Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
|
Οι
μαθητές/ μαθήτριες να:
-
προσδιορίζουν
το ιερό και την ιερότητα στον κόσμο και στη θρησκεία,
-
διακρίνουν
τις διαστάσεις της ιερότητας στην Εκκλησία,
-
περιγράφουν
το περιεχόμενο του ιερού στις θρησκείες,
-
αξιολογούν
τη σημασία του ιερού στην καθημερινή
ζωή των πιστών.
|
Βιώνοντας:
Η ιερότητα για τον
σύγχρονο άνθρωπο και την κοινωνία.
Η έννοια/λέξη «ιερό» στην καθημερινή του/της ζωή.
«Τι είναι για μένα ιερό;»
Γυναίκα που προσεύχεται μπροστά στην εικόνα της Παναγίας στο Κίεβο, Ουκρανία.
Η έννοια/λέξη «ιερό» στην καθημερινή του/της ζωή.
«Τι είναι για μένα ιερό;»
Νοηματοδοτώντας:
Θρησκευτικές αντιλήψεις για το ιερό.
Γυναίκα που προσεύχεται μπροστά στην εικόνα της Παναγίας στο Κίεβο, Ουκρανία.
Θρησκευτικά σύμβολα, εικόνες, αγάλματα, ιερά αντικείμενα και βιβλία από διάφορες θρησκείες.
Οι μαθητές/μαθήτριες παρατηρούν εικόνες που δίνονται (εικόνες από
«Φωτόδεντρο») ή παρακολουθούν το παραπάνω video και ανά δύο απαντούν στις
ερωτήσεις: Τι σημαίνει για έναν/μία που
πιστεύει η έννοια «ιερό», πώς στέκεται
κανείς απέναντι στο ιερό και το άγιο;
http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/4478?locale=el
http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/4478?locale=el
-
Εναλλακτικά:
«Στοχασμός σε ερώτημα»:
«Το «ιερό» στο πλαίσιο του Χριστιανισμού είναι κυρίως τόπος, χρόνος ή τρόπος;». Οι μαθητές/μαθήτριες σε ομάδες επεξεργάζονται το παραπάνω ερώτημα και προτείνουν τη δική τους ερμηνεία.
«Το «ιερό» στο πλαίσιο του Χριστιανισμού είναι κυρίως τόπος, χρόνος ή τρόπος;». Οι μαθητές/μαθήτριες σε ομάδες επεξεργάζονται το παραπάνω ερώτημα και προτείνουν τη δική τους ερμηνεία.
Αναλύοντας:
Διαστάσεις της ιερότητας
στη ζωή των ανθρώπων.
Εργασία
σε ομάδες με φύλλα εργασίας.
Καθολικότητα του θρησκευτικού φαινομένου
«Ταξιδεύοντας
θα μπορούσες να βρεις και πόλεις χωρίς τείχη, γράμματα, βασιλείς, σπίτια,
χρήματα, που δε χρειάζονται νομίσματα, που τους λείπουν θέατρα και γυμναστήρια·
δεν υπάρχει όμως ούτε έχει υπάρξει κανείς που να είδε κάποια πόλη χωρίς ιερά
και θεούς, που δε χρησιμοποιεί ευχές, όρκους, μαντείες ή θυσίες για καλό σκοπό ή για
την αποτροπή των κακών».
Πλούταρχος, Προς
Κολώτην Επικούρειον, 1126, D-E. Στο Δρίτσας, Δ., Μόσχος, Δ., Παπαλεξανδρόπουλος,
Στ., Χριστιανισμός και Θρησκεύματα Β΄
Γενικού Λυκείου, Ινστιτούτο
Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος», 2011, σελ. 34
Θρησκεία και ιερό
«Συχνά η
«θεότητα» αποδίδεται από τους θρησκειολόγους με τις λέξεις “απολυτότητα” ή “ιερότητα”.
Τότε το αντικείμενο της θρησκείας γενικά ονομάζεται το “απόλυτο” ή το “ιερό”.
Όμως, αν και αόριστα αισθανόμαστε τι θέλουν να πουν αυτές οι λέξεις, είναι
αδύνατο να ορίσουμε ακριβώς το νόημά τους. Έτσι, οι ορισμοί του απόλυτου ή του
ιερού περιγράφουν, κατά κανόνα, όχι τι είναι το ίδιο το απόλυτο ή το ιερό, αλλά
τους διάφορους τρόπους με τους οποίους εμείς το αντιλαμβανόμαστε, π.χ. ως μια
δύναμη, όπως στον ορισμό “ο Θεός είναι μια ανώτερη δύναμη” ή ως κάτι που
υπερβαίνει τον κόσμο και είναι συνεπώς «υπερφυσικό»… Θρησκειολόγοι, όπως ο
Ρούντολφ Όττο (1869 -1939), έδειξαν ότι το απόλυτο μπορεί μόνο να βιωθεί και
όχι να οριστεί. Στην Καινή Διαθήκη υπάρχει ένας περιεκτικός ορισμός της
θρησκείας, η οποία συγκεφαλαιώνεται στην αγάπη προς τους πάσχοντες συνανθρώπους μας και στην ενάρετη
ζωή».
