Η
κατανόηση του Ευαγγελίου δεν είναι μια διανοητική εργασία, αλλά αποτελεί καρπό
της σχέσης μας με τον Θεό. Είναι βέβαια απαραίτητο να θυμόμαστε ότι υπάρχει μία
Αλήθεια, αυτή όμως η Αλήθεια είναι το πρόσωπο του Χριστού, το οποίο δεν
εγκλωβίζεται σε ανθρώπινες διατυπώσεις.
Ακόμη και
αν κάποιος δεν είναι Ορθόδοξος, δεν παύει να είναι κατ' εικόνα και ομοίωσιν του
Θεού και να μπορεί ανά πάσα στιγμή να ανταποκρίνεται στην κλήση της αγάπης του
Θεού.
Η Ορθοδοξία είναι πράγματι η μόνη αληθής Εκκλησία που διαφυλάσσει την
αποκάλυψη του Θεού, δεν παύουμε όμως ως Ορθόδοξοι να αποκρύπτουμε αυτήν την
αλήθεια από τον κόσμο.
Αληθινός
μέτοχος της αλήθειας είναι αυτός που τη βιώνει, όχι αυτός που διατυπώνει ορθά
τα δόγματα της πίστης.
Άλλο ένα κινηματογραφικό ηθικό δίλημμα. Η Παγίδα Klopka / The Trap 3,5 / 5 Η Παγίδα Δραματική 2007 | Έγχρ. | Διάρκεια: 106' Σέρβικη ταινία, σκηνοθεσία Σρνταν Γκολούμποβιτς με τους: Νεμπόσα Γκλόγκοβατς, Νατάσα Νίνκοβιτς, Μίκι Μανόλοβιτς
Ο Μλάντεν και η Μαρία, μηχανικός και καθηγήτρια στο Βελιγράδι, αναγκάζονται να βάλουν αγγελία για οικονομική βοήθεια, καθώς ο γιος τους χρειάζεται επειγόντως εγχείρηση. Ένας μυστηριώδης άντρας προσφέρεται να δώσει ολόκληρο το ποσόν αν ο Μλάντεν δεχτεί να σκοτώσει έναν ανταγωνιστή του. Ηθική... Συνείδηση .... Τύψεις.... Εχει δικαίωμα κάποιος να αφαιρέσει μια ζωή για να σώσει κάποια άλλη; Που είναι όλοι οι γνωστοί και οι φίλοι όταν χρειάζεται κάποιος βοήθεια... Πόσοι είναι αυτοί που «σφυρίζουν κλέφτικα» όταν υπάρχει ανάγκη; Υπάρχει θεία Δίκη ή Πρόνοια; πηγή
Υπάρχουν στιγμές που ο άνθρωπος αισθάνεται μόνος, απομακρυσμένος από τον Θεό. Ο μητροπολίτης Αντώνιος του Σουρόζ (Anthony Bloom) εξηγεί μέσα από ένα παράδειγμα του Αγίου Μακαρίου ότι η εμπειρία του Θεού μπορεί σταδιακά να ξεθωριάζει στη μνήμη, αλλά εξακολουθεί να ζει μέσα μας, ως ένα σίγουρο βίωμα. Αυτό το βίωμα είναι άλλοτε έντονο (όταν είμαστε σίγουροι για την παρουσία του Θεού στη ζωή μας), ενώ άλλοτε μπορεί να φαντάζει ξεθωριασμένο. Αντώνιος του Σουρόζ
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικόλαος κάνει λόγο για τη χρήση και το ήθος προσέγγισης της τεχνολογίας σήμερα.
3. Τεχνολογία και Θεολογία
Η τεχνολογία … επαγγέλλεται την απελευθέρωση του ανθρώπου
από την ανάγκη, αλλά δεν την εξασφαλίζει. Η τεχνοκρατία μπορεί να επιθυμεί ένα
καλύτερο μέλλον για όλους μας, αλλά δεν είναι σε θέση να σιγουρέψει κανέναν
μας, για την αίσια έκβαση των εφαρμογών της επιστήμης στην καθημερινή μας ζωή.
