Θ.Ε. 1 ΔΙΛΗΜΜΑΤΑ
(Επιστήμη,
Τεχνολογία, Γενετική, Οικολογία)
1.1 ΕΠΙΣΤΗΜΗ (1ο δίωρο)
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
|
Οι μαθητές/ μαθήτριες να:
- παρουσιάζουν προσεγγίσεις της επιστήμης και της πίστης σε σύγχρονα ζητήματα,
- εξηγούν την εξέλιξη της σχέσης θρησκείας και επιστήμης στη νεωτερική εποχή,
- διατυπώνουν συλλογισμούς για θέσεις και αντιθέσεις πίστης και επιστήμης στη σύγχρονη εποχή.
|
Παρουσιάζοντας:
Η επιστήμη στον κόσμο και
την ιστορία.
«Ιδεοθύελλα»: Επιστημονικές ανακαλύψεις που άλλαξαν
τον κόσμο.
Σημαντικές ανακαλύψεις που άλλαξαν τον κόσμο (17ος αι. – 20ος αι.)Στο βίντεο αυτό πρωταγωνιστούν οι σπουδαίοι επιστήμονες που αποκάλυψαν τα μυστικά των χρωμάτων και του φωτός, έφεραν τον ηλεκτρισμό στη ζωή μας και «ξεκλείδωσαν» τον κώδικα της ζωής, το περίφημο DNA!
Ερώτημα «πώς θα ήταν ο κόσμος χωρίς την ιατρική και
τις ανακαλύψεις της;».
Εφαρμόζοντας:
Πίστη
και γνώση.
Διερευνώντας:
Επιστήμη
και θρησκεία στην κατανόηση του κόσμου.
κ. Χριστοφόρου: H επιστήμη φωτίζει το μεγαλείο του Θεού
Για μια ακόμα φορά επιβεβαιώνεται, από έναν κορυφαίο διεθνώς επιστήμονα ότι η πίστη είναι πέρα από την επιστήμη και ότι η επιστήμη μπορεί να πορευτεί και αυτή με την πίστη.
Αναπλαισιώνοντας:
Θέσεις και αντιθέσεις
επιστήμης και θρησκείας στη νεωτερική εποχή.
Δημιουργία του
κόσμου: Επιστήμη και θεολογία
«Η
αλήθεια του ανθρώπου συνδέεται αδιάρρηκτα με την υπόλοιπη υλική κτίση. Η
αλήθεια αυτή θεμελιώνεται στο ότι ο άνθρωπος δημιουργήθηκε από τον Θεό στο
τέλος της Δημιουργίας και αφού είχε προηγηθεί η δημιουργία του υλικού κόσμου
και όλου του ζωικού βασιλείου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στα γνωστικά συστήματα ο άνθρωπος εμφανίζεται πριν δημιουργηθεί ο υλικός και ζωικός κόσμος. Στην Αγία Γραφή συμβαίνει το αντίστροφο. Αυτό δηλώνει την εξάρτηση του ανθρώπου από όλη την προηγουμένη δημιουργία και ιδιαίτερα από το ζωικό βασίλειο.
Η θεωρία της εξελίξεως και, εδώ άπτομαι ίσως ευαισθησιών, κανένα πρόβλημα δεν παρουσιάζει για την θεολογία από την άποψη αυτή.
Αντίθετα είναι ευπρόσδεκτη κατά το ότι αποδεικνύει ότι ο άνθρωπος είναι άρρηκτα δεμένος με την υπόλοιπη υλική κτίση καθώς και κατά το ότι η νοημοσύνη για την οποία τόσο πολύ καυχάται και με την οποία καθυποτάσσει και εκμεταλλεύεται την υλική κτίση, δεν αποτελεί αποκλειστικό ιδίωμα του ανθρώπου αλλά μόνο διαφορά βαθμού όχι είδους από τα ζώα, όπως παρατήρησε ο Δαρβίνος.