Δρίτσας,
Δ., Μόσχος, Δ., Παπαλεξανδρόπουλος, Στ., Χριστιανισμός
και Θρησκεύματα Β΄ Γενικού Λυκείου, Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και
Εκδόσεων «Διόφαντος», 2011, σελ. 28.
Πηγή της θρησκείας
«Συχνά θεωρείται ότι πηγή της θρησκείας υπήρξε ή είναι η άγνοια των ανθρώπων, οι οποίοι
θεοποίησαν όσα δεν μπορούσαν να γνωρίσουν ή ο φόβος τους ενώπιον του αγνώστου.
Όμως οι θεωρίες αυτές δεν μπορούν να εξηγήσουν την ύπαρξη στον άνθρωπο της
δίψας για το απόλυτο, η οποία υπάρχει καθεαυτή και άσχετα από καταστάσεις φόβου
ή άγνοιας. Μπορούμε να πούμε ότι βασική πηγή της θρησκείας είναι η έμφυτη τάση
του ανθρώπου προς το απόλυτο. Στα πλαίσια της πίστης μας ότι το απόλυτο είναι ο
Θεός, μπορούμε να πούμε ότι η θρησκεία πηγάζει από την ανάγκη του ανθρώπου να
επικοινωνεί με το μεγάλο συγγενή του, το Θεό, ο οποίος εμφύτεψε στην ψυχή του
την ανάγκη της αναζήτησής του».
Δρίτσας,
Δ., Μόσχος, Δ., Παπαλεξανδρόπουλος, Στ., Χριστιανισμός
και Θρησκεύματα Β΄ Γενικού Λυκείου, Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και
Εκδόσεων «Διόφαντος», 2011, σελ. 30.
Η θρησκεία πανανθρώπινο φαινόμενο
«Ο άνθρωπος είναι ον θρησκευτικό (homo religiosus). Η θρησκεία ως
πανανθρώπινο φαινόμενο διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο στην πνευματική ζωή των
ανθρώπων, αλλά συγχρόνως επηρεάζει βαθιά την ουσία και τις εκφάνσεις του
πολιτισμού των λαών. Το θρησκευτικό βίωμα χαρακτηρίζεται από το βάθος και την
ένταση. Σ' αυτό συμμετέχει όλος ο ψυχισμός του ανθρώπου ως νόηση, συναίσθημα
και βούληση. Επηρεάζει βαθιά την προσωπικότητα του πιστού και τη διαμορφώνει
ανάλογα με το είδος του απολύτου, στο οποίο αναφέρεται. Όταν
το θρησκευτικό βίωμα συνίσταται από την άμεση, προσωπική και λυτρωτική βίωση
της παρουσίας του Θεού, αποτελεί την πιο καθαρή και πιο ουσιαστική πτυχή της ζωής
του ανθρώπου. Τότε το θρησκευτικό βίωμα είναι βίωμα του απολύτου, του
προσωπικού και τελειότατου θείου όντος.
Σύμφωνα με τον
θρησκειολόγο Ρούντολφ Όττο “το βίωμα του ιερού, του αγίου” έχει δύο
χαρακτηριστικά: “βιώνεται ως μυστήριο φοβερό, το οποίο δημιουργεί το δέος, την
κατάνυξη, την επίγνωση της μηδαμινότητας και της απόστασης ανθρώπου και Θεού.
Βιώνεται όμως και ως μυστήριο σαγηνευτικό, γεμάτο από αγάπη, γαλήνη και
μακαριότητα. Έτσι, η απόσταση ανθρώπου και Θεού ελαττώνεται και κυριαρχούν
συναισθήματα οικειότητας, εμπιστοσύνης και αγάπης, και ψυχοσωματική ισορροπία.
Στην πρώτη φάση το Άγιο απωθεί, ενώ στη δεύτερη έλκει την ψυχή”».
Δρίτσας,
Δ., Μόσχος, Δ., Παπαλεξανδρόπουλος, Στ., Χριστιανισμός
και Θρησκεύματα Β΄ Γενικού Λυκείου, Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και
Εκδόσεων «Διόφαντος», 2011, σελ. 30-31.
-
Εναλλακτικά:
«Συλλογισμός με βάση την
τέχνη»: Παρατήρηση και περιγραφή φωτογραφιών ιερών τόπων ή ιερών συμβόλων σε
διάφορες θρησκείες.
Εικονική περιήγηση σε ναούς (πολυμέσα) με θέμα την παρουσία του «ιερού».
Εικονική περιήγηση σε ναούς (πολυμέσα) με θέμα την παρουσία του «ιερού».
ΙΕΡΑ ΣΥΜΒΟΛΑ & ΙΕΡΟΙ ΤΟΠΟΙ from ΠΕ 01 ΜΠΑΛΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Τρισδιάστατη περιήγηση στον Πανάγιο Τάφο
Εφαρμόζοντας:
Αξιολόγηση της ιερότητας στην καθημερινή ζωή πιστών και μη πιστών.
Οι μαθητές/μαθήτριες κλείνουν τον κύκλο των αρχικών τους προβληματισμών με τα νέα δεδομένα.
ΥΛΙΚΟ
Οι μαθητές/μαθήτριες κλείνουν τον κύκλο των αρχικών τους προβληματισμών με τα νέα δεδομένα.
ΥΛΙΚΟ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου