Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2017

Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ Θ.Ε. 3 ΚΟΙΝΩΝΙΑ 3.2 ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ (2ο δίωρο)

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/ μαθήτριες να:
-          διερευνούν αίτια και συνέπειες των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων στον χώρο της θρησκείας,
-          διακρίνουν προτάσεις της Ορθόδοξης χριστιανικής  παράδοσης για την υπέρβαση των στερεοτύπων,
-   ασκούν κριτική σε απόψεις και στάσεις που στηρίζονται σε θρησκευτικά στερεότυπα.

Βιώνοντας:
Στερεότυπα και προκαταλήψεις στην καθημερινότητα των μαθητών/μαθητριών.

-          «Έντεχνος συλλογισμός (Artful Thinking): Δημιουργικές ερωτήσεις»: Δίνονται φωτογραφίες: παιχνιδιών που απευθύνονται σε μικρές σχολικές ηλικίες (π.χ. κούκλα Bratz, φιγούρα Hulk), σημαιοφόρου διαφορετικής εθνικής καταγωγής σε σχολική παρέλαση, εργαζόμενου ατόμου με ειδικές ανάγκες κ.λπ.  Οι μαθητές/μαθήτριες σε ομαδοσυνεργασία καταγράφουν 2 ερωτήματα για κάθε φωτογραφία. Καταγράφονται στον πίνακα και επιλέγονται τα 3 πιο ενδιαφέροντα πάνω στα οποία γίνεται σύντομη συζήτηση στην τάξη, προσπαθώντας να  διερευνηθούν τα στερεότυπα, τα αίτια δημιουργίας τους, και οι συνέπειές τους στο άτομο και στην κοινωνία. 

Κούκλες Bratz που απευθύνονται σε κορίτσια προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας


Φιγούρες Hulk που απευθύνονται σε αγόρια προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας.















Μαθητική παρέλαση με παραστάτρια μαθήτρια που φοράει μουσουλμανική μαντήλα, 24 Μαρτίου 2016.
-          Εναλλακτικά:
«Χάρτης εννοιών»: Οι μαθητές/ μαθήτριες δημιουργούν εννοιολογικό χάρτη για τα στερεότυπα. Συζήτηση: Για ποιες ομάδες ανθρώπων υπάρχουν στερεότυπα και γιατί (έγχρωμοι, μετανάστες, γυναίκες, ηλικιωμένοι, άτομα με αναπηρίες σωματικές ή νοητικές, ή με ψυχικές ασθένειες, διαφορετικοί θρησκευτικά, διαφορετικοί εθνικά,  σωματοτυπικά ή εμφανισιακά, με διαφορετική μαθησιακή επίδοση κ.λπ.).  Κατάθεση προσωπικών εμπειριών.









"JAFAR" (by Nancy Spetsioti)


προκατΑλήψεις του 3ου ΓΕΛ Βέροιας
Το θέμα είναι τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις που πολλοί άνθρωποι δέχονται σε καθημερινή βάση.
Νοηματοδοτώντας:
Η ύπαρξη στερεοτύπων και προκαταλήψεων στον χώρο της θρησκείας, τα αίτια και οι συνέπειές τους.

-          «Γράφουν υποχρεωτικά»: Δίνεται σύντομο κείμενο σχετικό με τα στερεότυπα στη θρησκεία (π.χ. Αγ. Γρηγόριος Θεολόγος ή Αρχιεπ. Χριστόδουλος Παρασκευαΐδης). Οι μαθητές/μαθήτριες, αφού καταγράψουν 2 σκέψεις τους, συζητούν για την ύπαρξη, τα αίτια, και τις συνέπειες στερεοτύπων και προκαταλήψεων, τόσο στο οικείο θρησκευτικό περιβάλλον τους όσο και σε άλλες θρησκείες (π.χ. ανωτερότητα/κατωτερότητα φύλων, φυλών, κοινωνικός διαχωρισμός, κάστες, πολιτιστική/εθνική προέλευση, γυναίκα στις θρησκείες, φονταμενταλιστικά στερεότυπα πιστού ή ‘ευσεβή’ κ.λπ.).

«Ου δέχομαι ταύτην την νομοθεσίαν, ουκ επαινώ την συνήθειαν. Άνδρες ήσαν οι νομοθετούντες, διά τούτο κατά γυναικών η νομοθεσία»
Άγιος Γρηγόριος  ο Θεολόγος, Λόγος 37.

«Ελάτε όπως είστε. Και με τα πανταλόνια σας και τις κοντές φούστες σας, ακόμη ελάτε και με τα σκουλαρίκια σας».
Χριστόδουλος Παρασκευαΐδης, Αρχιεπίσκοπος Αθηνών απευθυνόμενος σε μαθητές και μαθήτριες Λυκείου.

