Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
|
Οι μαθητές/ μαθήτριες να:
-
διερευνούν
αίτια και συνέπειες των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων στον χώρο της
θρησκείας,
-
διακρίνουν
προτάσεις της Ορθόδοξης χριστιανικής
παράδοσης για την υπέρβαση των στερεοτύπων,
-
ασκούν
κριτική σε απόψεις και στάσεις που στηρίζονται σε θρησκευτικά στερεότυπα.
|
Βιώνοντας:
Στερεότυπα και προκαταλήψεις στην καθημερινότητα των
μαθητών/μαθητριών.
-
«Έντεχνος συλλογισμός (Artful Thinking):
Δημιουργικές ερωτήσεις»: Δίνονται φωτογραφίες: παιχνιδιών που απευθύνονται σε
μικρές σχολικές ηλικίες (π.χ. κούκλα Bratz, φιγούρα Hulk),
σημαιοφόρου διαφορετικής εθνικής καταγωγής σε σχολική παρέλαση, εργαζόμενου
ατόμου με ειδικές ανάγκες κ.λπ. Οι μαθητές/μαθήτριες
σε ομαδοσυνεργασία καταγράφουν 2 ερωτήματα για κάθε φωτογραφία. Καταγράφονται
στον πίνακα και επιλέγονται τα 3 πιο ενδιαφέροντα πάνω στα οποία γίνεται
σύντομη συζήτηση στην τάξη, προσπαθώντας να
διερευνηθούν τα στερεότυπα, τα αίτια δημιουργίας τους, και οι συνέπειές
τους στο άτομο και στην κοινωνία.
Κούκλες Bratz που απευθύνονται σε κορίτσια προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας
Φιγούρες Hulk που απευθύνονται σε αγόρια προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας.
Μαθητική
παρέλαση με παραστάτρια μαθήτρια που φοράει μουσουλμανική μαντήλα, 24 Μαρτίου
2016.
-
Εναλλακτικά:
«Χάρτης
εννοιών»: Οι μαθητές/ μαθήτριες δημιουργούν εννοιολογικό χάρτη για τα
στερεότυπα. Συζήτηση: Για ποιες ομάδες ανθρώπων υπάρχουν στερεότυπα και γιατί
(έγχρωμοι, μετανάστες, γυναίκες, ηλικιωμένοι, άτομα με αναπηρίες σωματικές ή
νοητικές, ή με ψυχικές ασθένειες, διαφορετικοί θρησκευτικά, διαφορετικοί
εθνικά, σωματοτυπικά ή εμφανισιακά, με
διαφορετική μαθησιακή επίδοση κ.λπ.).
Κατάθεση προσωπικών εμπειριών.
"JAFAR" (by Nancy Spetsioti)
προκατΑλήψεις του 3ου ΓΕΛ Βέροιας
Το θέμα είναι τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις που πολλοί άνθρωποι δέχονται σε καθημερινή βάση.
Νοηματοδοτώντας:
Η ύπαρξη στερεοτύπων και προκαταλήψεων
στον χώρο της θρησκείας, τα αίτια και οι συνέπειές τους.
-
«Γράφουν
υποχρεωτικά»: Δίνεται σύντομο κείμενο σχετικό με τα στερεότυπα στη θρησκεία
(π.χ. Αγ. Γρηγόριος Θεολόγος ή Αρχιεπ. Χριστόδουλος Παρασκευαΐδης). Οι
μαθητές/μαθήτριες, αφού καταγράψουν 2 σκέψεις τους, συζητούν για την ύπαρξη, τα
αίτια, και τις συνέπειες στερεοτύπων και προκαταλήψεων, τόσο στο οικείο
θρησκευτικό περιβάλλον τους όσο και σε άλλες θρησκείες (π.χ.
ανωτερότητα/κατωτερότητα φύλων, φυλών, κοινωνικός διαχωρισμός, κάστες,
πολιτιστική/εθνική προέλευση, γυναίκα στις θρησκείες, φονταμενταλιστικά
στερεότυπα πιστού ή ‘ευσεβή’ κ.λπ.).