Υπάρχει κάτι που διαφεύγει από τα όρια της τεχνικής. Αυτό είναι η ανθρώπινη
ελευθερία. Το καίριο, κύριο και ζωτικό αίτημα δεν είναι η πρόοδος, η ευημερία,
η ανάπτυξη, η ποσοτική αύξηση του κατά κεφαλήν εισοδήματος ή ακόμα και η
βελτίωση των βιοτικών όρων της καθημερινότητας, αλλά είναι η ποιότητα της ζωής
μας, η ελευθερία και η ανθρωπιά, δηλαδή η βιωσιμότητα του βίου μας.
Το πρόβλημα δεν είναι η μετάβαση από τη «σκάφη» στο
ηλεκτρικό πλυντήριο, έστω με «βιολογικό πλύσιμο», αλλά είναι η μετάβαση από την
ανάγκη στην ελευθερία, από τον απανθρωπισμό στον εξανθρωπισμό της κοινωνίας
μας, από την ποσοτική αύξηση στην ποιοτική ανάπτυξη, από το οικονομικό κέρδος
στο οικονομικό όφελος. Αλλιώτικα μπορεί ο «Θαυμαστός, Καινούργιος Κόσμος» να
γίνει μια απέραντη φυλακή πολυτελείας ή ένα ευρύχωρο κλουβί ανέσεων. Σε αυτό
όμως το αίτημα για τη μετάβαση από την ανάγκη στην ελευθερία κι από την
απανθρωπιά στην ανθρωπιά μπορεί να αποδειχθεί δραστική η παρέμβαση της
θεολογίας.
Εκεί ακριβώς μπορεί σήμερα πια να γίνει λόγος για τις
σχέσεις της θεολογίας με την τεχνολογία. Η τεχνική χρειάζεται τη θεολογία μόνο
εκεί που υστερεί, σε κάτι το οποίο διαφεύγει των ορίων της.
Κι αυτό που στερείται η τεχνολογία είναι η διασφάλιση της
ελευθερίας του ανθρώπου, η κατοχύρωση της ανθρωπιάς του, η εγγύηση της
ποιότητας της ζωής του, με δύο λόγια, η νοηματοδότηση της ανθρώπινης ύπαρξης.
Το κοινό σημείο θεολογίας και τεχνολογίας είναι ότι κι οι δύο προλογίζουν
την ανθρώπινη ελευθερία, ενδιαφέρονται γι’ αυτήν και
ασχολούνται άμεσα μαζί της.
Η διαφορά τους έγκειται στον τρόπο πρόσβασης:
Ενώ η τεχνολογία κινείται στον άξονα της μετάβασης από την
ανάγκη στην ελευθερία, η θεολογία λειτουργεί στο πεδίο των σχέσεων της αγάπης
με την ελευθερία.
Εκείνο που η θεολογία προσθέτει στην απελευθέρωση του
ανθρώπου είναι η αγάπη, με την οποία δυναμιτίζει την ανάγκη και προλογίζει την
ελευθερία.