-          Εναλλακτικά:
«Μετάδοση βίντεο και ρόλος στον τοίχο»: Προβολή ολιγόλεπτου βίντεο ή αποσπασμάτων κινηματογραφικής ταινίας (π.χ.
«Τιμπουκτού», ή «
Water»). Στη συνέχεια τοποθετούνται στον πίνακα περιγράμματα βασικών ρόλων της ταινίας , όπου οι μαθητές/μαθήτριες γράφουν σκέψεις και συναισθήματα των ρόλων. Ακολουθεί συζήτηση για τα στερεότυπα στον χώρο της θρησκείας.

Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΧΗΡΑΣ ΣΤΗΝ ΙΝΔΙΑ (ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ 7η ΤΕΧΝΗ) Ι

Water



WADJDA (ΤΟ ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ)
Ολόκληρη η ταινία ΕΔΩ

Αναλύοντας:
Θεολογικά ρεύματα και θρησκευτικά πρόσωπα απέναντι στα στερεότυπα και στις προκαταλήψεις.

-          «Εκπόνηση σχηματισμού κειμένου»:  Δίνονται Καινοδιαθηκικά χωρία όπου ο Χριστός καταργεί τα στερεότυπα της εποχής. Οι μαθητές/μαθήτριες σε ομαδοσυνεργασία γράφουν δίπλα σε κάθε χωρίο τίτλο και δρώντα πρόσωπα. Συζήτηση για τη στάση του Χριστού απέναντι στα στερεότυπα και κατά πόσο αυτή επηρεάζει τη σημερινή Εκκλησία. 

Ο καλός Σαμαρείτης
Η παραβολή του Τελώνη και του Φαρισαίου
Ο Ιησούς συγχωρεί μια αμαρτωλή γυναίκα
36Κάποιος Φαρισαίος προσκάλεσε τον Ιησού σε γεύμα. Ο Ιησούς μπήκε στο σπίτι του Φαρισαίου και κάθισε στο τραπέζι. 37Στην πόλη ήταν κάποια αμαρτωλή γυναίκα· όταν άκουσε ότι ο Ιησούς γευματίζει στο σπίτι του Φαρισαίου, έφερε ένα αλαβάστρινο δοχείο με μύρο, 38στάθηκε πίσω κοντά στα πόδια του και κλαίγοντας τα έβρεχε με τα δάκρυά της και τα σκούπιζε με τα μαλλιά της· τα φιλούσε και τα άλειφε με το μύρο.
39Όταν το είδε αυτό ο Φαρισαίος που τον είχε προσκαλέσει, είπε από μέσα του: «Αν ο άνθρωπος αυτός ήταν προφήτης, θα γνώριζε ποια και τι είδους γυναίκα είναι αυτή που τον αγγίζει· γιατί είναι αμαρτωλή». 40Ο Ιησούς απάντησε σ’ αυτές τις σκέψεις του και του είπε: «Σίμων, έχω κάτι να σου πω». «Πες μου Διδάσκαλε», είπε εκείνος. 41«Δύο άνθρωποι χρωστούσαν λεφτά σε κάποιον δανειστή· ο ένας πεντακόσια δηνάρια κι ο άλλος πενήντα. 42Επειδή όμως δεν είχαν να τα επιστρέψουν, τα χάρισε και στους δυο. Πες μας λοιπόν, ποιος από τους δυο θα του χρωστάει μεγαλύτερη ευγνωμοσύνη;» 43Ο Σίμων αποκρίθηκε: «Νομίζω εκείνος στον οποίο χάρισε τα περισσότερα». «Ορθά έκρινες», του είπε ο Ιησούς· 44και ρίχνοντας τη ματιά του στη γυναίκα τού είπε: «Βλέπεις ετούτη τη γυναίκα; Όταν μπήκα στο σπίτι σου, δε μου έπλυνες με νερό τα πόδια. Αυτή, αντίθετα, με δάκρυα μου έπλυνε τα πόδια και μου τα σκούπισε με τα μαλλιά της. 45Ένα φίλημα δε μου ’δωσες· ενώ αυτή, από τη στιγμή που μπήκε, δεν έπαψε να μου φιλάει τα πόδια. 46Το κεφάλι μου δεν μου το άλειψες με λάδι, ενώ αυτή μου άλειψε με μύρο τα πόδια. 47Γι’ αυτό, λοιπόν, σε βεβαιώνω πως οι πολλές της αμαρτίες συγχωρήθηκαν, όπως δείχνει η πολλή ευγνωμοσύνη της. Σ’ όποιον συγχωρούνται λίγες αμαρτίες, αυτός δείχνει λίγη ευγνωμοσύνη». 48Και στη γυναίκα είπε: «Οι αμαρτίες σου συγχωρήθηκαν». 49Όσοι κάθονταν μαζί με τον Ιησού στο τραπέζι άρχισαν να λένε μεταξύ τους: «Ποιος είναι αυτός που ακόμη και αμαρτίες συγχωρεί;»
50Μετά ο Ιησούς είπε στη γυναίκα: «Η πίστη σου σ’ έσωσε· πήγαινε στο καλό».