«Ου δέχομαι ταύτην την νομοθεσίαν,
ουκ επαινώ την συνήθειαν. Άνδρες ήσαν οι νομοθετούντες, διά τούτο κατά γυναικών
η νομοθεσία»
Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, Λόγος 37.
«Ελάτε όπως είστε. Και με τα
πανταλόνια σας και τις κοντές φούστες σας, ακόμη ελάτε και με τα σκουλαρίκια
σας».
Χριστόδουλος Παρασκευαΐδης,
Αρχιεπίσκοπος Αθηνών απευθυνόμενος σε μαθητές και μαθήτριες Λυκείου.
-
Εναλλακτικά:
«Μετάδοση βίντεο και ρόλος
στον τοίχο»: Προβολή ολιγόλεπτου βίντεο ή αποσπασμάτων κινηματογραφικής
ταινίας (π.χ.
«Τιμπουκτού», ή «Water»). Στη συνέχεια τοποθετούνται στον πίνακα περιγράμματα βασικών ρόλων της ταινίας , όπου οι μαθητές/μαθήτριες γράφουν σκέψεις και συναισθήματα των ρόλων. Ακολουθεί συζήτηση για τα στερεότυπα στον χώρο της θρησκείας.
«Τιμπουκτού», ή «Water»). Στη συνέχεια τοποθετούνται στον πίνακα περιγράμματα βασικών ρόλων της ταινίας , όπου οι μαθητές/μαθήτριες γράφουν σκέψεις και συναισθήματα των ρόλων. Ακολουθεί συζήτηση για τα στερεότυπα στον χώρο της θρησκείας.
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΧΗΡΑΣ ΣΤΗΝ ΙΝΔΙΑ (ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ 7η ΤΕΧΝΗ) Ι
Water
WADJDA (ΤΟ ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ)
Ολόκληρη η ταινία ΕΔΩ
Αναλύοντας:
Θεολογικά ρεύματα και θρησκευτικά πρόσωπα απέναντι στα
στερεότυπα και στις προκαταλήψεις.
-
«Εκπόνηση
σχηματισμού κειμένου»: Δίνονται
Καινοδιαθηκικά χωρία όπου ο Χριστός καταργεί τα στερεότυπα της εποχής. Οι
μαθητές/μαθήτριες σε ομαδοσυνεργασία γράφουν δίπλα σε κάθε χωρίο τίτλο και
δρώντα πρόσωπα. Συζήτηση για τη στάση του Χριστού απέναντι στα στερεότυπα και
κατά πόσο αυτή επηρεάζει τη σημερινή Εκκλησία.
Ο καλός Σαμαρείτης
Η
παραβολή του Τελώνη και του Φαρισαίου
Ο
Ιησούς συγχωρεί μια αμαρτωλή γυναίκα
36Κάποιος Φαρισαίος προσκάλεσε τον
Ιησού σε γεύμα. Ο Ιησούς μπήκε στο σπίτι του Φαρισαίου και κάθισε στο
τραπέζι. 37Στην πόλη ήταν κάποια αμαρτωλή γυναίκα· όταν άκουσε
ότι ο Ιησούς γευματίζει στο σπίτι του Φαρισαίου, έφερε ένα αλαβάστρινο δοχείο
με μύρο, 38στάθηκε πίσω κοντά στα πόδια του και κλαίγοντας τα
έβρεχε με τα δάκρυά της και τα σκούπιζε με τα μαλλιά της· τα φιλούσε και τα
άλειφε με το μύρο.