Μάριος Μπέγζος, Τεχνολογία και Θεολογία
(Απόσπασμα από το φάκελο μαθήματος της Γ' Λυκείου)
lord have mercy, lord have mercy
lord have mercy yeah
christ have mercy, christ have mercy
lord have mercy
lord have mercy, have mercy now
lord have mercy
glory be to god on high
and on earth, peace to men who are god's friends yeah
we praise thee, we bless thee
we adore thee, we glorify thee
and we give thanks, for thy great glory
lord god heavenly king
god the almighty father
lord jesus christ the only begotten son
lord god, love of god, son of the father
takes away the sins of the world
have mercy on us
we praise thee, lord we bless thee
we adore thee . we glorify thee
giver or taker away of the sins of the world
saved by prayer yeah
thou who will sit at the right hand of the father
have mercy on us yeah
you are the lord, are the holy one
you are the lord yeah
have mercy on us
we praise thee, we bless thee
we adore thee, we glorify thee
and we give thanks, for thy great glory
lord god heavenly king
god the almighty father
lord jesus christ the only begotten son
lord god, love of god, son of the father
take away the sins of the world
have mercy on us, have mercy on us
oh have mercy, thou art the most high jesus christ yeah
lord have mercy, you are with the holy spirit of god
have mercy on us yeah, oh mercy
yeah mercy, xxxxxxxxxx the lord
jesus christ was the only spear of the lord yeah
have mercy, mercy on us
and gods father, and the jesus christ lord yeah
Η ιερωσύνη είναι η θυσία ενός ανθρώπου για τον Χριστό. Όπως Εκείνος θυσιάστηκε από αγάπη για τους αδελφούς του, έτσι και ο ιερέας θυσιάζεται για την αγάπη τους. Αποφασίζει να γίνει το "γαϊδούρι του Χριστού", για να τον κουβαλήσει στην Ιερουσαλήμ, όπου Εκείνος θα θυσιαστεί για την αγάπη του κόσμου.
Αυτή πρέπει να είναι η αιτία που ο ιερέας επιλέγει τον δρόμο της ιερωσύνης και όχι κάποιο υποτιθέμενο αξίωμα. Η ιερωσύνη δεν είναι αξίωμα, αλλά διακόνημα.
Νόμιζα ότι ο νόμος προστάτευε όλα τα ζώα από την κακοποίηση.
Κι εγώ το ίδιο νόμιζα. Όμως μετά κατάλαβα πως έκανα λάθος.
Σε γενικές γραμμές είμαστε συμπονετικοί άνθρωποι.
Κι όμως γύρω μας, κρυμμένα μακρυά από τα μάτια μας υπάρχουν ζώα που κακοποιούνται
σε βαθμό πρωτοφανή για την ιστορία του πλανήτη.
Τα περισσότερα ζώα που εκτρέφει σήμερα ο άνθρωπος -κατά εκατομμύρια- ζουν μέσα στην εξαθλίωση και τη δυστυχία σε βιομηχανικά εκτροφεία.
Πως θα μπορούσε μια κοινωνία συμπονετικών ανθρώπων να συναινέσει ποτέ σε κάτι τέτοιο?
Η Αλήθεια είναι ότι δεν συναινέσαμε.
Σήκω! Στάσου όρθιος για τα δικαιώματά σου.. Σήκω! Στάσου όρθιος για τα δικαιώματά σου.. Σήκω! Στάσου όρθιος! Μην παρατάς την μάχη.. Παπά μην μου λες πως ο ουρανός βρίσκεται κάτω από την γη.. Ξέρω ότι δεν ξέρεις τι αξίζει στ’ αλήθεια η ζωή.. Δεν είναι χρυσός ό,τι λάμπει Η μισή ιστορία δεν έχει ειπωθεί: Λοιπόν τώρα βλέπεις το Φως: Στάσου όρθιος για τα δικαιώματά σου..
Σήκω! Στάσου όρθιος για τα δικαιώματά σου.. Σήκω! Στάσου όρθιος για τα δικαιώματά σου.. Σήκω! Στάσου όρθιος! Μην παρατάς την μάχη.. Οι περισσότεροι σκέφτονται Πως ο Μεγαλοδύναμος Θεός θα έρθει από τους ουρανούς Να εξαφανίσει το κακό και να τους κάνει όλους χαρούμενους Αλλά αν ξέρεις τι αξίζει η ζωή θα φροντίζεις να βρεις και την επίγεια ευτυχία.. Λοιπόν τώρα βλέπεις το Φως: Στάσου όρθιος για τα δικαιώματά σου..