Λουκ 7, 36-50

Ο Ιησούς τρώει με τελώνες και αμαρτωλούς
Ο Ιησούς συνομιλεί με τη Σαμαρείτισσα
27Εκείνη την ώρα ήρθαν οι μαθητές του κι απορούσαν που συνομιλούσε με γυναίκα.

Ιω 4, 27 

Ο Ιησούς συναντά τον τυφλό
Η προσφορά της χήρας
Ο Ιησούς ευλογεί τα παιδιά
-          Εναλλακτικά:
«Μελέτη περίπτωσης»: Παρουσιάζονται στην τάξη διάφορα θεολογικά ρεύματα και πρόσωπα που αντιστάθηκαν στα στερεότυπα. Η επεξεργασία γίνεται σε ομαδοσυνεργασία και έχει προγραμματιστεί και  προετοιμαστεί από πριν (Φεμινιστική θεολογία - Μαύρη Θεολογία: Θέσεις και εκπρόσωποι. Εναλλακτικές προτάσεις: Elisabeth Behr-Sigel  Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ, Μητέρα Τερέζα, π. Αθηναγόρας Λουκατάρης - Κέντρο Προστασίας Ανηλίκων Ρομ Ιεράς Μητροπόλεως Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως-, Κλήμης Πυρουνάκης - Δίκτυο Στήριξης Φυλακισμένων και Αποφυλακισμένων Γυναικών, και Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, π. Στρατής  Δήμου – Αγκαλιά-,  κ.α.). 


 The times they are a-changin from Tony Fox on Vimeo.

Martin Louther King



I have a dream (Martin Luther King) speech with greek subtitles

I have a dream (Martin Luther King) speech with greek subtitles from Alex Lunatic on Vimeo.

Εφαρμόζοντας:
Κριτική στα στερεότυπα της θρησκευτικής ταυτότητας. 

-          «Εφημερίδα τοίχου»: Οι μαθητές/μαθήτριες αναρτούν τα προϊόντα από τις δραστηριότητές τους. Πλαισιώνουν με υπέρτιτλους, συνθήματα, φωτογραφίες, εικόνες, σχόλια, αγιογραφικά χωρία, σύντομα κείμενα με προσωπικές απόψεις τους κ.α.
-          Εναλλακτικά:
«Στο σκοινί της μπουγάδας»: Δίνεται σε φωτοτυπία κείμενο για τα στερεότυπα στη θρησκεία (π.χ. Πάπας Φραγκίσκος). Καταγράφονται σύντομες σκέψεις σε χαρτιά που κρεμάνε σε σκοινί. Διαβάζονται και ακολουθεί συζήτηση. 

 Η Αγία Γραφή για τα στερεότυπα
8Δεν υπάρχει πια Ιουδαίος και ειδωλολάτρης, δεν υπάρχει δούλος και ελεύθερος, δεν υπάρχει άντρας και γυναίκα· όλοι σας είστε ένας, χάρη στον Ιησού Χριστό.
Γαλ. 3, 28
12«Όλα όσα θέλετε να σας κάνουν οι άλλοι άνθρωποι, αυτά να τους κάνετε κι εσείς· σ’ αυτό συνοψίζονται ο νόμος και οι προφήτες».
Ματθ.7,12

11Σ’ αυτή τη νέα κατάσταση δεν υπάρχουν πια εθνικοί και Ιουδαίοι, περιτμημένοι κι απερίτμητοι, βάρβαροι, Σκύθες, δούλοι, ελεύθεροι· του Χριστού είναι όλα και ο Χριστός τα διέπει όλα.
 Κολ 3,11
1Αδερφοί μου, την πίστη σας στον Κύριο της δόξας, τον Ιησού Χριστό, να μην την εκδηλώνετε με μεροληπτικές πράξεις προς τους συνανθρώπους σας. 2Για παράδειγμα: Έρχεται στη σύναξή σας κάποιος με χρυσά δαχτυλίδια και πολυτελή ενδύματα. Κι έρχεται κι ένας φτωχός με λερωμένα ρούχα. 3Αν δώσετε σημασία στον καλοντυμένο λέγοντάς του: «Κάθισε, παρακαλώ, εδώ στην καλή θέση», και στο φτωχό πείτε: «Εσύ στάσου εκεί ή κάθισε εδώ κάτω, δίπλα στο σκαμνί που βάζω στα πόδια μου», 4δε μεροληπτείτε και δε γίνεστε κριτές, κάνοντας πονηρές σκέψεις;
5Ακούστε, αγαπητοί μου αδερφοί. Ο Θεός διάλεξε αυτούς που για τον κόσμο είναι φτωχοί, να γίνουν πλούσιοι στην πίστη και να κληρονομήσουν τη βασιλεία του, αυτήν που υποσχέθηκε σ’ όσους τον αγαπούν.
Ιακ, 2, 1-5

Για τη βία στις θρησκείες
 «Πιστεύω ότι κάθε θρησκεία έχει πάντα και κάποιους φονταμενταλιστές. Δεν μου αρέσει να μιλάω για ισλαμιστική βία επειδή κάθε ημέρα, όταν διαβάζω τις εφημερίδες, βλέπω βία... Αυτός ο άνδρας σκότωσε τη γυναίκα του και ο άλλος σκότωσε την πεθερά του. Κι όλοι αυτοί οι άνθρωποι είναι βαφτισμένοι ρωμαιοκαθολικοί. Αν μιλήσω για την ισλαμική βία θα πρέπει να μιλήσω και για τη βία των καθολικών. Δεν χρησιμοποιούν όλοι οι μουσουλμάνοι βία, όπως ούτε και όλοι οι καθολικοί».
Πάπας Φραγκίσκος σε δήλωση για τρομοκρατική επίθεση – δολοφονία Γάλλου ιερέα στη Νορμανδία τον Ιούλιο 2016.

ΥΛΙΚΟ

3.2 Στερεότυπα (2017-18)


3.2 Στερεότυπα - Β΄ Λυκείου

«Αυτά που μας χωρίζουν» και «Αυτά που μας ενώνουν»


Μια τάξη , φυλετικά διαχωρισμένη

Λαθρεπιβάτης: Μια αντιρατσιστική ταινία βραβευμένη με Όσκαρ. - Πρόταση Διδακτικής αξιοποίησης


Προκατάληψή μου σ' αγαπώ


Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2017

Η παραβολή του Φαρισαίου και του Τελώνη



Α' ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ - 2.1 ΠΙΣΤΗ (1ο δίωρο)
Νοηματοδοτώντας:

Διάκριση των εννοιών της πίστης και της ιδεολογίας.
-          Εναλλακτικά:
 «Ρόλος στον τοίχο»: Γράφεται στον πίνακα η ερώτηση: Πίστη ή ιδεολογία; Στη συνέχεια, διαβάζεται στην ολομέλεια η παραβολή του Τελώνη και του Φαρισαίου (Λκ 18,9-14). (Επικουρικά μπορούν να δοθούν λίγες πληροφορίες για την ομάδα των Φαρισαίων, βιβλίο Β΄ γυμν., σ. 16). Στερεώνεται στον τοίχο ένα μεγάλο χαρτί μέτρου με το περίγραμμα ενός ανθρώπου (π.χ. μαθητή/μαθήτριας). Οι μαθητές/μαθήτριες καλούνται να γράψουν με χρωματιστούς μαρκαδόρους: α) μέσα στο περίγραμμα τις σκέψεις και βεβαιότητες του Φαρισαίου, και β) έξω από το περίγραμμα τις σκέψεις του κοινωνικού περίγυρου του Φαρισαίου ή τις δικές τους σκέψεις και συναισθήματα. Την ώρα που γράφουν, διαβάζουν φωναχτά τι γράφουν και το δικαιολογούν, χωρίς την παρέμβαση του/της εκπαιδευτικού. Στο τέλος, προσπαθούν να απαντήσουν (προφορικά ή γραπτά) στο αρχικό ερώτημα που τέθηκε στον πίνακα (Πίστη ή ιδεολογία;).

Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2017

Άνθρωπε αγάπα

Το μουσικό συγκρότημα Poll ιδρύθηκε το 1971 από τους Κώστα Τουρνά, Ρόμπερτ Ουϊλιαμς, Σταύρο Λογαρίδη και Κώστα Παπαιωάννου.
Το στίγμα των μουσικών επιρροών του προέρχονταν από τους Crosby, Stills, Nash And Young, και από το κίνημα (γενικότερα) του Woodstock και τα μηνύματα της αγάπης και της ειρήνης που έβγαιναν από τα Ποπ ακούσματα εκείνης της εποχής




Στίχοι: Κώστας Τουρνάς
Μουσική: Κώστας Τουρνάς

Αν θες τραγούδια όμορφα ν' ακούσεις, ήλιε μου
την καρδιά μου ν' ανοίξεις
Αν θες λουλούδι γύρω σου ν' ανθίσει, 
το θυμό άσ' τον όλο να σβήσει