Η θεωρία της εξελίξεως στην σοβαρή και όχι στην γελοιοποιημένη εκδοχή της, καταγωγή από τον πίθηκο κ.λπ., αναφέρεται όχι στο ποιος αλλά στο πώς δημιουργήθηκε ο κόσμος. Και μόνο η σύγχυση των δύο αυτών ερωτημάτων, όπως συμβαίνει σε μια φονταμενταλιστική προσέγγιση της γραφής, μπορεί να αποτελέσει απειλή για την χριστιανική πίστη.
Μια προσεκτική μελέτη των ομιλιών του Μ. Βασιλείου στην «Εξαήμερο» πείθει περί της εξελικτικής δημιουργίας των ειδών. Θεολογία και βιολογία δεν έχουν λόγο να αντιδικούν στο ζήτημα αυτό».
Είναι χαρακτηριστικό ότι στα γνωστικά συστήματα ο άνθρωπος εμφανίζεται πριν δημιουργηθεί ο υλικός και ζωικός κόσμος. Στην Αγία Γραφή συμβαίνει το αντίστροφο. Αυτό δηλώνει την εξάρτηση του ανθρώπου από όλη την προηγουμένη δημιουργία και ιδιαίτερα από το ζωικό βασίλειο.
Η θεωρία της εξελίξεως και, εδώ άπτομαι ίσως ευαισθησιών, κανένα πρόβλημα δεν παρουσιάζει για την θεολογία από την άποψη αυτή.
Αντίθετα είναι ευπρόσδεκτη κατά το ότι αποδεικνύει ότι ο άνθρωπος είναι άρρηκτα δεμένος με την υπόλοιπη υλική κτίση καθώς και κατά το ότι η νοημοσύνη για την οποία τόσο πολύ καυχάται και με την οποία καθυποτάσσει και εκμεταλλεύεται την υλική κτίση, δεν αποτελεί αποκλειστικό ιδίωμα του ανθρώπου αλλά μόνο διαφορά βαθμού όχι είδους από τα ζώα, όπως παρατήρησε ο Δαρβίνος.
Η θεωρία της εξελίξεως στην σοβαρή και όχι στην γελοιοποιημένη εκδοχή της, καταγωγή από τον πίθηκο κ.λπ., αναφέρεται όχι στο ποιος αλλά στο πώς δημιουργήθηκε ο κόσμος. Και μόνο η σύγχυση των δύο αυτών ερωτημάτων, όπως συμβαίνει σε μια φονταμενταλιστική προσέγγιση της γραφής, μπορεί να αποτελέσει απειλή για την χριστιανική πίστη.
Μια προσεκτική μελέτη των ομιλιών του Μ. Βασιλείου στην «Εξαήμερο» πείθει περί της εξελικτικής δημιουργίας των ειδών. Θεολογία και βιολογία δεν έχουν λόγο να αντιδικούν στο ζήτημα αυτό».
Σεβ.
Μητροπολίτης Περγάμου κ. Ιωάννης Ζηζιούλας,
«Ο
άνθρωπος και το περιβάλλον: Ορθόδοξη θεολογική προσέγγιση», Από τα πρακτικά του διεθνούς επιστημονικού
συνεδρίου «Επιστήμες Τεχνολογίες αιχμής και Ορθοδοξία», 4-8 Οκτωβρίου 2002.
Συνέντευξη Μητρ. Μεσογαίας Νικολάου (Χατζηνικολάου) (2014) «Επιστήμη και Εκκλησία» στην Πεμπτουσία.
-
Εκπαιδευτικό υλικό ΥΠ.Π.Ε.Θ.:
α) Ψηφιακό Σχολείο / Διαδραστικά Βιβλία Μαθητή/ Μαθήτριας:
Β΄ Λυκείου ΔΕ
24: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL- B126/498/3244,13188.
β) Αποθετήριο
Μαθησιακών Αντικειμένων «Φωτόδεντρο»:
2.
Σταυρόλεξο: Πίστη και Επιστήμη: Αλληλοαποκλειόμενα ή
αλληλοσυμπληρούμενα; http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/3804.
ΚΟΥΙΖ (ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΗ) : ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
ΥΛΙΚΟ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου