η καρδιά καιγόταν ακόμα και για τα όρνεα και για τα ερπετά. Με τον Χριστό ο άνθρωπος περνά από την δημιουργία στην εσχατολογική αναδημιουργία, όπου βασιλεύει άλλη ποιότητα ζωής. Γύρω από τον κατά Χριστόν άνθρωπο όλη η κτίση ποθεί να ελευθερωθεί από την τυραννία της φθοράς και να περάσει στην ελευθερία της δόξας των παιδιών του Θεού.
Η Εκκλησία αναγνωρίζει τον άνθρωπο σαν «κορωνίδα της δημιουργίας» και τον καλεί να λειτουργεί σαν «ιερέας της κτίσεως».



Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου 2018

Μικρές Χαρές

Ίσως με αυτό το video να πρέπει να ξεκινήσει η φετινή σχολική χρονιά μέσα στη τάξη.



«Μια φορά κι έναν καιρό, σε μια χώρα μακρινή, ζούσε ένα αγόρι. Διαφορετικό από όλα τα άλλα. Τον έλεγαν Ευτύχη. Ολα κυλούσαν ήρεμα στη ζωή του ώσπου κάποτε, πριν πολλά πολλά χρόνια, ένα γεγονός έγινε η αιτία για να δει τη ζωή με άλλα μάτια.

Τότε, του αποκαλύφθηκε ένα μεγάλο μυστικό. Η λύση σε ένα γρίφο που οι άνθρωποι προσπαθούσαν να λύσουν εδώ και χιλιετίες. Του αποκαλύφθηκε  τ ο  ν ό η μ α  τ η ς  ζ ω ή ς. Ο Ευτύχης τώρα ξέρει πως η ευτυχία δεν είναι τίποτε άλλο από στιγμές μικρές, ασήμαντες, αδιόρατες στιγμές.

Οπως το να σε σκεπάζει κάποιος μέσα στη νύχτα. Να ονειρεύεσαι. Να ξυπνάς από το τραγούδι ενός σπουργιτιού, πάνω σε φρεσκοπλυμμένα μυρωδάτα σεντόνια. Δίπλα σε κάποιον που αγαπάς, να τον αγγίζεις, να τον μυρίζεις.

Να αισθάνεσαι το ζεστό νερό να πέφτει με δύναμη στο πρόσωπό σου. Το σπίτι να γεμίζει μυρωδιά από φρεσκοψημένο κέικ. Να κρατάς μια ζεστή κούπα όταν έξω κάνει κρύο. Να κόβεις ένα λεμόνι κατευθείαν από το δέντρο. Να νιώθεις τον δροσερό φθινοπωρινό άνεμο να σου χτυπάει το πρόσωπο. Να αισθάνεσαι ελαφρύς και άδειος από σκέψεις, μέσα στην απόλυτη ηρεμία. Κάτω από το νερό.

Να συνεχίζεις να κάνεις πράγματα που έκανες μικρός. Οταν όλοι τρέχουν κάτω από τις ομπρέλες, εσύ να στέκεσαι κάτω από τη βροχή. Να περπατάς ξυπόλητος άνω στο φρεσκοβρεγμένο, δροσερό γρασίδι. Να βγάζεις βόλτα ένα μπαλόνι. Να πιστεύεις σε πράγματα που δεν μπορούν να εξηγηθούν, πως μια πασχαλίτσα είναι ένας καλός οιωνός. Να μη φοβάσαι. Να κάνεις πράγματα που δεν ταιριάζουν στην ηλικία σου.

Να ακούς τα κύματα να σκάνε στην ακτή. Να νιώθεις τη γη κάτω από τα πόδια σου. Να μη σκέφτεσαι τίποτα. Να σου ψιθυρίζει κάποιος ένα μυστικό. Να βλέπεις ένα ηλιοβασίλεμα, ακόμα κι αν οι άλλοι ξέρουν πως... δεν μπορείς να το δεις». 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...