Άνθρωπε αγάπα, τη φωτιά σταμάτα
και τη δύναμή σου δώσ' την στο φιλί σου

Μια πεταλούδα αν θες να φτερουγίσει, 
μια ψυχή άνοιξε το κλουβί της
Μια αργή ανάσα αν θες να ζωντανέψει, 
φίλε μου δώσ' της απ' την πνοή σου

Άνθρωπε αγάπα, τη φωτιά σταμάτα
και τη δύναμή σου δώσ' την στο φιλί σου

Τους φίλους σου αν θες να συναντήσεις, 
άνθρωπε μόνος σαν περπατήσεις
Κι αν συμβουλή σε κάποιον θα ζητήσεις, 
φίλε μου μη σ' απάντηση δώσεις

Άνθρωπε αγάπα, τη φωτιά σταμάτα
και τη δύναμή σου δώσ' την στο φιλί σου.

Α' ΛΥΚΕΙΟΥ Θ.Ε. 4 ΑΞΙΕΣ - 4.2 ΑΓΑΠΗ (2ο δίωρο)

Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2017

Η ΑΓΑΠΗ ....



Α' ΛΥΚΕΙΟΥ - ΘΕ 4.2 Αγάπη

2. «… (η) Ως κορύφωμα της προσφοράς στην κλίμακα των αξιών θεωρείται η αγάπη. Ο Χριστιανισμός με τρόπο μοναδικό τόνισε τις πανανθρώπινες διαστάσεις της αγάπης. Αποσαφήνισε με το δυνατότερο φως την πολυεδρική έννοια και σημασία της. Την επεξέτεινε πέρα από κάθε όριο, φυλετικό, θρησκευτικό, κοινωνικό […] Την ταύτισε με την υπέρτατη πραγματικότητα, με τον Θεό. “Ο Θεός αγάπη εστι, και ο μένων εν τη αγάπη εν τω Θεώ μένει και ο Θεός εν αυτώ” (Α΄ Ιω. 4:16). Ενέπνευσε με μοναδικό τρόπο τη βίωση και την άσκησή της».


Γιαννουλάτος, Αναστάσιος, αρχιεπ. Αλβανίας, «Η αναζήτηση των πανανθρώπινων αξιών. Καθημερινή της Κυριακής, 10-10-2004. Ανακτήθηκεαπόhttp://users.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/explanatory/ anastasios_giannoylatos_seeking_for_universal_values.htm(12/9/2016).

Τρίτη 24 Ιανουαρίου 2017

I KNOW YOU ARE THERE...ΞΕΡΩ Ο,ΤΙ ΕΙΣΑΙ ΕΚΕΙ....



Αν όλα όσα είχα ήταν μια τελευταία ανάσα
Θα τη ξόδευα μόνο για να ψάλλω τη δόξα Σου..
μόνο να πω το όνομά Σου..
Αν όλα όσα είχα ήταν μια τελευταία προσευχή
Θα προσευχόμουν γιατί ξέρω ότι πάντα ακούς...
Αν θα μπορούσα να ζήσω χίλιες ζωές, δεσμεύοντας το χρόνο.. 
Θα περνούσα κάθε στιγμή δίπλα σου..

Γιατί..ξέρω ότι Είσαι εκεί, ξέρω ότι με βλέπεις..
Είσαι ο αέρας που αναπνέω..
Είσαι το έδαφος κάτω από μένα..
Ξέρω ότι Είσαι εκεί, ξέρω ότι με ακούς
Μπορώ να Σε βρω παντού..

Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2017

Α' ΛΥΚΕΙΟΥ Θ.Ε. 4 ΑΞΙΕΣ - 4.2 ΑΓΑΠΗ (2ο δίωρο)

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/ μαθήτριες να:
-          διερευνούν την αγάπη ως υπέρβαση του εγωισμού  και πρόταση ζωής στον Χριστιανισμό,
-          αναδεικνύουν διαστάσεις της χριστιανικής αγάπης ως θεμελιώδους αξίας του σύγχρονου κόσμου.



Βιώνοντας:
Τρόποι έκφρασης της αγάπης.
-          «Ακρόαση τραγουδιού και συμπλήρωση κενών σε κείμενα»: Οι μαθητές/μαθήτριες ακούν ένα τραγούδι σχετικό με την αγάπη (πχ. «Αγάπη είναι» μουσική: Κόμης Χ ή «Άσμα Ασμάτων» μουσική Μ. Χατζιδάκης). Καλούνται σε φύλλο εργασίας, στο οποίο δίνονται οι στίχοι με κενά, να συμπληρώσουν τα κενά με   λέξεις και φράσεις που είναι σημαντικές για την νοηματοδότηση της έννοιας. Εναλλακτικά καλούνται να επαναλάβουν ή να αποτυπώσουν στον πίνακα λέξεις και φράσεις που τους άρεσαν ή τους εντυπωσίασαν.
«Αγάπη είναι» μουσική: Κόμης Χ


ΕΞΤΑΣΗ ΤΕΑΜ - ΑΓΑΠΗ


       Αγάπη είναι να μοιράζεσαι τα πάντα
Στα δύσκολα και στις αρρώστιες μαζί..........
Αγάπη είναι, δεν κοιτάω εθνικότητες, ούτε χρώματα, μόνο προσωπικότητες........
Αγαπάτε αλλήλους μας είπε ο ίδιος ο Χριστός
Αντικατοπτρίζει το Θεό, γι' αυτό πρόσεξε πότε θα πεις τη λέξη σ' αγαπώ...

Ν' αγαπάς - Θαλασσινός Παντελής


       Ν' αγαπάς τα βουνά και τα πέλαγα,
τους γνωστούς και τους άγνωρους τόπους,
τα πουλιά, τα λουλούδια, τα σύννεφα,
και πολύ ν' αγαπάς τους ανθρώπους.
Τα θεριά ν' αγαπάς και τ' ανήμερα,
τα νησιά, τα ποτάμια, τ' αστέρια.
Κι αν ποτέ σε πληγώσουν κατάστηθα
φίλοι, αγρίμια, λευκά περιστέρια,
ν' αγαπάς, να ξεχνάς και να χαίρεσαι
τη δική σου γαλήνη και κείνα
που μ' αγάπη το νου μας φωτίζουνε,
και βλασταίνουν αμάραντα κρίνα.



Love (The only treasure) Πρεσβ. Σάββας Κυράζογλου





-          Εναλλακτικά:
«Θεατρικό παιχνίδι»: «Η καλή σου η κουβέντα» (για τη δραστηριότητα βλ. Γκόβας, 2002). Τα παιδιά παρατηρούν τα μέλη της ομάδας και σκέφτονται δύο θετικά σχόλια για τον καθένα. Κατόπιν κινούνται στον χώρο, χαιρετιούνται ανά δύο και ανταλλάσσουν τις καλές κουβέντες τους: π.χ. «Γεια σου, ήθελα να σου πω ότι τα πήγες πολύ καλά στο μπάσκετ χτες». Στη συνέχεια επιλέγουμε μια καλή κουβέντα και την επαναλαμβάνει όλη η ομάδα ταυτόχρονα στο παιδί, συνοδεύοντάς τη με μια μικρή κίνηση.

Νοηματοδοτώντας:
Αγάπη και εγωισμός με βάση τη χριστιανική θεολογία.
-          Ομαδοσυνεργασία με Φύλλα Εργασίας. Επεξεργασία πατερικών ή σύγχρονων θεολογικών κειμένων (πχ. Αββά Δωροθέου, (Το παράδειγμα του κύκλου) Διδασκαλία 6,9PG 881696BD, Μαξίμου Ομολογητού, Κεφάλαια περί αγάπης, 2,9,PG90,985CD,  Κεφάλαια διάφορα 1,26,PG 90,1189 Α, με καθοδηγητικές ερωτήσεις (πηγή της αγάπης, ιδιοτελής-ανιδιοτελής, πλησίον-Θεός κ.λπ)
-          Εναλλακτικά:

«Επεξεργασία με φύλλο εργασίας»: «Ο ύμνος της αγάπης» (Α Κορ 13, 1-13).












Περί αγάπης

«Όποιος αγαπά τον Θεό, δεν μπορεί να μην αγαπήσει και κάθε άνθρωπο σαν τον εαυτό του, αν και τον δυσαρεστούν τα πάθη εκείνων που δεν έχουν ακόμη καθαριστεί. Γι’ αυτό χαίρεται με αμέτρητη και ανέκφραστη χαρά για τη διόρθωσή τους. Εκείνος που βλέπει και ίχνος μόνο μίσους μέσα στην καρδιά του, προς οποιονδήποτε άνθρωπο για οποιοδήποτε φταίξιμό του, είναι εντελώς ξένος από την αγάπη προς τον Θεό. Γιατί η αγάπη προς τον Θεό δεν ανέχεται διόλου το μίσος κατά του ανθρώπου.
“Όποιος με αγαπά -λέει ὁ Κύριος- θα τηρήσει τις εντολές μου. Και η δική μου εντολή είναι να αγαπάτε ένας τον άλλο”. Άρα λοιπόν εκείνος που δεν αγαπά τον πλησίον του, δεν τηρεί την εντολή του Κυρίου. Εκείνος που δεν τηρεί την εντολή, ούτε τον Κύριο μπορεί να αγαπήσει.
Μακάριος ο άνθρωπος που μπορεί αν αγαπήσει τον κάθε άνθρωπο στον ίδιο βαθμό. Όποιος αγαπά τον Θεό, αγαπά δίχως άλλο τον πλησίον του. Ένας τέτοιος άνθρωπος δεν μπορεί να φυλάει χρήματα· τα διαχειρίζεται κατά το θέλημα του Θεού και τα μοιράζει σ’ εκείνους που έχουν ανάγκη.
Όταν σε προσβάλει κανένας ή σε εξευτελίσει σε κάτι, τότε φυλάξου από τους λογισμούς της οργής, μήπως με τη λύπη σε χωρίσουν από την αγάπη και σε μεταφέρουν στη χώρα του μίσους».


Μάξιμος ο Ομολογητής, Φιλοκαλία των ιερών Νηπτικών, μτφρ. Α. Γαλίτης, τόμ. Β΄ (3η έκδ., Θεσ/νίκη: Το περιβόλι της Παναγίας, 1991), 49-51 (επιλογή).


Ο ύμνος της Αγάπης

«Αν μπορώ να λαλώ όλες τις γλώσσες των ανθρώπων, ακόμα και των αγγέλων, αλλά δεν έχω αγάπη για τους άλλους, οι λόγοι μου ακούγονται σαν ήχος χάλκινης καμπάνας η σαν κυμβάλου αλαλαγμός. Κι αν έχω της προφητείας το χάρισμα κι όλα κατέχω τα μυστήρια κι όλη τη γνώση, κι αν έχω ακόμα όλη την πί­στη, έτσι που να μετακινώ βουνά, αλλά δεν έχω αγάπη, είμαι ένα τίποτα. Κι αν ακόμα μοιράσω στους φτωχούς όλα μου τα υπάρχοντα, κι αν παραδώσω στη φωτιά το σώμα μου για να καεί, αλλά δεν έχω αγάπη, σε τίποτα δεν μ' ωφελεί.
Εκείνος που αγαπάει έχει μακροθυμία, έχει και καλοσύνη· εκείνος που αγαπάει δεν ζηλοφθονεί· εκείνος που αγαπάει δεν κομπάζει ούτε περηφανεύεται· είναι ευπρεπής, δεν είναι εγωιστής ούτε ευερέθιστος· ξεχνάει το κακό που του έχουν κάνει. Δεν χαί­ρεται για το στραβό που γίνεται, αλλά μετέχει στη χαρά για το σω­στό. Εκείνος που αγαπάει, όλα τα ανέχεται· σε όλα εμπιστεύεται, για όλα ελπίζει, όλα τα υπομένει.
Ποτέ η αγάπη δεν θα πάψει να υπάρχει. Τα θεία μηνύματα των προφητών κάποτε δεν θα υπάρχουν πια· η γλωσσολαλία θα πάψει· θα σταματήσει η γνώση των μυστηρίων του Θεού. Γιατί και η γνώ­ση μας και η προφητεία μας περιορίζονται μονάχα σ’ ένα μέρος της αλήθειας. Όταν όμως το τέλειο που περιμένουμε θα ‘ρθει, τότε το μερικό θα πάψει να υπάρχει.
Μικρό παιδί όταν ήμουν, σαν μικρό παιδί μιλούσα, αισθανό­μουν και σκεφτόμουν. Άντρας πια όταν έγινα, κατήργησα τους τρόπους του μικρού παιδιού. Αλήθεια, τώρα βλέπουμε τα πράγ­ματα θαμπά, σαν μέσα από μεταλλικό καθρέφτη· τότε όμως πρόσω­πο με πρόσωπο θα δούμε τον Θεό. Τώρα γνωρίζω μόνο ένα μέρος τότε όμως θα γνωρίσω με πληρότητα, όπως και ο Θεός μ’ έχει γνω­ρίσει.
Θα μείνουν τελικά για πάντα αυτά τα τρία: η πίστη, η ελπίδα κι η αγάπη. Και απ’ αυτά, το πιο σπουδαίο είναι η αγάπη», (Ρωμ. 13, 1-13).


Πηγή: Ελληνική Βιβλική Εταιρία, Αθήνα, 2003.


Η παραβολή του ασώτου υιού



Αναλύοντας:
Διαστάσεις της χριστιανικής αγάπης ως θεμελιώδους αξίας του σύγχρονου κόσμου.
-          «Ανάγνωση φωναχτά» κειμένων που εμπεριέχουν διαστάσεις της χριστιανικής αγάπης στο σύγχρονο κόσμο (πχ. Ραούλ Φολλερώ, όσιος Πορφύριος Καυσοκαλυβίτης κ.λπ. ). Ακολουθεί καθοδηγούμενος  διάλογος.
-          Εναλλακτικά: 
«Κείμενο με έμπνευση»: Οι μαθητές/μαθήτριες καλούνται να γράψουν ένα δικό τους ελεύθερο κείμενο με βάση το Α Κορ 13, 1-13 ακούγοντας ένα μουσικό κομμάτι (πχ. Zbigniew Preisner, από την ταινία «Bleu» του Κισλόφσκι).