Σήκω! Στάσου όρθιος για τα δικαιώματά σου.. Σήκω! Στάσου όρθιος για τα δικαιώματά σου.. Σήκω! Στάσου όρθιος! Μην παρατάς την μάχη.. Κουραστήκαμε από αυτό το παιχνίδι των –ισμών σας: Να πεθαίνεις και να πηγαίνεις στον ουρανό, στο όνομα του Ιησού, Κύριε.. Θα Γνωρίσουμε (τον Κύριο) όταν θα καταλάβουμε πως ο Παντοδύναμος Θεός είναι ένας ζωντανός άνθρωπος.. Μπορείς να κοροϊδέψεις τους ανθρώπους κάποιες φορές Αλλά όχι κάθε φορά.. Λοιπόν τώρα βλέπεις το Φως.. Τι θα κάνεις..; Θα σταθώ όρθιος για τα δικαιώματά μου..
Σήκω! Στάσου όρθιος για τα δικαιώματά σου.. Σήκω! Στάσου όρθιος για τα δικαιώματά σου.. Σήκω! Στάσου όρθιος! Μην παρατάς την μάχη.. πηγή
Βλέποντας τη φύση, τα δέντρα, τα λουλούδια, τα πουλιά, τις μέλισσες,
τα άνθη, τη θάλασσα, τα ψάρια, τα άστρα, το φεγγάρι, τον ήλιο, και τα τόσα άλλα
υπέροχα δημιουργήματά του, στρέφουμε τον νου μας προς τον Θεό και δοξάζοντάς Τον
μέσα από αυτά, προσπαθούμε να καταλάβουμε πόσο ωραία και θαυμάσια είναι, και αγωνιζόμαστε
να τα αγαπήσουμε.
Όταν τα αγαπήσουμε όλα αυτά,
τότε η αγάπη μας ανεβαίνει προς τον δημιουργό μας, κι έτσι πραγματικά και αληθινά
Τον αγαπάμε.
Η χρήση της τεχνολογίας σε διαφορετικές συνθήκες ή θρησκευτικά περιβάλλοντα.
Εναλλακτικά:
«Συντάσσουν σειρά θέσεων»: Σε φύλλο εργασίας και με τη μέθοδο «Σκέψου, Γράψε, Συζήτησε, Μοιράσου (TWPS)» εκφράζουν θέσεις και προτάσεις αντιμετώπισης σχετικά με μερικές αρνητικές όψεις της τεχνολογίας: Διαδικτυακός εκφοβισμός, εθισμός στο διαδίκτυο, εθισμός στην τηλεόραση, έκθεση ιδιωτικής και προσωπικής ζωής,διαφήμιση και καταναλωτισμός.
Από
την εκπομπή βινύλιο σχετικά με τα social media πχ Facebook και με τα προσωπικά
δεδομένα, μέσα από ένα πείραμα, με την προσωπική ζωή του καθένα από εμάς, το
internet έχει ότι του δίνουμε εμείς.
Το ζήτημα της απόδοσης των λειτουργικών και ψαλτικών κειμένων στη νεοελληνική έχει απασχολήσει πολύ την ελλαδική Εκκλησία. Ένα τέτοιο ζήτημα ωστόσο πρέπει να εξεταστεί κατ' αρχήν θεολογικά και όχι αοριστολογικά ή κοινωνικά.
Είναι
σημαντικό να καταλάβουμε πως ένας άνθρωπος, για να μετέχει στα μυστήρια πρέπει
να κατανοεί τα τεκταινόμενα και αυτό μπορεί να γίνει μόνο στη μητρική του
γλώσσα, την οποία χρησιμοποιεί κάθε μέρα για να εκφράσει τη χαρά, τη λύπη, τον
θυμό του. Αυτή είναι η γλώσσα του και με αυτή τη γλώσσα έχει ανάγκη να υμνήσει
και να δοξολογήσει και τον Κύριό του. Με τον π.