39Όταν το είδε αυτό ο Φαρισαίος που
τον είχε προσκαλέσει, είπε από μέσα του: «Αν ο άνθρωπος αυτός ήταν προφήτης, θα
γνώριζε ποια και τι είδους γυναίκα είναι αυτή που τον αγγίζει· γιατί είναι
αμαρτωλή». 40Ο Ιησούς απάντησε σ’ αυτές τις σκέψεις του και του
είπε: «Σίμων, έχω κάτι να σου πω». «Πες μου Διδάσκαλε», είπε εκείνος. 41«Δύο
άνθρωποι χρωστούσαν λεφτά σε κάποιον δανειστή· ο ένας πεντακόσια δηνάρια κι ο
άλλος πενήντα. 42Επειδή όμως δεν είχαν να τα επιστρέψουν, τα
χάρισε και στους δυο. Πες μας λοιπόν, ποιος από τους δυο θα του χρωστάει
μεγαλύτερη ευγνωμοσύνη;» 43Ο Σίμων αποκρίθηκε: «Νομίζω εκείνος
στον οποίο χάρισε τα περισσότερα». «Ορθά έκρινες», του είπε ο Ιησούς· 44και
ρίχνοντας τη ματιά του στη γυναίκα τού είπε: «Βλέπεις ετούτη τη γυναίκα; Όταν
μπήκα στο σπίτι σου, δε μου έπλυνες με νερό τα πόδια. Αυτή, αντίθετα, με δάκρυα
μου έπλυνε τα πόδια και μου τα σκούπισε με τα μαλλιά της. 45Ένα
φίλημα δε μου ’δωσες· ενώ αυτή, από τη στιγμή που μπήκε, δεν έπαψε να μου
φιλάει τα πόδια. 46Το κεφάλι μου δεν μου το άλειψες με λάδι,
ενώ αυτή μου άλειψε με μύρο τα πόδια. 47Γι’ αυτό, λοιπόν, σε
βεβαιώνω πως οι πολλές της αμαρτίες συγχωρήθηκαν, όπως δείχνει η πολλή
ευγνωμοσύνη της. Σ’ όποιον συγχωρούνται λίγες αμαρτίες, αυτός δείχνει λίγη
ευγνωμοσύνη». 48Και στη γυναίκα είπε: «Οι αμαρτίες σου
συγχωρήθηκαν». 49Όσοι κάθονταν μαζί με τον Ιησού στο τραπέζι
άρχισαν να λένε μεταξύ τους: «Ποιος είναι αυτός που ακόμη και αμαρτίες
συγχωρεί;»
50Μετά ο Ιησούς είπε στη γυναίκα: «Η
πίστη σου σ’ έσωσε· πήγαινε στο καλό».
Λουκ 7, 36-50
Ο Ιησούς τρώει με τελώνες και αμαρτωλούς
Ο Ιησούς συνομιλεί με τη Σαμαρείτισσα
27Εκείνη την ώρα ήρθαν οι μαθητές του
κι απορούσαν που συνομιλούσε με γυναίκα.
Ιω 4, 27
Ο Ιησούς συναντά τον τυφλό
Η
προσφορά της χήρας
Ο
Ιησούς ευλογεί τα παιδιά
-
Εναλλακτικά:
«Μελέτη
περίπτωσης»: Παρουσιάζονται στην τάξη
διάφορα θεολογικά ρεύματα και πρόσωπα που αντιστάθηκαν στα στερεότυπα. Η
επεξεργασία γίνεται σε ομαδοσυνεργασία και έχει προγραμματιστεί και προετοιμαστεί από πριν (Φεμινιστική θεολογία - Μαύρη Θεολογία: Θέσεις και
εκπρόσωποι. Εναλλακτικές προτάσεις: Elisabeth Behr-Sigel Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ, Μητέρα Τερέζα, π.
Αθηναγόρας Λουκατάρης - Κέντρο Προστασίας Ανηλίκων Ρομ Ιεράς Μητροπόλεως
Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως-, Κλήμης Πυρουνάκης - Δίκτυο Στήριξης Φυλακισμένων
και Αποφυλακισμένων Γυναικών, και Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, π. Στρατής Δήμου – Αγκαλιά-, κ.α.).
The times they are a-changin from Tony Fox on Vimeo.
The times they are a-changin from Tony Fox on Vimeo.