                                          ὁ Θεὸς ἀγάπη ἐστίν!


«Η αγάπη είναι η προβολή του προσώπου του Χριστού επάνω στο πρόσωπο του φτωχού, του πονεμένου, του καταδιωγμένου… Ο παράδεισος είναι να αγαπάς τους άλλους. … Από το λογικό που προδίδει, από το χρήμα που σαπίζει, από τη μηχανή που υποδουλώνει, Κύριε σώσε την αγάπη»
«…Για να ξεφύγουμε από την αγάπη “κάνουμε ελεημοσύνη”. Ελεημοσύνη  δίχως αγάπη, είναι ένα τίποτε. Αγάπη σημαίνει να ανακαλύψεις πρώτα απ’ όλα τον άνθρωπο, μέσα σ’ αυτόν που έχει ανάγκη, και να τον σεβαστείς».
«Αγάπη δεν σημαίνει να λυπάσαι. Με τον οίκτο, αυτό το ασθενικό σχήμα της αγάπης κάνουμε μακαρίως γαργάρες. Ο οίκτος είναι η πρόφαση. Είναι μια πράξη βδελυρή να ξεφορτώνεσαι επάνω στην πλάτη των δυστυχισμένων ή στην αγκαλιά των μικρών παιδιών τους, αυτά που θα πετούσες ασφαλώς στα  σκουπίδια.
«Μέχρι την ημέρα που θα σταματήσουμε να λέμε: εγώ, τα αγαθά μου, οι υποθέσεις μου, η περιουσία μου. Τότε οι άνθρωποι θα φωνάξουν μέσα στην απελευθερωμένη καρδιά τους: ό,τι κατέχω είναι αυτό που έδωσα. Αγάπη δε σημαίνει να δίνης, αλλά να μοιράζεσαι».
«…Η αγάπη που αγνοεί τις τάξεις τις διακρίσεις και τις φυλές. Η αγάπη που αγνοεί τα σύνορα. Η αγάπη που κοροϊδεύει τον πόλεμο η αγάπη πιο δυνατή κι από το θάνατο. Η αγάπη που τα πάντα νικά κι όλα θεραπεύει. Η σταυρωμένη αγάπη: είναι η βεβαιότητα της Ανάστασης».
«Αν ο Χριστός χτυπήσει αύριο την πόρτα σας θα τον αναγνωρίσετε; Θα έλθει ίσως σαν άλλοτε φτωχός κι αποδιωγμένος. Σαν ένας εργάτης, σαν ένας άεργος ή ένας απεργός, που αγωνίζεται σε δίκαια απεργία. Μπορεί ακόμη να είναι πρόσφυγας, ένας από τα εκατομμύρια προσφύγων, με κάποιο διαβατήριο του ΟΗΕ στο χέρι. Ένας από αυτούς που κανείς δε θέλει και που περιπλανώνται σ’ αυτή την έρημο, τον κόσμο. Ένας από κείνους που πρέπει να πεθάνουν “γιατί κανείς δεν ξέρει από πού έρχονται άνθρωποι σαν κι αυτούς”. Σαν άλλοτε στην Βηθλεέμ η Παναγία… Αν ο Χριστός χτυπήσει αύριο την πόρτα σας θα τον αναγνωρίσετε;».
«Όσο υπάρχει στη γη ένας αθώος που πεινά, που θα κρυώνει, ή που θα καταδιώκεται όσο θα υπάρχει επάνω στη γη ένας λιμός που θα μπορούσαμε να αποφύγουμε ή μια φυλακή, η Επανάσταση της αγάπης του Χριστού δεν θα έχει συμβεί!...».


Φολλερώ Ραούλ, (χ. χ.). Αγάπη και Πράξη, Αθήνα: Ι.Μ. Νίκαιας, σελ. 15, 16, 19, 20, 29, 30, 32.




Εφαρμόζοντας:
Προσωπικές απόψεις για συγκεκριμένα πρότυπα αγάπης.
-            «Αντιγνωμίες(Debate)»: Αγάπη που ελευθερώνει, αγάπη που σκλαβώνει / Η αγάπη του Θεού και η αγάπη των ανθρώπων.
-            Εναλλακτικά:
«Έντεχνος Συλλογισμός (Artful Thinking)-Βάζω τίτλο»:  Δίνονται διάφορες εικόνες-πίνακες (Σταύρωση, μάνα με παιδί, ιεραποστολή, συσσίτια, νοσοκόμος κ.λπ). 
ΥΛΙΚΟ


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...