Θεοδόσιο Μαρτζούχο
1. Είμαι ειρηνικός ανάμεσα σε αυτούς που μισούν την ειρήνη. Ψαλμός, 119, 7
2. Μακάριοι όσοι φέρνουν την ειρήνη στους ανθρώπους, γιατί αυτοί θα ονομαστούν παιδιά του Θεού. Ευαγγέλιο κατά Ματθαίον 5, 9
3. Ο καρπός του Αγίου Πνεύματος είναι η αγάπη, η χαρά, η ειρήνη, η μακροθυμία, η καλοσύνη, η αγαθότητα, η πίστη, η πραότητα, η εγκράτεια. Επιστολή Απ. Παύλου προς Γαλάτας 5, 22-23
4. Όπου υπάρχει φθόνος κι εριστική διάθεση, εκεί υπάρχει αναστάτωση και κάθε λογής κακό. Επιστολή Ιακώβου, 3, 16
5. Φεύγω και σας αφήνω την ειρήνη. Τη δική μου ειρήνη σας δίνω. Δε σας τη δίνω όπως τη δίνει ο κόσμος. Μην ανησυχείτε και μη δειλιάζετε. Ευαγγέλιο κατά Ιωάννην 14, 27
Απόσπασμα από το φάκελο μαθήματος Θρησκεία και σύγχρονος κόσμος της Γ' Λυκείου
Το περιεχόμενο της
χριστιανικής πίστης είναι τα «δόγματα», δηλαδή οι υπέρ λόγον αλήθειες, που πηγάζουν
από την Αγία Γραφή και την Ιερά Παράδοση. Οι αλήθειες αυτές περιέχονται
συνοπτικά στο Σύμβολο της Πίστεως […]. Αναφέρονται στον τριαδικό Θεό, στο
Θεάνθρωπο Χριστό, στη δημιουργία του κόσμου και του ανθρώπου με κύριο σκοπό τη
σωτηρία του από τις συνέπειες του προπατορικού αμαρτήματος και στην έσχατη
πραγματικότητα, την ανάσταση των νεκρών και τη μέλλουσα Βασιλεία του Θεού.
Είναι ευνόητο ότι η χριστιανική πίστη προϋποθέτει την ανθρώπινη
ελευθερία, στην οποία και απευθύνεται ο Χριστός: «Όποιος θέλει να
με ακολουθήσει, ας απαρνηθεί τον εαυτό του, ας σηκώσει το σταυρό του κι ας με
ακολουθεί» (Μκ 8, 34).
Σχολικό βιβλίο Θρησκευτικών Β΄ λυκείου, ΔΕ 24, σ. 196-197.
Απόσπασμα από το φάκελο μαθήματος της Α' Λυκείου.
Το
σύμβολο της Πίστεως είναι η ομολογία της πίστεως, που αποτελείται από 12 άρθρα.
Τα πρώτα 7 αναφέρονται στον Ιησού Χριστό. Λένε ότι είναι μονογενής Υιός και
ομοούσιος του Θεού Πατέρα, ότι είναι τέλειος Θεός και ότι έγινε τέλειος
άνθρωπος. Γεννήθηκε από την παρθένο Μαρία ως άνθρωπος, σταυρώθηκε, αναστήθηκε,
αναλήφθηκε και θα έρθει στον κόσμο πάλι για να κρίνει ζώντες και νεκρούς. Τα
επόμενα άρθρα μιλούν για το Άγιο Πνεύμα, το τρίτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδας και
λένε ότι είναι τέλειος Θεός. Τέλος, βρίσκεται η ομολογία της πίστης μας στην
εκκλησία που ίδρυσε ο Ιησούς Χριστός και στα μυστήρια τα οποία εκείνος
παρέδωσε.
Δεν
πρόκειται για αποδοχή μιας ιδεολογίας, αλλά για απόλυτη εμπιστοσύνη στη
μοναδική Αλήθεια, τον Ιησού Χριστό.
Η ορθή
πίστη είναι κομβική για τη σωτηρία μας, την επανένωση και κοινωνία του ανθρώπου
με τον Θεό.